به گزارش پارس نیوز، 

آیا شما هم مثل اکثر والدین به فکر شستشوی صحیح کودک نو پا خود هستید؟ آیا احساس می‌کنید حمام کردن کودک نو پا یک کار بسیار چالش برانگیز و گا‌ها خطرناک است. اگر شما از آن دست از والدینی هستید که در این رابطه با مشکل روبرو شده اید پس خواندن این مقاله می‌تواند برای شما بسیار کاربردی و مناسب باشد.

آیا شما هم مثل اکثر والدین به فکر شستشوی صحیح کودک نو پا خود هستید؟ آیا احساس می‌کنید حمام کردن کودک نو پا یک کار بسیار چالش برانگیز و گا‌ها خطرناک است. اگر شما از آن دست از والدینی هستید که در این رابطه با مشکل روبرو شده اید پس خواندن این مقاله می‌تواند برای شما بسیار کاربردی و مناسب باشد و همچنین با دانستن این موضوع می‌توانید از حمام کردن کودک خردسال خود بسیار لذت ببرید.

معمولا شستشوی نوزادان یک پرسه زمان بر و گا‌ها پر تنشی است. چرا که برخی از نوزادان از شستشوی واهمه دارند از این رو والدین برای حمام کردن شان با مشکلات بسیار زیادی روبرو می‌شوند، اما یک نکته بسیار مهم در هنگام شستشوی نوزادان این است که آن‌ها نمی‌توانند عکس العمل مناسبی در برابر خطرات احتمالی هم، چون داغ شدن آنی آب، از خود واکنش موثری بروز دهند، از این رو مسئولیت شستشوی کودکان نوپا بسیار سخت و در عین حال حساس است. به طور مثال اگر شما برای شستشوی کودکان خردسال از صابون‌های معمولی استفاده کنید چه بسا این صابون‌ها باعث آسیب دیدگی به چشمان و حتی پوست شان می‌شود. این در حالی است که کودکان هر چیزی را که دم دست خود ببینند می‌خورند این موضوع نیز در فضای داخلی حمام می‌تواند یک چالش بسیار بزرگ باشد از این رو والدین در هنگام شستشوی کودک نونهال خود باید بسیاری از موارد ایمنی را که معمولا برای بزرگ سالان در نظر گرفته نمی‌شود را باید در نظر داشته باشند تا کودک‎شان دچار آسیب دیدگی نشود.

مهم‌تر از گریه کردن کودک قبل و یا در هنگام شستشو در حمام این است که شما موارد ایمنی را در فضای داخلی حمام را در نظر داشته باشید. در ادامه این گزارش شما را با ۶ نکته مهم در هنگام حمام کردن کودکان نوپا آشنا می‌کنیم تا با پیروی از آن ها، علاوه بر تمیز کردن کودک خردسال خود، دیگر دغدغه‌ای در این باره نداشته باشید و با خیال راحت به حمام کردن شان بپردازید.

به هیچ عنوان کودک نوپای خود را در فضای داخلی حمام تنها نگذارید

این یک قانون طلائی است که والدین به هیچ عنوان نباید کودک نوپای خود را در هنگام شستشو در حمام تنها بگذارند. والدین قبل از استحمام فرزند خود باید تمام ملزومات مورد نیاز را قبل از شستشو، آماده کنند تا مجبور نباشند برای تهیه وسایل مورد نیاز، فرزند خود را به حال خود رها کنند. حتی برای باز کردن درب منزل و یا جواب دادن به تلفن کودک خود را تنها نگذارید شاید چند ثانیه برای کوک کنکاو شما کافی باشد تا شیر آب داغ را باز کند و یک فاجعه بسیار بزرگ برای خود رقم بزند. با این تفاسیر به هیچ عنوان کودک نوپای خود را در فضای خطرناک حمام به حال خود رها نکنید. از یاد نبرید لغزنده بودن فضای داخلی حمام و یا وان می‌تواند باعث سقوط و آسیب دیدگی کودک تان شود. در هر صورت اگر مجبور هستید فضای داخلی حمام را ترک کنید. فرزندتان را درون یک حوله بپیچید و وی را به همراه خود به بیرون از حمام ببرید. با این شرایط خطرات و حوادثی که کودکان خردسال را تهدید می‌کند کاهش می‌یابد و در ضمن شما با خیال آسوده‌تر می‌توانید به کار فوری و الزامی خود برسید.

تا از دمای آب مطمئن نشدید فرزند خود را درون وان و یا تشت آب قرار ندهید

اطمینان داشته باشید که در هنگام آبگیری تشت و یا وان درون حمام کودکتان درون آن نباشد. چرا که دیده شده است که آب به صورت پیش بینی نشده بسیار داغ می‌شود و اگر کودکان درون وان و یا تشت باشد این امر می‌تواند باعث سوختگی پوست شان شود. با این تفاسیر ابتدا سعی کنید وان و یا تشت آب را به اندازه کافی آبگیری کنید و با دست خود میزان گرمی و سردی آن را بررسی کنید سپس فرزندتان را برای شستشو درون آن قرار دهید. در ضمن ارتفاع آب را بیش از اندازه در نظر نگیرید چرا که این امر می‌تواند باعث خفی نوزادی که در آن قرار دارد شود.

بررسی مجدد و دقیق دمای آب قبل از ورود کودک به درون تشت و یا وان

اگر می‌خواهید از دمای آب مطمئن شوید این کار را با پشت دست خود انجام دهید چرا که کف دست با توجه به زبری ایکه دارد به نحوه مطلوب دمام آب را نشان نمی‌دهد. از یاد نبرید که پوست نوزادان بسیار لطیف است از این رو به هیچ عنوان آن‌ها را درون آب حتی کمی داغ نیز قرار ندهید. از یاد نبرید به هیچ عنوان کوک تان را بلافاصله درون وان و یا تشت نگذارید ابتدا به او اجازه دهید تا با پاهایش دمای آب را لمس کند و سپس در صورت رضایت، وی را درون تشت و یا وان بنشانید. استفاده از تشت و یا وان بخاطر آن است که کودک شما با نگه داشتن لبه‌های تشت و یا وان بتواند تعادل خود را حفظ کند چرا که کف حمام با توجه به لغزنده بودنش شرایط خوبی برای نگه داشتن تعادل ندارد از این رو ممکن است کودکان در آن سقوط کنند.

به هیچ عنوان وان را بیش از نیم تنه فرزندتان از آب پر نکنید

شاید شما و یا کودک تان دوست داشته باشد درون آب، بازی و یا شنا کند، اما این امر دلیلی نمی‌شود که شما آب درون وان را بیش از اندازه مجاز پر کنید بهترین گزینه برای پر کردن آب درون وان به این شرح است که شما کودک نشته درون وان را در نظر بگیرید این آب نباید از سطح سینه کودکتان بالاتر بیاید. از یاد نبرید ارتفاع بالای آب می‌تواندسلامتی کودکتان را به خطر بیاندازد. به کودکتان بیاموزید که درون وان آب سرپا نایستد چرا که این کار می‌تواند باعث سقوط او شود. نشستن درون وان و یا تشت بهترین و ایمن‌ترین گزینه برای شستشوی کودکان و خردسالان است.

از صابون‌های روزانه خود برای شستشوی کودکان استفاده نکنید

استفاده از صابون‌های بزرگ سالان و ایجاد حمام کف می‌تواند باعث خشک شدن پوست نوزادان و حساسیت دار شدن آن شود از این رو به هیچ عنوان از صابون‌های معمولی برای شستشوی پوست کودک خود استفاده نکنید. از یاد نبرید کف بازی شاید برای بچه‌ها بسیار خوشایند باشد، اما سلامتی آن‌ها در اولویت قرار دارد.

موارد ایمنی در هنگام حمام کردن کودک در حمام

حمام یا وان حمام می‌تواند یک مکان بالقوه خطرناک برای کودک نو پای شما باشد. این مکان‌ها با توجه به میزان لغزندگی بالایی که دارند می‌توانند باعث سقوط کودکان از درون وان به کف حمام شوند از این رو شما باید در کنار وان حمام خود از تشک‌های ضد ضربه که برای همین منظور تولید می‌شوند استفاده کنید. این تشک‌ها با توجه به بافت نرم و اسفنج مانندی که دارند می‌تواند صدمات حاصل از سقوط بچه‌ها به کف حمام را به کمترین میزان خود برسانند از این رو استفاده از این گونه کف پوش‌ها برای کف حمام بسیار توصیه می‌شود. همچنین بیاد داشته باشید که به هیچ عنوان وسایل الکتریکی مانند اتوی مو، سشوار و حتی بخاری برقی را از دسترس کودکان به ویژه در فضای داخلی حمام دور کنید چرا که رطوبت موجود در حمام و نداستن بچه از خطری که آن‌ها را تهدید می‌کند می‌تواند یک فاجعه بزرگ برای کودکان رقم بزند از این رو به هیچ عنوان این گونهه وسایل را در دسترس کودکان خود قرار ندهید.

فعالیت‌های سرگرم کننده برای بچه‌ها در فضای حمام

همانطور که می‌دانید برخی از کودکان نوپا در برابر شستشوی بدن از خود مقاومت نشان می‌دهند از این رو والدین برای شستشوی آن‌ها با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. اما والدین می‌توانند با ایجاد یکسری فعالیت‌های سرگرم کننده، محیط جذابی را برای کودکان نوپا ایجاد کنند تا آن‌ها میل به حمام کردن پیدا کنند و در انجام این کار با والدین خود همکاری کنند. استفاده از برخی اسباب بازی‌ها که روی آب شناور می‌شوند می‌تواند گرینه مناسبی باشد فقط والدین باید توجه داشته باشند تا از اسباب بازی استفاده کنند که کودکان قادر به بلعیدن آن و یا تجهیزات آن‌ها نباشند. البته با توجه به پخش شدن صدا در حمام این گزینه نیز می‌تواند به والدین کمک کند تا آن‌ها در فضای داخلی حمام در هنگام شستشو مشغول باشند. اگر احساس می‌کنید که فرزندتان از حمام کردن خوشش نمی‌آید ابتدا با وی آب بازی کنید سپس در حین آب بازی می‌توانید وی را به خوبی بشویید.

همان طور که می‌دانید زمان حمام کردن می‌تواند بسیار سرگرم کننده و لذت بخش باشد به شرط آنکه والدین تمام نکات ایمنی را برای حفظ سلامت فرزند خود در نظر گرفته باشند. نباید از یاد برد که هر کودکی با توجه به روحیات و خلقیات خود به نحوی سرگرم و شاد می‌شود این والدین هستند که باید بهترین و کم خطرترین وسایل سرگرمی را در اختیارشان قرار دهند تا آن‌ها با مشغول شدن، در برابر شستشوی بدن از خود مقاومت نشان ندهند.

نکته: «توجه داشته باشید شاید آب بازی با کودکان بسیار مهیج و لذت بخش باشد، اما این امر دلیل نمی‌شود که شما در مصرف آب زیاده روی کنید. از یاد نبرید صرفه جویی در مصرف آب ضامن حیات ما انسان‌ها است».