به گزارش پارس نیوز، 

وزیر آموزش‌ و پرورش در روزهای اخیر سفری به روسیه داشت و هنوز سایت رسمی وزارت آموزش‌ و پرورش از جزئیات سفر به روسیه مطلبی منتشر نکرده است اما در فضای مجازی مطالب متعددی در خصوص این سفر انتشار یافته است.

در این مطالب آمده است: «وزیر آموزش و پرورش ایران در دیدار با رئیس کمیته آموزش و علوم دومای روسیه پیشنهاد کرد که زبان فارسی و روسی در مدارس دو کشور به عنوان زبان دوم آموزش داده شود» و روی این مطلب انتقادات متعددی مطرح شده است.

امروز در کانال رسمی آموزش‌ و پرورش گزارشی مختصر از سفر به روسیه به روایت سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش منتشر شد:

آموزش زبان روسی منوط به آموزش زبان فارسی است

‌۱-در سفر به ⁧ روسیه ⁩ و حضور در اجلاس کاربرد ICT در آموزش، از وضعیت موجود و برنامه‌های پیش رو با تأکید بر نقش شبکه‌های اجتماعی گزارشی ارائه کردم.

‌۲- در بازدید از مدرسه ای در روسیه متوجه شدم متأسفانه دانش آموزان روس نسبت به فرهنگ و زبان ایران کاملاً بیگانه هستند.

آقای نیکونوف رئیس کمیته آموزش دومای روسیه گفت که آمادگی دارند تا زبان فارسی مانند زبان چینی در برخی از مدارس روسیه به عنوان زبان دوم آموزش داده شود.

‌۳- عمل متقابل، شرط اصلی در هر تفاهم‌نامه بین‌المللی است. گسترش آموزش ⁧زبان روسی ⁩در ⁧ ایران ⁩منوط به آموزش ⁧زبان فارسی ⁩در ⁧روسیه ⁩ است.

آشنایی با ⁧ فرهنگ ایرانی ⁩ در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان روسی نیز از دیگر موضوعات تفاهم نامه آتی است.

‌۴- تلاش می کنیم آموزش زبان های خارجی در مدارس متنوع شود و بر اساس قانون، شرایط آموزش زبان های فرانسوی، آلمانی، روسی و اسپانیایی در کنار زبان انگلیسی فراهم شود. شوخی‌های شما کاربران شبکه‌های اجتماعی هم خالی از لطف نبود.

‌دیدار با دستیار ویژه رئیس جمهور در امور آموزش، ملاقات با وزیر آموزش و علوم، بازدید از مدرسه ایرانی در مسکو از دیگر فعالیت های این سفر ۲ روزه بود.