به گزارش پارس نیوز، 

 رئیس سازمان بهزیستی گفت: 50 درصد اختلالات روانشناختی در کمتر از 14 سالگی و 75 درصد از آن نیز در کمتر از 24 سالگی آغاز می شود.

انوشیروان محسنی بندپی در دومین جشنواره روانشناسی و مشاوره افزود: رشد بیکاری، خشونت و بی عدالتی از جمله عوامل زمینه ساز توسعه بیماری های روحی و روانی هستند، به همین دلیل باید همکاری های بین بخشی در حوزه سلامت روان بیش از گذشته انجام شود.

وی با اشاره به اینکه 50 درصد اختلالات روانشناختی زیر 14 سالگی آغاز می شود، گفت: همچنین 75 درصد اختلالات روانشناختی نیز زیر 24 سالگی آغاز می شود به همین دلیل توجه به عوامل اجتماعی پیش از تولد تا دوران سالمندی مورد تاکید است؛ چرا که 25 درصد افراد جامعه به نوعی با اختلالات روانی دست به گریبان هستند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت عدم رشد و تکامل یکپارچه در دوران کودکی، نابرابری و پایمال شدن حقوق شهروندی، عدم مهارت های زندگی و والدین دچار مخاطرات و مشکلات از جمله عوامل برهم زننده سلامت روان هستند، گفت: تغییرات محیطی، اجتماعی و اقلیمی تا 75 درصد تاثیرگذاری منفی بیشتری نسبت به عوامل وراثتی دارند.

وی تاکید کرد: تحقیقات نشان داده افرادی که درآمد پایین تری دارند و بیکار هستند، بیشتر در معرض اختلالات روحی و روانی قرار دارند.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه 3 میلیون سرپرست خانوار در کشور هستند که از لحاظ اقتصادی آسیب پذیرترند، گفت: این افراد بیشتر در معرض آسیب های روحی قرار دارند.

رئیس سازمان بهزیستی رشد بیکاری و بی عدالتی را عوامل ایجادکننده بیماری های روحی و روانی دانست و گفت: به دلیل کاهش میزان مخاطرات و مشکلات روانشناختی، خط مشاوره را در سال گذشته در دو استان تهران و تبریز دو برابر کردیم که البته تنها مشاوره تلفنی کافی نیست و باید افزایش پیدا کند.