به گزارش پارس به نقل از ایسنا، « سازمان جهانی جهانگردی» در گزارشی که روز یکشنبه از سوی مقرر این سازمان در مادرید اسپانیا انتشار یافت، از رشد چهار درصدی درآمدهای جهانی از محل صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۲ خبر داد و پنج مقصد برتر گردشگری جهان را نیز معرفی کرد.

به گزارش سایت رسمی سازمان جهانی جهانگردی، درآمد خالص حاصل از صنعت گردشگری جهانی در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۰۷۵ میلیارد دلار بوده که از رشد ۳۳ میلیارد دلاری نسبت به سال ۲۰۱۱ حکایت دارد و از رشد چهار درصدی درآمدهای جهانی از محل صنعت گردشگری با وجود بحران جهانی اقتصادی که افزایش تمایل مردم جهان به پس انداز کردن و کاهش تمایل آن ها به سفر در پی داشت، حکایت دارد.

بر اساس این گزارش، میزان درآمدهای کشورهای منطقه ی آمریکا در سال گذشته میلادی حدود هفت درصد، کشورهای منطقه ی آسیا - اقیانوسیه حدود شش درصد، کشورهای قاره آفریقا حدود پنج درصد و کشورهای قاره اروپا که بیشتر آن ها در سال گذشته میلادی با بحران اقتصادی دست به گریبان بودند حدود دو درصد رشد داشته، این در حالیست که درآمد کشورهای منطقه ی خاورمیانه که چند مقصد گردشگری مهم جهان از جمله مصر، امارات و عربستان در آن واقع شده اند در سال ۲۰۱۲ حدود دو درصد کاهش داشته است.

قاره اروپا در سال گذشته، ۴۵۷ میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد داشته که این رقم حدود ۴۳ درصد کل درآمد جهانی از محل صنعت گردشگری است. ازسوی دیگر، منطقه آسیا - اقیانوسیه در همین سال حدود ۳۲۳ میلیارد دلار، قاره آمریکا حدود ۲۱۵ میلیارد دلار، منطقه خاورمیانه حدود ۴۷ میلیارد دلار و قاره آفریقا حدود ۳۴ میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد داشته اند.

براساس همین گزارش، درآمد حاصل از صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی پس از صادرات سوخت، تولیدات پتروشیمی، غذا و اتومبیل سودآورترین صنعت جهان بوده و بیشترین میزان گردش مالی را در سطح جهان به همراه دارد. البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که صنعت گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای در حال توسعه مهم ترین منبع درآمد ارزی محسوب می شود.

در همین حال سازمان جهانی جهانگردی آمریکا، اسپانیا، فرانسه، چین، ایتالیا، ماکائو، آلمان، انگلیس، هنگ کنگ و استرالیا را ۱۰ مقصد برتر گردشگری جهان در سال ۲۰۱۲ اعلام کرده است.

دراین میان، ۱۱ درصد از درآمد حاصل از گردشگری جهانی به آمریکا، هفت درصد به فرانسه، شش درصد به آلمان، پنج درصد به انگلیس و ۱۴ درصد به هنگ کنگ رسید.

در همین حال، دیگر اقتصادهای پیشرفته دنیا نیز رشد قابل توجه درآمدهایشان از محل صنعت گردشگری را در سال ۲۰۱۲ تجربه کردند که در این میان سوئد با رشد ۱۷ درصدی، ژاپن با رشد ۳۳ درصدی، کره جنوبی با رشد ۱۴ درصدی و فنلاند با رشد ۱۶ درصدی پیشتاز هستند.

بر اساس این گزارش، در میان کشورهایی که بر اساس بررسی های کارشناسان سازمان های معتبر اقتصادی (از جمله بانک جهانی و صندوق بین المللی پول) از آن ها به عنوان اقتصادهای نوظهور نام برده می شود و پیش بینی می شود صنعت گردشگری در سال های اخیر نقش کلیدی در اقتصاد آن ها ایفا کند، تایلند رشد ۲۵ درصدی، هند رشد ۲۲ درصدی، لهستان رشد ۱۳ درصدی، آفریقای جنوبی رشد ۱۸ درصدی، مصر رشد ۱۴ درصدی، ویتنام رشد ۱۸ درصدی و اوکراین رشد ۱۳ درصدی درآمدهایشان از محل صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۲ را تجربه کرده اند.