به گزارش پارس نیوز، 

 «تیان‌گونگ-۱»، نخستین ایستگاه فضایی چین، ساعت ۰۰:۱۶ بامداد 2 آوریل به وقت جهانی مقارن با ۴:۴۶ بامداد 13 فروردین به وقت تابستانی ایران، وارد جو زمین شد و پس از سوختن در جو و خرد شدن به قطعات کوچک، در آب‌های اقیانوس آرام سقوط کرد. موقعیت جغرافیایی محل سقوط، حوالی مختصات جغرافیایی ۱۳٫۶ درجه جنوبی و ۱۶۴٫۳ درجه غربی است که در 4000 کیلومتری جنوب هاوایی واقع شده است.

با توجه به وسعت اقیانوس، تعداد بسیار اندک مناطق مسکونی در حوالی محل سقوط «تیان‌گونگ-۱» و از همه مهم‌تر، هم‌زمانی سقوط با روشنایی روز که شرایط نامناسبی را تصویربرداری از مراحل نخستین ورود فضاپیما ایجاد می‌کرد؛ انتظار نمی‌رفت که تصاویر یا فیلم‌هایی از ورود «تیان‌گونگ-۱» به جو و متلاشی‌شدن آن تهیه شده باشد.

با این حال، فیلمی در فضای مجازی و خبرگزاری صداوسیما منتشر شد که ورود «تیان‌گونگ-۱» را به درون جو زمین نشان می‌دهد. تصویر زیر، نمایی از این فیلم را نشان می‌دهد.

وقتی صداوسیما به دام «دروغ اول آوریل» افتاد: انتشار فیلم غیرواقعی از سقوط «تیان‌گونگ-۱»

با جست‌وجوی اینترنتی، می‌توان منبع اصلی این ویدیو را در یوتیوب پیدا کرد (تصویر زیر. برای مشاهده آن در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید ) که حوالی ساعت 21 روز 12 فروردین (به وقت تابستانی ایران) منتشر شده است. این درحالی است که سقوط «تیان‌گونگ-۱» نزدیک به 8 ساعت پس از آن اتفاق افتاده است.

وقتی صداوسیما به دام «دروغ اول آوریل» افتاد: انتشار فیلم غیرواقعی از سقوط «تیان‌گونگ-۱»

به بیان دیگر، فیلمی که در فضای مجازی از سقوط «تیان‌گونگ-۱» دست به دست می‌شود، مربوط به اتفاق صبح امروز نیست و اگر آن را ساختگی ندانیم (که با توجه به شواهد موجود، چنین به نظر می‌رسد)؛ مربوط به پدیده‌ای دیگر است.

5454