به گزارش پارس نیوز، نظام ارزشیابی کارکنان قراردادی شرکت ها و معاونت های شهرداری تهران در آستانه سال از سوی معاونت مابع انسانی ابلاغ شد و چندین هزار کارمند می بایست با شرکت در آزمون ارزشیابی شرکت کنند. به نظر می رسد که در روزهای ابتدای سال 1397 نتایج آزمون ارزشیابی به واحدهای تابعه اعلام شده و این واحدها می بایست افرادی را که حائز نمره بالای 60 نشده اند، اخراج کنند.

نظام ارزشیابی به گونه ای طراحی شده بود که بسیاری از کارمندانی که در سال های اخیر به عنوان کارمند در شهرداری و بخش های مختلف آن مشغول به کار شده اند، به سختی می توانستند نمره بالای 60 کسب کنند.

در همین راستا در یکی از ابلاغیه های ارسال شده به شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه آمده است: « با احترام نظر به اینکه در راستای اجرای دستورالعمل ارزیابی عملکرد کارکنان قرادادی شهرداری تهران به شماره 1387139 مورخ 12 آبان سال 96، افراد مشروحه ذیل جمعی آن مدیریت محترم امتیاز لازم را کسب ننموده اند، لذا امکان ادامه همکاری ایشان از تاریخ 1 فروردین سال 97 در شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه مقدور نمی باشد، خواهشمند است دستور فرمایید مراتب به ایشان ابلاغ تا برای تسویه حساب و انجام مراحل بعدی به موسسه هادیان شهر تهران مراجعه نمایند.»

چنین دستورالعمل هایی برای بسیاری از شرکت ها و معاونت های شهرداری تهران صادر شده تا با نیروهای قرادادی دیگر قرادادی منعقد نشود. این دستور العمل در راستای نامه ریاست شورای شهر تهران برای تعدیل 4 درصد از نیروهای شهرداری تهران قرار دارد که به محمدعلی نجفی، شهردار مستعفی تهران ابلاغ شده بود.

در نامه محسن هاشمی به شهردار تهران در رابطه با تعدیل نیروهای شهرداری آمده بود: «به موجب ماده 117 مصوب برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران ابلاغی به شماره 160.1882.4938 مورخ 31 اردیبهشت 93 شهرداری تهران موظف است نسبت به بررسی صلاحیت عمومی و ارزیابی شایستگی‌ها و عملکرد کلیه کارکنان قراردادی و ساماندهی نیروی انسانی به نحوی که حداقل 4 درصد از نیروهای قراردادی کاهش یابد اقدام نماید»

در ادامه این نامه عنوان شده بود:«با عنایت به ساختار نامتناسب نیروی انسانی شهرداری تهران و افزوده شدن بیش از 10 هزار نفر در 18 ماهه پایانی دوره مدیریت قبلی و ضرورت اجرای مصوبه مذکور، سپاس‌گذار است دستور فرمایید تا قبل از پایان سال جاری گزارش حسن اجرای ماده مذکور را در تمامی سطوح سازمانی تهیه و به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نمایید.»

انتقاد به مازداد نیروهای فعال در حوزه شهری شهرداری تهران از همان بدو حضور اعضای شورای پنجم و مدیریت جدید شهری وجود داشت و نسبت به وجود 68 هزار نیرو در این سازمان بارها گلایه هایی را وارد کرده بودند. اما با این وجود در اظهارات متفاوتی حتی از سوی محمدعلی نجفی، شهردار وقت تهران عنوان می شد که مدیریت جدید قصد کنارگذاشتن این نیروها را ندارد.

شهردار تهران در نشست روز 24 مهرماه در پاسخ به سوالی درباره نیروهای فعال در شهرداری و شایعه تعدیل آنها گفته بود: « بر اساس آخرین گزارش 68 هزار و 136 نفر به عنوان نیروی انسانی ذکر شده است. تعدادی کارگر و کارمند پیمانکاران خدماتی هم داریم که کار رفت و روب شهر، جمع آوری پسماند و... را انجام می دهند. اگر آن کارگران و کارکنان را هم حساب کنیم – البته کادر شهرداری نیستند – ماهانه ما به جانشینی از پیمانکار حقوق آنها را پرداخت می کنیم جمعش 125 هزار نفر می شود اما واقعا این افراد پرسنل شهرداری نیستند.«

وی در عین حال عنوان کرده بود:« به هیچ عنوان قصد تعدیل و اخراج نداریم البته اگر کسانی اهل کار نباشند و یا معلوم شود با زد و بند وارد سیستم شده و یا در محل کار نبوده و حقوق می گرفتند حساب آنها جدا است اما باید از سایر کارکنان استفاده بهینه کنیم.»

در همین زمینه ابراهیم شیخ، معاون منابع انسانی شهرداری تهران در 4 دی ماه سال گذشته با بیان اینکه در حال ساماندهی نیروها هستیم و قصدی برای تعدیل نیرو وجود ندارد، خاطر نشان کرده بود: « در واقع این ساماندهی‌ها با هدف ارتقاء بهره‌وری نیروی انسانی است ما هم اکنون در حال ایجاد یک بازار کار داخلی در شهرداری تهران هستیم تا این سبد را به گونه‌ای مدیریت کنیم که همه نیازهای نیروهای انسانی در شرکت‌های تابعه شهرداری برطرف شوند. تصمیم گرفتیم برای این موضوع نخبگانی را از طریق آزمون جذب کنیم و اینکه گفته می‌شود آزمون قرار است برای تعدیل نیرو اتفاق بیفتد به هیچ وجه صحت ندارد. در شهرداری تهران قصدی مبنی‌بر تعدیل نیرو وجود ندارد.«

ولی با وجود چنین اظهاراتی عملیات تعدیل 4 درصد نیروهای شهرداری با استفاده از نظام ارزشیابی پیش رفته و در سال جدید نزدیک به 10 هزار نیرو باید با شهرداری خداحافظی کنند. 4درصد نیرویی که نیروهای پیمانکاری به شمار می روند که در قالب شرکت های مختلف برای شهرداری کار می کردند و حقوق ومزایای

آنها از محل بودجه عمرانی شهرداری تامین می شد. با تصویب شورای شهر چهارم اکثر کارکنان یاد شده به صورت متمرکز از قالب شرکت های مختلف پیمانکاری دربیان جمع ودر موسسه هادیان شهر ساماندهی شدند.