کودکی را کوتاه‌قد در نظر می‌گیریم که نسبت به همسالان و هم جنسان خود به میزان قابل توجهی کوتاه‌تر باشد. پزشک می‌تواند رشد قد کودک را از طریق نمودارهای مخصوص پیگیری نماید.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها آمریکا، هشت گروه مواد غذایی عامل ۹۰ درصد واکنش های جدی آلرژیک از جمله شیر، تخم مرغ، ماهی، صدف، گندم، سویا، بادام زمینی و مغزیجات درختی هستند.

مطالعه نشان داد کودکانی که به شیر گاو آلرژی داشتند در مقایسه با کودکان دارای آلرژی به بادام زمینی و مغزیجات درختی، دارای میانگین وزن و قد پایین تری بودند.

«کارن رابینز»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان نظام سلامت ملی کودکان، در این باره می گوید: «این کمبود رشد در رده سنی ۵ تا ۸ سال و ۹ تا ۱۲ سال بسیار قابل توجه است.»

به گفته محققان، آلرژی به شیر گاو می تواند موجب محرومیت از مصرف طیف وسیعی از گزینه های غذایی در اوایل دوران کودکی، زمانی که بدن کودک در معرض مجموعه ای از فرآیندهای رشد است، شود.

رابینز در ادامه می افزاید: «ما از مطالعات قبلی دریافتیم که در بین کودکان مبتلا به آلرژی های غذایی، مجموعه ای از کمبودها و نقایص وجود دارد و کودکان مبتلا به آلرژی به شیر گاو در معرض بیشترین ریسک هستند.»

به گفته وی، «آنها در رژیم غذایی شان شیر گاو ندارند. در محتوای بسیاری از محصولات خوراکی هم شیر وجود دارد و بدین ترتیب مصرف انواع گوناگون مواد خوراکی که می تواند برای کودک در حال رشد مفید باشد، محدود می شود.»