زنان در هر سنی از درد سینه خبر می‌دهند که به نام ماستلژیا نیز شناخته می‌شود. درد مزبور می‌تواند هم در دوران پیش از یائسگی و هم پس از آن بروز کند. در هر حال درد سینه در میان زنان جوان در دوران قاعدگی بیش از همه رایج است.

در حالی که حدود 70 درصد زنان در برخی اوقات در طول زندگی خود درد سینه دارند، فقط حدود 15 درصد این دردها نیاز به درمان پزشکی دارد.

شدت و محدودة درد سینه می‌تواند متفاوت باشد. درد می‌تواند در هر دو پستان، یک پستان یا در ناحیة زیر بغل بروز کند. شدت درد می‌تواند از خفیف تا حاد متفاوت باشد و معمولاً به عنوان سوزش حاد، یا سفت شدن بافت سینه توصیف می‌شود.

تغییرات هورمونی بسته به وقایعی نظیر یائسگی، بارداری، و عادت ماهانه نیز می‌توانند در نوع درد سینة تجربه شده تأثیر داشته باشند.

علل شایع درد سینه

1. کیست‌های پستان

پستان‌ها در اشکال و اندازه‌های متفاوت رشد می‌کنند و برخی از آنها ممکن است نسبت به بقیه در ریسک بالاتری برای توسعة دردهای پستان قرار داشته باشند. در برخی زمان‌ها ممکن است زنان در حال توسعة مجرای شیر یا تغییرات غدد باشند که به شکل کیست پستان ظاهر می‌شود.

کیست‌های پستان کیسه‌های پر از مایع هستند که می‌تواند نرم یا سفت باشند و ممکن است این مورد سبب درد شود یا نشود. این کیست‌ها معمولاً در طول دوران چرخة عادت ماهانه بزرگ می‌شوند و در هنگام یائسگی از بین می‌روند.

2. داروها

برخی از انواع دارو می‌تواند باعث توسعة درد سینه شود. داروهایی که با افزایش درد پستان مرتبطند عبارتند از:

-داروهای ناباروری

-داروهای پیشگیری از بارداری هورمونال خوراکی

-استروژن پس از یائسگی و آماده‌سازی پروژسترون

-مهارکنندة بازجذب انتخابی سروتونین 

-داروهای ضد افسردگی

-آماده‌سازی دیجیتال

-متیل‌دوپا (الدومت)

-اسپیرونولاکتون (الداکتون)

-برخی از دیورتیک‌ها

-انادرول

-کلرپرومازین

افراد دچار درد پستان باید با مراقبان بهداشتی خود صحبت کنند تا مشخص شود که یکی از این داروها ممکن است در این موضوع مؤثر باشد یا خیر.

3. جراحی پستان

جراحی پستان و فرم بافت زخم می‌تواند به درد سینه منجر شود.

4. عفونت غضروفی و دنده‌ها

عفونت غضروفی و دنده‌ها نوعی از آرتریت است که در محل اتصال دنده‌ها و جناغ بروز می‌کند. وقتی این وضعیت مرتبط به سینه نباشد، درد همراه سوزش ناشی از آن می‌تواند با درد سینة واقعی مخلوط شود. این شکل از آرتریت در افراد پیر و نیز مردم فقیر دیده می‌شود.

5. تغییرات فیبروکیستیک سینه

زنان در دورة پیش از یائسگی و آنهایی که تحت هورمون‌درمانی پس از یائسگی قرار دارند ممکن است دچار حالت ناصافی، افتادگی و تورم ناشی از ساخته شدن مایعات در پستان شوند. این وضعیت بدون ضرر تحت عنوان تغییرات فیبروکیستیک سینه شناخته می‌شود.

6. ورم پستان

ورم پستان یک عفونت دردناک سینه است. این درد بیش از همه در زنان شیرده در پیوند با انسداد مجرای شیردهی تجربه می‌شود. 

نشانگان مرتبط با ورم پستان اغلب شامل تب، انواع درد و خستگی است که با تغییرات پستان نظیر گرم شدن، سرخ شدن، ورم و درد همراه است.

7. سینه‌بند نامناسب

درد پستان ممکن است بر اثر استفاده از یک سینه‌بند نامناسب ایجاد شود. در برخی زمان‌ها سینه‌بندهای زنان یا خیلی سفت و یا خیلی شل و ول هستند و سینه‌ها را به درستی پوشش نمی‌دهند. فقدان حمایت کامل می‌تواند منجر به درد پستان شود.

8. سرطان پستان

اغلب انواع سرطان پستان سبب ایجاد درد نمی‌شوند. در هر حال سرطان سینة التهابی و برخی تومورها می‌توانند سبب ناراحتی پستان شوند.

افرادی که موارد زیر را در خود دارند باید به دکتر مراجعه کنند:

-وجود توده یا سطوح نگرانی‌‌آور در سینه

-درد یا توده‌ای که پس از پایان عادت ماهانه از بین نمی‌رود.

-وجود هر نوع ترشح از پستان، چه خونین چه به رنگ روشن و غیره

-درد سینه بدون علت شناخته شده که از بین نمی‌رود.

-نشانگان پایدار همراه عفونت سینه نظیر سرخی، چرک یا تب.

درد سینة ادواری و غیر ادواری

درد پستان را می‌توان به دو گروه تقسیم‌بندی کرد: درد ادواری و درد غیر ادواری

درد ادواری

درد سینة ادواری به عنوان دردی تشریح می‌شود که با تغییرات هورمونی در طول دورة عادت ماهانه همراه است. این درد به طور معمول در طول 2 هفته مانده به آغاز عادت ماهانه بدتر می‌شود. 

این نوع از درد سینه شامل 75 درصد شکایات مرتبط به درد سینه می‌شود.

درد سینة ادواری بیش از همه توسط زنان در دهه‌های بیست و سی و چهل زندگی تجربه می‌شود. این درد بیشتر اوقات در سطوح بالای بیرونی هر دو پستان و گاهی اوقات در ناحیة زیر بغل بروز می‌کند.

زنانی که دچار درد سینة ادواری می‌شوند اغلب تغییرات فیبروکیسیتیک شامل بروز سطوح توده و سفت در بافت سینه را گزارش می‌دهند. ورم دوره‌ای، درد، تیرکشیدن سینه، احساس سنگینی پس از پایان عادت ماهانه رو به رفع شدن دارد.

درد غیر ادواری

خلاف درد سینة دوره‌ای، درد سینة غیر ادواری کاملاً متمایز از چرخة عادت ماهانه است. این درد بیشتر اوقات در زنان پس از یاسگی در سنین 40 و 50 سال بروز می‌کند.

این شکل از درد پستان اغلب به عنوان درد یا سوزش یا سفتی پایدار و لاینقطع تشریح می‌شود. این درد متمایل به حضور در یکی از پستان‌ها است و می‌تواند ناشی از تروما یا جراحت باشد.

چگونگی ادارة درد پستان

این موضوع اهمیت دارد که افراد با مراقبان بهداشتی خود در مورد تصمیم‌گیری در بارة علت درد سینه و نیاز به توجه بدان صحبت کنند.

علی‌رغم اینکه خوددرمانی ممکن است از نظرگاه علمی قابل تأیید نباشد، برخی از موارد برشمرده در زیر می‌تواند برخی از ناراحتی‌ها را کاهش دهند:

-پوشیدن سینه‌بند مناسب در تمام مدت روز، سینه‌بند ورزشی در طول ورزش، و لحاظ کردن پوشانیدن سینه‌ها در سینه‌بند در هنگام خواب برای آسایش بیشتر

-محدود کردن مصرف کافئین و سدیم: منابع کافئین شامل شکولات، قهوه، چای و نوشابه‌های غیر الکلی است

-فراهم کردن کمپرس‌های سرد و گرم برای پستان‌ها

-رعایت رژیم غذایی کم‌چربی، افزایش میزان مصرف روزانة میوه‌ها و سبزی‌ها و غلات

-حفظ وزن در محدودة سالم

-مصرف ویتامین‌هایی نظیر B6، B1 و ویتامین E

-مصرف داروهای بی‌نیاز از نسخه نظیر آسپیرین، استامینوفن و ایبوپروفن

-استفاده از روش‌های آرام‌بخشی برای کاهش استرس، اضطراب و تنش

-در نظر گرفتن بخور کیست یا درناژ اگر توصیه شده باشد.

-داشتن یک ژورنال علایم برای کمک به اتخاذ تدبیر مناسب اگر درد دوره‌ای یا غیر ادواری است

مردم باید پیش از امتحان روش‌های خوددرمانی برای اطمینان از مناسب بودن وضعیت خود با مراقبان بهداشتی مشورت کنند. در برخی اوقات، افراد ممکن است برای درد سینة خود نیازمند برخورداری از مداخلات پزشکی باشند.

درد سینه ناشی از چیست ؟

درد سینه در زنان می تواند نگران کننده باشد ولی شاید علت آنقدرها هم نگران کننده و جدی نباشد و به راحتی با رعایت برخی نکات رفع شود پس بهتر است ابتدا دلیل این ناراحتی در عضو مهم و حساس خود را پیدا کنید ؛ درد پستان نیمی از شکایت های مربوط به پستان می باشد اما قبل از اینکه شما به نتایج دشوار سرطان فکر کنید موارد زیر را بخوانید.

علت درد پستان

شدت درد هایی که توسط خانم ها و در پستان ها حس می شود، متفاوت است و این تفاوت دارای دلایل مختلفی است. همچنین ممکن است خانمی به این نوع درد دچار شده و به هیچ بیماری نیز مبتلا نبوده است. برعکس این قضیه نیز وجود دارد. زیرا ممکن است فرد به درد پستان مبتلا بوده و این درد ها سبب شود تا در فعالیت و زندگی روزمره دچار اختلال شود. به این افراد توصیه می شود تا برای کاهش ابتلا به سرطان سینه به متخصص زنان و سپس به متخصص پستان مراجعه نمایند تا روش های تشخیصی مختلف را برای پیدا کردن علت این درد ها انجام شود.

دردسینه

احساس ناراحتی در ناحیه سینه، درد کشیدن و یا تیر کشیدن در این ناحیه و هر واژه ای دیگر که خانم ها از آن استفاده می کنند در اکثر مواقع فقط موجب کلافه بودن و ناراحتی هست و هیچ چیز بد و جدی نیست.

درد سینه معمولا به تغییرات به وجود آمده در محیط داخلی بافت سینه مربوط می شود و درد سینه را معمولا به نشانه ای از سرطان سینه در نظر نمی گیرند اما این موضوع صحت دارد گاهی اوقات سرطان سینه موجب درد در ناحیه سینه شود و اگر درد داشتید و این درد در زمان طولانی ادامه داشت و یا بدتر شد، همچنین شما قبلا هم سرطان سینه  داشته اید به پزشک متخصص سرطان سینه خود مراجعه نمایید و اگر اولین بارتان هست به یک متخصص زنان مراجعه نمایید.

علت-درد-سینه-و-روش-های-درمان

 علت درد پستانها از چیست ؟

پستان ها یکی از حساس ترین بخش بدن هستند و نوک پستان حساس ترین قسمت پستان هستند و درد در نوک پستان ها می تواند عوامل گوناگونی داشته باشد. پستان ها به راحتی تحت تاثیر عوامل محیطی مختلفی قرار می گیرند.

علل درد سینه زنان

شما به لوسیون فانتزی بدن آلرژی دارید

دایانا راموس مدافع حقوق بشر و رئیس کل کمیته ملی پیشگیری از سلامت و مراقبت های بهداشتی می گوید:بسیاری از لوسیون ها ، بدن را صاف و هیدراته می کنند اما بعضی دیگر دقیقاً به صورت عکس عمل می کنند و باعث قرمزی ،التهاب و ترشحات دردناک می شوند .

این مواد شیمیایی در بسیاری از محصولات آرایشی می تواند باعث ایجاد واکنش حساسیتی بر روی پوست شما حتی سینه های شما شود اگر این لوسیون ها را به قفسه سینه خود بمالید ممکن است ،باعث تورم و درد شدید و همچنین حساسیت پستان شود.دیگر مواد آرایشی که می تواند چنین آسیبی بزند ،می تواند کرم ها و مواد شیمیایی باشد که شما در حمام استفاده می کنید.

کرمهای ضد آفتاب هم گاه می توانند چنین تاثیری داشته باشند اگر اخیراً یکی از محصولات و کرم بدن خود را عوض کرده اید و در حال حاضر درد پستان دارید ممکن است که به هم مرتبط باشند.

breast-pain24

دردسینه بر اثر چیست

علت درد سینه این است که شما باردار هستید

دکتر راموس می گوید اغلب سینه های متمرکز و دردناک از اولین نشانه های بارداری هستند. مبارک باشد ! هورمون های خود را سرزنش نکنید و از آنها شکایت نکنید در مراحل اولیه بارداری، سینه های شما سریعتر از نوزاد شما رشد می کنند.همانطور که مقدار استروژن شما افزایش می یابد، حجم کانالهای شیر سینه را نیز افزایش می دهند، که به نوبه خود می تواند درد و حساسیت سینه را افزایش می دهد.

علت تیر کشیدن سینه ها چیست

علت درد سینه شما این است که خود را از ورزش کردن و فعالیت محروم کرده اید

ورزش، دارویی است که برای درمان همه بیماری ها کاربرد دارد به جز در مواقعی که باعث آسیب بیشتر شود برای مثال:انجام دادن ورزش هایی که به قفسه ی سینه فشار می آورد (پرس سینه) ،یا راه رفتن و فشار آوردن با بوت در کلاس های اردوگاه و یا فقط به علت بستن سوتین با سایز نامناسب که باعث درد جدی و در برخی از شرایط، باعث حساسیت پستان می شود. راموس می گوید:عضله ،مستقیما زیر بافت پستان قرار دارد، بنابراین گفتن تفاوت بین درد عضلانی سینه و درد سینه مشکل است بهترین نشانه از درد عضلانی این است که ، درد بعد از چند روز استراحت از بین خواهد رفت.

علت سوزش سینه چیست؟

علت درد و سوزش سینه این است که شما عفونت دارید

دکتر راموس می گوید لوله های مسدود شده توسط شیر، موهای در حال رشد و بیماری های باکتریایی می تواند باعث ایجاد عفونت های موضعی در پستان شما شود این عفونت ها با قرمزی، تورم و درد ، مشخص می شود. همچنین ممکن است که شما دچار تب و ناراحتی نیز شوید اگر فکر می کنید که عفونت دارید بلا فاصله باید به دکتر مراجعه کنید.

علت ورم سینه چیست

علت درد پستان کنترل کردن بارداری است

هر دارویی که هورمون های شما را تغییر می دهد ممکن است سبب ایجاد درد شدید شود و به عنوان یک عارضه جانبی تلقی شود دکتر راموس می گوید:قرص های جلوگیری از بارداری ، سطح استروژن را افزایش می دهد اما باربری را درمان می کند. دارو های جایگزین می توانند باعث حساسیت ، تورم و احساس درد در سینه ها شوند. اغلب این عوارض جانبی در طول زمان کاهش می یابد اما اگر با پزشک خود درباره ی داروهای جایگزین صحبت کنید بهتر است و ضرری ندارد .

علت سفت شدن سینه چیست

علت سفت شدن بافت سینه این است که شما کودک خود را با شیر خود تغذیه می کنید

سینه های شما برای بسیاری از کارها مناسب است مثل :پرکردن زیر یک ژاکت، حمل یک رژلب و ... اما کار واقعی آن یک چیز است:تغذیه ی نوزاد با شیر خود، سینه های شما و مجاری شیر در دوران بارداری، برای تنها منبع تغذیه برای یک انسان کامل آماده می شود. این رشد و تحول به معنی درد زیادی است و حتی کمی پس از اینکه نوزاد شما متولد شد، به دلیل فعال شدن مکمل این درد ادامه پیدا می کند.

علت سوزش یک نقطه از سینه چیست

علت درد و ورم سینه این است که شما آسیب سینه ایی داشته اید

دکتر راموس می گوید:هر نوع آسیب دیدگی در سینه و در گذشته می تواند باعث درد و سوزش شما شود:اینکه با ضربه ی توپ، یک تصادف اتومبیل یا داشتن یک عمل جراحی بر روی سینه های شما اتفاق افتاده باشد فرقی نمی کند معمولا بیشترین درد ناشی از آسیب به سرعت از بین می رود اما اگر درد کاهش پیدا نکرد باید با پزشک خود مشورت کنید.

سوزش پستانها نشانه چیست

زخم شدن نوک سینه

نوک پستان به راحتی زخم می شود تلاش کنید از آن ها مراقبت کنید و از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید.

علت تیر کشیدن پستانها چیست

علت دردسینه میتواند اندازه سینه باشد

زنانی که اندازه سینه بزرگی دارند ممکن است دردهای غیر دوره ای را تجربه کنند.این نوع درد ممکن است همراه با دردهای گردن،شانه و پشت باشد.مطالعات نشان می دهد که اگر عامل درد سینه بزرگی آنها باشد جراحی برای کاهش اندازه سینه می تواند علام را تخفیف دهد.البته جراحی سینه خود می تواند منجر به دردهای بعدی در سینه شود.

ارزیابی درد پستان شامل چه مراحلی است؟

  1. معاینه: معاینه کلینیکی توسط پزشک انجام می‌شود. بافت پستان و غده‌های لنفاوی بررسی می‌شوند و نواحی مرتبطی مانند قلب ریه و قفسه سینه و شکم نیز معاینه می‌شوند. سابقه بیما‌ری‌ها و مصرف داروها بررسی می‌شوند و در صورتی که نیاز باشد بررسی‌های بیشتری نیز ممکن است انجام شوند.
  2. ماموگرافی: اگر توده، کیست، بافت مشکوک یا غیرطبیعی در بافت پستان یافت شود ممکن است پزشک به شما ماموگرافی را توصیه کند. ممکن است با معاینه طبیعی نیز پزشک ماموگرافی را توصیه کند چون احتمال دارد بافت غیرطبیعی کوچک باشد و در معاینه مشخص نشود. اگرچه معمولا برای سنین بالای ۴۰ سال این روش توصیه می‌شود.
  3. سونوگرافی: پزشک با توجه به نتیجه معاینات از بررسی‌های تکمیلی استفاده می‌کند. سونوگرافی بافت پستان معمولا برای افراد زیر ۴۰ سال که کاندید ماموگرافی نیستند استفاده می‌شود و ممکن است برای ارزیابی درد نیز درخواست شود.
  4. بیوپسی: توده‌های مشکوک یا بافت‌های غیرطبیعی ممکن است نیاز به نمونه‌برداری داشته باشند. معمولا برای نمونه‌برداری به میزان کمی از بافت نیاز است که برای تشخیص به پاتولوژی فرستاده می‌شود.
  5. درمان: با توجه به اینکه دردهای پستان به دو دسته دردهای دوره‌ای و غیردوره‌ای تقسیم می‌شوند درمان آن نیز تا حدودی می‌تواند متفاوت باشد.

نتیجه تصویری برای علت درد سینه چپ در زنان

علت سوزش در پستانها

شیر دادن به کودکان می تواند عامل ایجاد حس درد و سوزش یک نقطه در سینه شود.

بانوانی که به کودک خود شیر می دهند ممکن است رنج متعددی از حس های خاص را در بخش قفسه سینه خود حس کنند. این موارد در زمان منقبض کردن و تغییر حال سینه ها جهت شیر دادن به نوزاد ایجاد می شوند.

علت سوزش سینه

شیردادن به نوزادان زمانی می تواند علت سوزش در قفسه سینه باشد که :

  • یک زن در دوره شیردهی نوزاد خود قرار داشته باشد، به تازگی زایمان کرده یا اخیرا شیر دادن به کودک را متوقف کرده باشد.
  • درد معمولا در یک یا هر دو سمت از قفسه سینه احساس شود، نه در ناحیه میانی قفسه سینه
  • بروز دیگر تغییرات در سینه ها همراه با درد سوزش در قفسه سینه از قبیل درد در نوک سینه، افزایش اندازه سینه ها و یا تغییرات پوستی

علت سوزش پستانها چیست

هر نوع پارچه ای که با نوک سینه ها در تماس باشد، ممکن است باعث سوزش شود، مخصوصا اگر به آن چسبیده باشد. حواستان به لباس های ورزشی نیز باشد. این نوع لباس ها معمولا چسبان هستند و گرمای عرقی که در هنگام فعالیت به وجود می آید ممکن است باعث سوزش شود.

علت سوزش سینه چپ و سینه راست در زنان

اگر مستعد هرکدام از این شرایط پوستی باشید، احتمالا علائم آن را روی نوک سینه ها یا ناحیه مسطح اطراف آن خواهید دید. اگر سوزش آن کم باشد، می توانید از درمانی ساده مانند مرطوب کننده های با کیفیت استفاده کنید. دنبال داروهایی باشید که حاوی سرامید هستند. این مواد مومی شکل به درمان این سوزش ها بسیار کمک می کنند.

اگر مرطوب کننده ها موثر واقع نشدند می توانید از پماد های حاوی کورتیکواستروئید مانند هیدروکورتیزون، فلوئوسینولون، تریامسینولون، بتامتازون، کولوبتازول و مومتازون در کوتاه مدت استفاده کنید.

نتیجه تصویری برای علت درد سینه چپ در زنان

درد سینه نشانه چیست ؟

آنچه در مورد درد‌های دوره‌ای پستان حائز اهمیت است تنظیم دوره ‌های قاعدگی و وضعیت هورمونی بیمار است. در صورتی که شما مبتلا به درد پستان هستید و دوره‌ های عادت ماهیانه شما طبیعی و منظم است، چنانچه درد شدید نباشد دارو تجویز نمی‌شود، ولی اگر دچار دردهای شدید هستید درمان‌های دارویی از قبیل مسکن‌ های معمولی، آرامبخش ‌ها، ویتامین E و داروهای هورمونی بنا به صلاحدید پزشک توصیه می‌شود.

نکته حائز اهمیت اینکه هرگونه درمان برای درد پستان لازم است پس از اطمینان از عدم وجود بدخیمی صورت بگیرد، لذا تجویز هرگونه دارویی باید به صلاحدید پزشک باشد. همچنین باید علت زمینه‌ای ایجاد کننده برطرف شود.

پوشیدن لباس زیر مناسبی که به بافت‌ها فشار وارد نکند و حمایت کافی از بافت پستان ایجاد کند، تغییر روش جلوگیری از بارداری، تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم توصیه می‌شود.

در مورد دردهای غیردوره‌ای پستان اگر چه حصول اطمینان از بدخیم نبودن علت درد اهمیت بیشتری دارد ولی با توجه به اینکه این نوع درد می‌تواند همراهی بیشتری با بیما‌ری‌های خوش‌خیم پستان داشته باشد اقدامات تشخیصی بیشتر توصیه می‌شوند.

چنانچه کیست یا توده پستان یا بیما‌ری‌هایی با منشا غیر از پستان باعث ایجاد این درد شده باشند، لازم است که درمان آن بیماری به صورت اختصاصی صورت گیرد.

اما در بسیاری از موارد نیز علت مشخص برای بروز درد یافت نمی‌شود و لذا چنانچه بیمار از اینکه بیماری سرطانی ندارد مطمئن شود، در بسیاری از موارد درد وی بهبود قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند. چرا که این نوع درد بیش از دردهای دوره‌ای در اثر اضطراب و ترس از سرطان بروز پیدا می‌کند.

علل درد سینه چپ زنان چیست؟

ما به بسیاری از علل احتمالی درد در این منطقه پرداخت خواهیم کرد - هر دوی آنها به علت مسائل پستان و کسانی که در ابتدا نیستند: مطمئن باشید که قلب شما نیست.

نتیجه تصویری برای علت درد سینه چپ در زنان

اولین گام درد پستانها سمت چپ - مطمئنا قلب شما نیست!

در حالی که درد سینه سمت چپ به احتمال زیاد به دلیل چیز دیگری است، اولین سوال شما که باید از خود بپرسید این است که آیا ممکن است علائم حمله قلبی داشته باشید.

در نظر داشته باشید که علائم بیماری های قلبی در زنان اغلب با مردان متفاوت متفاوت است. درد ممکن است خفیف باشد، مانند یک درد سوزش، یا ممکن است به سادگی احساس درد سینه را تجربه کند. با توجه به علائم اغلب مبهم و ظریف، زنان بیشتر از این نشانه ها را نادیده می گیرند و در نتیجه از یک حمله قلبی می میرند.

علت سوزش داخل سینه چیست

هر کس باید با علائم حمله قلبی آشنا باشد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد قفسه سینه یا فشار: یک چهارم تا یک سوم افراد مبتلا به حمله قلبی هیچ درد یا فشار قفسه سینه ندارند
  • درد در گردن، فک و یا دست چپ
  • ضعف نفس: ضعف نفس در زنان مبتلا به حمله قلبی عادی است
  • تعریق
  • حالت تهوع
  • سرگیجه یا بیرون رفتن
  • یک احساس که چیزی درست نیست یا حس عذاب قریب الوقوع است

علت درد  سینه سمت چپ زنان

پس از اطمینان از اینکه شما نیازی به تماس با اورژانس ندارید، گام اول در تشخیص منبع درد سینه سمت چپ، تعیین این است که آیا درد شما در سینه شما ایجاد می شود یا به جای ساختارهای دیگر در بالا یا زیر پستان شما مرتبط است.

گاهی اوقات این ممکن است دشوار باشد و هر دوی این موارد باید در نظر گرفته شود.

موقعیتی که در آن احساس درد می کنیم، لزوما ما را به محل یک مشکل پزشکی نمی رساند. برخی از اعصاب در بدن ما بسیار خاص هستند. به عنوان مثال، یک احساس در نوک انگشت خود را معمولا می توانید بسیار دقیق قرار دهید.

اعصاب دیگر به عنوان خاص نیست. آنها شما را به ناحیه کلی بدن شما تحت تاثیر قرار می دهند اما برخی از مناطق دقیق منطقه را دقیقا مشخص نمی کنند. اگر دشوار است بدانید که آیا احساس درد در سینه هایتان، و نه ساختار دیگر در مجاورت سینه چپ شما، شما تنها نیستید.

نتیجه تصویری برای علت درد سینه چپ در زنان

تیر کشیدن سینه نشانه چیست

اگر سینه هایتان درد دارد و تیر می کشد

یک لیست طولانی از عواملی که سبب ایجاد درد در سینه می شوند وجود دارد، و اکثرا خوش خیم هستند.

علت درد سینه راست و علت درد سینه سمت چپ و زیر بغل _ درد در هر دو پستان:

دلایل:

- اغلب هورمونی است.

- به خاطر مصرف بیش از حد کافئین، کافئین تغییرات فیبروکیستیک را تشدید می کند.

- احتمالات دیگر شامل تغییرات سندرم پیش از قاعدگی PMS (Premenstrual syndrome )

- استفاده از سینه بند نامناسب

- ضربه به دیواره قفسه سینه ( مثل تدام در انجام یک کار یا ورزش با شدت زیاد )

- حمل یک کیف سنگین روی شانه در طور روز.

- درد سینه می تواند به علت کمبود آهن هم باشد که به تنظیم هورمون تیروئید کمک می کند. در مطالعه ای که در سال 2004 انجام شد نیمی از زنان بعد از اضافه کردن 6 میلی گرم مکمل های ید به رژیمشان درد سینه هایشان کاهش پیدا کرد ضمن این که کارکرد تیروئیدشان هم بهبود پیدا کرد.

علت درد سینه سمت راست در زنان و علت درد پستانها سمت چپ

درد سینه یک طرفه _ درد در یک پستان:

اگر درد فقط در یک سینه احساس شود، می تواند هشداری برای سرطان سینه باشد. – مردم فکر می کنند که سرطان سینه باعث درد نمی شود ولی حقیقت ندارد، این سرطان می تواند دردناک باشد.

علت مرتبط با غیر پستان از درد سینه چپ در زنان

گاهی اوقات وقتی که درد اتفاق می افتد، دشوار است دقیقا چه چیزی درد را بشنود و جایی که درد در مرکز قرار دارد. وقتی درد در سمت چپ سینه شما رخ می دهد، ممکن است فکر کنید که درد سینه وجود دارد، اما ممکن است درد در زیر سینه چپ خود قرار داشته باشد. برخی از علل درد غیر پستان که در پستان شما احساس می شود عبارتند از:

درد قفسه سینه دیواره: در زیر سینه شما عضلات دیواره قفسه سینه وجود دارد که ممکن است در طول زمان اضطراب و استرس باعث اسپاسم شود و باعث درد می شود که فقط چند ثانیه یا چند روز طول بکشد. درد ناشی از عضلات دیواره سینه قفسه سینه فقط در سمت چپ یا در سمت راست رخ می دهد. به همین ترتیب، اگر شما ماهیچه قفسه سینه و یا آسیب به سینه سمت چپ داشته باشید، ممکن است درد و درد ایجاد شود.

علل قلبی: همانطور که در بالا ذکر شد، درد ناشی از حملات قلبی در زنان اغلب مبهم و متفاوت از علائم مردان است. اگر در مورد منشاء درد تان مطمئن نیستید و هرگونه عوامل خطر برای بیماری قلبی دارید، بهتر است از نظر ایمنی بازی کنید و به پزشک متخصص مراجعه کنید. در حالی که علائم معمول یک حمله قلبی شامل درد یا فشار فشاری در ناحیه قفسه سینه، همراه با سرگیجه یا عرق شدن است، برخی افراد، به ویژه زنان، علائم خفیف یا غیر طبیعی دارند. این ممکن است تهوع و استفراغ، احساس ضعف نفس یا درد پشت و یا فک باشد.

علل مری: از آنجایی که مری در زیر پستان چپ شما اجرا می شود، بیماری ریفلاکس معده می تواند گاهی اوقات مانند درد پستان سمت چپ احساس شود. یک وضعیت مرتبط، فتق هیاتال ممکن است علائم مشابهی ایجاد کند. درد مربوط به مریض ممکن است بیشتر شبیه درد سوزش باشد و ممکن است نشانه هایی از طعم اسیدی در دهان شما داشته باشد. اما نه همیشه. دیگر شرایط سیستم گوارش مانند بیماری کبد ممکن است گاهی اوقات موجب درد شود که احساس می کند که از پستان شما می آید.

غضروف: التهاب غضروف بین سینه خود (ستون فقرات) و دنده های شما، چیزی است که به نام کاسکاندریت نامیده می شود، ممکن است باعث درد در سمت راست یا چپ سینه شود.

فیبرومیالژیا: فیبرومیالژیا ممکن است درد در هر جایی از بدن شما ایجاد کند و درد قفسه سینه غیر معمول نیست. فیبرومیالژیا می تواند بر عضلات، مفاصل و بافت همبند تاثیر بگذارد، باعث ایجاد درد عمومی یا درد متمرکز می شود.

پنومونی: پنومونی همچنین می تواند درد ناشی از چپ خود را از زمانی که ریه های شما در ناحیه قفسه سینه زیر زیر سینه شما ایجاد می شود، ایجاد کند.

آمبول ریوی: لخته های خون در پاهای شما که به ریه ها رفته اند، آمبول ریوی ممکن است موجب درد ناشی از سینه شود.

علت درد سینه و زیر بغل

گاهی علت درد سینه ، ترقوه و آگزیلاری (زیر بغل) در معاینات روتین پزشکی قابل تشخیص نیست. در بسیاری از خانم ها (حتی دختران جوان) تریگر پوینت های عضلانی در عضلات شانه ، سینه و گردن ممکن است علت درد پستان و زیر بغل باشد . معاینه عضلات کمربند شانه ای و سینه (عضلات سینه ای کوچک و بزرگ) بویژه در بیمارانی که به تشخیص پزشکی واضح دست نیافته اند می تواند راهگشای درمان این بیماران باشد.

دردهای شبه قلبی angina pectoris در برخی از این بیماران گزارش می شود . به طوریکه ، ممکن است باعث نگرانی بیمار و خانواده وی شده و معاینات تخصصی قلب را به دنبال داشته باشد. دردهای سینه ناشی از تریگر پوینت های عضلانی غالبا با دردهای منشره شانه ، کتف ، بازو ، ساعد و دست همراه است . گاهی اینگونه بیماران علائم نورولوژیک نظیر گز گز ، پارستزی و بی حسی در مناطقی از اندام فوقانی یا کتف خود گزارش می کنند . یکی از مهمترین نکات در مواجهه فیزیوتراپیست با این بیماران توجه به پاسچر بیمار است . اینگونه بیماران غالبا پاسچر نامناسب دارند . سندرم های حرکتی بویژه سندرم upper crossed syndrome در این بیماران شایع است.

از جمله عضلاتی که لازم است در معاینات فیزیوتراپی مد نظر قرار گیرد می توان به عضلات زیر اشاره نمود:

  •  Pectoralis major
  • Subclavius
  • Pectoralis minor
  • Sternalis
  • Scalene

نتیجه تصویری برای علت درد سینه و زیر بغل

علت تیر کشیدن پستانها

درد نوک سینه و درد پستان در بین بانوان بسیار رایج است و حتی آقایان نیز گاهی آن را تجربه می‌کنند.تیر کشیدن پستان می‌تواند هشدار دهنده باشد اما همیشه موجب نگرانی نیست.اگر چه می‌توانید درد ملایم را در خانه درمان کنید، عفونت و سایر بیماریهای زمینه‌ای نیازمند توجه پزشکی هستند. در این موارد، علائم دیگری هم معمولا وجود دارند. مسئول درمانی شما از این اطلاعات استفاده می‌کند تا علت زمینه‌ای را پیدا کند و به شما در مورد مراحل بعدی توصیه کند. 

چه موقع باید به دنبال درمان فوری تیر کشیدن سینه باشید؟

بعضی اوقات باید به دنبال خدمات درمانی باشید یا از کسی بخواهید شما را به اورژانس ببرد. در صورتی که تیر کشیدن پستان را همراه با یک یا بیشتر از علائم زیر را داشتید، به دنبال اقدامات درمانی باشید:

  • احساس فشار، پری یا فشردگی در قفسه سینه که می‌آید و می‌رود
  • دردی که از قفسه سینه به بازوها، پشت، فک، گردن یا شانه‌ها منعکس می‌شود
  • تهوع یا تعریق بی علت
  • تنگی نفس
  • گیجی ناگهانی
  • از دست دادن هوشیاری

اینها می‌تواند علائم بیماری جدی همچون حمله قلبی، سکته مغزی یا لخته خون در ریه باشد.

آیا علت تیر کشیدن سینه می‌تواند سرطان سینه باشد؟

تیر کشیدن پستان و درد سینه معمولا ربطی به سرطان سینه ندارد. ممکن است دچار درد همراه با سرطان سینه التهابی شوید اما این بیماری نادر است. سرطان سینه التهابی موجب موارد زیر هم می‌شود:

  • تغییر رنگی که موجب ظاهری کبود می‌شود
  • فرو رفتگی پوست
  • تغییر در شکل نوک پستان یا موقعیت آن
  • تغییر ناگهانی در سایز سینه
  • بزرگی غدد لنفاوی

پژوهشگران مطمئن نیستند که چه چیزی موجب سرطان سینه التهابی می‌شود اما آنها تعدادی از عوامل خطر را مشخص کردند. شما در صورت داشتن موارد زیر به احتمال بیشتری دچار این بیماری خواهید شد:

  • زن بودن
  • سیاه بودن
  • چاق بودن

اگر فکر می‌کنید که علائم نشان دهنده سرطان است سریعا به پزشک مراجعه کنید. آنها می‌توانند علت زمینه‌ای را تعیین کرده و در مراحل بعد هم شما را راهنمایی کنند.

علت سنگین شدن سینه ها چیست

دلایل:

- افزایش وزن ( چون سینه ها علاوه بر بافت غده ای بیشتر از سلول های چربی ساخته شده اند )

- بارداری ( پر شدن مجرای شیری )

- قرص های ضد بارداری

- تغییرات هورمونی مربوط به چرخه قاعدگی ( سینه به تغییرات استروژن و پروژسترون بسیار حساسند )

نیازی به نگرانی نیست هرچند ممکن است به خرید لباس جدید نیاز پیدا کنید.

سفت شدن سینه نشانه چیست ؟

کیست پستان

کیست، کیسه ای پر از مایع است که در بافت پستان ایجاد می شود. آن ها به طور معمول در زنان سالمند رخ می دهند، اما بعضی اوقات در بزرگسالان هم دیده می شود. کیست اغلب قبل از دوره قاعدگی بزرگ و حساس و دردناک می شود. کیست ها به صورت بافت های نرم یا سخت احساس می شوند و در نزدیکی سطح پستان، می توانند مانند تاول بزرگی احساس شود که از بیرون صاف اما درون آن ها پر از مایع است. با این حال، در برخی مواقع مانند بافت سخت به نظر می رسند.

علائم کیست پستان شامل موارد زیر است:

  • درد یا حساسیت در ناحیه کیست پستان
  • افزایش اندازه و حساسیت پستان، درست قبل از پریود
  • کاهش اندازه کیست پستان و برطرف شدن سایر علائم بعد از پریود
  • یک توده صاف، به راحتی متحرک یا بیضی شکل با لبه های مشخص
  • ترشح نوک پستان که ترشح روشن، زرد رنگ، کاه رنگی یا قهوه ای تیره

ابتلا به کیست پستان خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش نمی دهد؛ اما ابتلا به کیست ممکن است تشخیص توده های جدید پستان یا تغییرات دیگری که ممکن است نیاز به معاینه پزشکی داشته باشد را دشوارتر کند. با احساس طبیعی پستان های خود آشنا باشید تا بدین صورت اگر تغییری احساس کردید، سریعا آن را تشخیص دهید.

علت ورم سینه سمت چپ

اگر درد در ناحیه بغل  و سینه سمت چپ و پشت کتف ( پشت سمت چپ)  باشد می تواند مشکل فیبروادنوم باشد
فیبروآدنوم معمولاً به صورت یک توده کوچک و لغزان تظاهر پیدا می کند. این توده اغلب محدود و متحرک است،    

فیبرو آدونوم ها با تائید پزشک معمولاً زیر بیحسی موضعی خارج می شوند.  داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، استامینوفن،ویتامین E و پستان بند های ورزشی  می توانند باعث رفع درد در موارد تغییرات فیبروکیستیک شوند.

فیبرو آدنوم پستان شایعترین تومور خوش خیم پستان است. بیشتر از بافت فیبروزه تشکیل شده و سفت و مشخص و لغزنده است. زمانی رشدش متوقف می شود که قطر آن به 2 تا 3 سانتی متر برسد. فیبروآدنوم ارتباط مستقیمی با حساسیت پستانها نسبت به هورمون استروژن دارد.

تشخیص قطعی فیبروآدنوم با  سونوگرافی است،اگردرسونوگرافی این موضوع تأییدشد ،درصورتیکه سن بیمار کمتر از 30 سال  و اندازه توده کمتر از 3 سانتیمتر باشد و بیمار بمدت 6 ماه تحت نظر قرار می گیرد،دراین بازه زمانی فیبروآدنوم رشد کرده باشد بهتر ین گزینه عمل جراحی بمنظورخارج کردن این توده از سینه می باشد.

دوماً توده ممکن است بدون درد یا دردناک باشد و گاهی اوقات همراه با ترشح از نوک پستان و یا تغییر در پوست پستان همراه می باشد.

اکثر توده های پستان خوش خیم هستند، اما این به معنی آن نیست که بدون پیگیری و مشورت با پزشک رها شوند. شایعترین علل عبارتند از: تغییرات فیبروکیستیک و فیبروآدنوم ها

توده‌هایی که در پستان یافت می‌شود، انواع مختلف دارند اما شایع‌ترین آنها که بسیاری از خانم‌ها با آن روبه‌رو می‌شوند عبارتند از: فیبروآدنوم‌ها، کیست‌ها، توده‌های ناشی از التهاب و عفونت، بیماری فیبروکیستیک ‌سینه.

سوزش سینه چپ زنان

فیبرو آدنوم‌ها شایع‌ترین تومورهای خوش‌خیم پستانی هستند که بیشتر در زنان 20 تا 35 ساله دیده می‌شود. اما در نوجوانان هم ممکن است دیده شود قبل از 25 سالگی فیبرو آدنوم‌های پستان از کیست‌ها شایع ترند.

این توده‌ها ممکن است دوطرفه (در هر دو پستان) باشند و گاهی تعداد آنها به چند عدد در هر سینه میرسد. معمولا در صورتی که تشخیص فیبرو آدنوم برای پزشک مشخص شود نیازی به عمل جراحی وجود ندارد اما اگر توده رو به رشد باشد یا اندازه آن در حدی بزرگ باشد که خارج کردن آن ترجیح داشته باشد، اقدام جراحی لازم میشود که عمل ساده و بی خطری است و از نظر زیبائی نیز مشکل خاصی در سینه ایجاد نمیکند چون با یک برش بسیار کوچک انجام میشود و با بخیه ظریف و قابل جذب ترمیم می شود.

 

چه چیزی باعث درد تیز در زیر پستان چپ می شود؟

صدمات دنده و یا درد عضلانی

درد در اطراف قفسه سینه ممکن است به دلیل کشش بیش از حد ماهیچه های قفسه سینه و یا نیروی بلانت ناشی از تروما به قفسه سینه سبب التهاب عضلات بین دنده ای در بین دنده می شود آسیب های دنده و جناغ سینه، آسیب انواع له شدگی نیز می تواند به درد قفسه سینه منجر شود.

در محل زیر پستان ها عضلات قفسه سینه هستند که ممکن است در طول استرس یا اضطراب دچار اسپاسم شوند این ممکن است سبب درد قفسه سینه شما در سمت چپ و یا سمت راست شود که می تواند در هر نقطه بین چند ثانیه و یا چند روز باشد رگ به رگ شدن ماهیچه های قفسه سینه نیز ممکن است منجر به درد شود.

 پریکاردیت

پریکاردیت سوزش و تورم پریکارد (کیسه نازک غشایی در اطراف قلب) است پریکاردیت می تواند به صورت حاد، معمولاً کمتر از مدت زمان چند هفته، یا مزمن طولانی مدت باشدعلائم این بیماری شامل:

درد تیز در سمت چپ یا مرکز قفسه سینه

تپش قلب

ضعف عمومی، خستگی یا تهوع

تب

سرفه کردن

تورم در شکم یا پا

تنگی نفس

بیماران مبتلا به پریکاردیت حاد ممکن است دریابند که درد قفسه سینه به شانه و گردن چپ سفر می کند و ممکن است در اثر استنشاق، سرفه و یا دراز کشیدن بدتر شود.

در اکثر موارد پریکاردیت خفیف، پزشکان مسکن بدون نسخه و مقدار زیادی استراحت را توصیه می کنند شما نیاز به استراحت دارید تا زمانی که به طور کامل بهبودی پیدا کنید فعالیت شدید می تواند علائم شما را بدتر کند.

پریکاردیت(pericarditis) عبارت است از التهاب کیسه نازک، دولایه و حاوی مایع به نام پریکاردیوم که سطح خارجی قلب را پوشانده است. این کیسه قلب را در برابر عفونت و آسیب دیدگی محافظت می‌کند و آن را در داخل قفسه سینه نگه می‌دارد. همچنین هنگامی که حجم خون در قلب زیاد می‌شود، از بزرگ شدن بیش از حد اندازه قلب جلوگیری می‌کند و از این طریق کارکرد صحیح و مؤثر قلب را حفظ می‌کند. بیماری پریکاردیت، معمولاً به صورت حاد است، یعنی به طور ناگهانی بروز می‌کند و به مدت چند ماه طول می‌کشد. اگر بتوانید غشای دور قلب را در حالت ابتلاء به پریکاردیت ببینید، مشاهده می‌کنید که درست مانند پوست اطراف یک بریدگی که ملتهب به نظر می‌رسد، قرمز و متورم شده است. گاهی اوقات در فضای بین دو لایه غشای پریکاردیوم، مایع اضافی جمع شده و باعث انباشتگی مایع در این غشا (یا آب آوردن اطراف قلب) می‌شود.

به التهاب هر کدام از لایه های پریکارد (پیراشامه) التهاب پیراشامه یا پریکاردیت گفته می شود.

سندرم درگیر کننده جلوی قلبی (PCS)

این سندرم با درد تیز مشخص می شود معمولاً در سمت چپ قفسه سینه، که در طول استنشاق بدتر می شود درد معمولاً چند ثانیه طول می کشد اما می تواند تا نیم ساعت بطول انجامد بیماران اغلب احساس "حباب"  دارند که با ترکیدن حباب درد هم می رود تکرار PCS می تواند به طور گسترده ای متفاوت باشد از چند بار در روز به یک بار در هر چند سال ممکن است باشد متاسفانه، در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده ای وجود ندارد.

 سوزش سر دل

اگر عضلات شکم نتوانند حرکت معده را کنترل کنند اسید معده می تواند به پایین مری وارد شود که سبب درد پرتابی در زیر پستان چپ می شود که به آن سوزش سر دل می گویند خم شدن بیش از و یا دراز کشیدن بعد از خوردن غذا می تواند این علائم را تحریک کند.

گاز بیش از حد دستگاه گوارش

گازهای به دام افتاده در معده به طور ناگهانی می تواند به مری به سمت منطقه قفسه سینه، پرتاب شوند و در نتیجه سبب درد پرتابی و تیزی شود.

گاز اضافی در گوارش، ناشی از صحبت کردن در حال غذا خوردن، مصرف نوشیدنی های گازدار یا به درستی نجویدن مواد غذایی می تواند سبب درد شکم سمت چپ و بالا شود وقتی هوا در روده بزرگ گرفتار می شود درد ناشی از آن ممکن است به قفسه سینه سفر کند.

 مشکل در دیواره قفسه سینه

آسیب به قفسه سینه ممکن است سبب درد تیز زیر پستان چپ شود اگر شما این علائم را دارید با یک پزشک متخصص برای تشخیص اینکه آیا درد به دلیل مصدومیت و یا یک مشکل داخلی است صحبت کنید.

کیست

تیر کشیدن پستانها نشانه چیست

کیست ممکن است در قفسه سینه ظاهر شود و در نتیجه سبب درد تیز و پراکنده شود اگر درمان نشود این درد ممکن است رخ دهد در اغلب موارد، ارزش گرفتن مشاوره یک دکتر را دارد.

 عفونت در غضروفی دنده

التهاب در غضروف دنده ای که دنده ها را به جناغ سینه اتصال می دهد عفونت غضروفی و دنده نامیده می شود این می تواند یک نتیجه از عفونت یا تروما باشد درد قفسه سینه معمولاً با سرفه، عطسه یا استنشاق عمیق افزایش می دهد.

فتق هیاتال

برآمدگی بخشی از معده از طریق شکاف مری در دیافراگم به حفره سینه فتق هیاتال نامیده می شود علایم شایع عبارتند از سوزش سر دل، درد قفسه سینه، نفخ بعد از خوردن غذا و تنگی نفسمی باشد.

به طور عادی، دیافراگم دارای شکاف (هیاتوس) کوچکی است که از طریق آن، مری عبور می کند و به معده وصل می شود.

گاهی اوقات، معده بر این شکاف فشار وارد می کند و فتق هیاتال را بوجود می آورد.

در بیشتر موارد، این فتق هیچ گونه مشکلی را بوجود نمی آورد و حتی ممکن است متوجه نباشید که به این نوع فتق مبتلا شده اید.

جایی که مری به معده متصل می شود، عضله ای به نام اسفنکتر تحتانی وجود دارد. این اسفنگتر (دریچه) بیشتر اوقات برای جلوگیری از برگشت غذا و اسید معده منقبض (بسته) می باشد.

وقنی غذا بلعیده می شود، این اسفنگتر شل می شود تا غذا از مری به معده برود. در حالت عادی، این اسفنگتر به شکاف دیافراگم (هیاتوس) متصل است و اطراف این اسفنگتر توسط عضلات دیافراگم پوشیده شده اند.

 امراض قلبی

یکی از رایج ترین علائم درد قلبی احساس فشردگی در قفسه سینه است که به عنوان آنژین صدری شناخته می شود که به علت ناکافی بودن اکسیژن قلبی توسعه می یابد درد معمولاً در زیر جناغ سینه رخ می دهد اما می تواند به گردن، شانه، فک، یا پشت کشیده شود.

 ورم معده

التهاب پوشش داخلی معده، ورم معده است و ممکن است به دلیل عفونت از غذا یا آب آلوده رخ می دهد معده در سمت چپ شکم و بالا است به طوری که ورم معده ممکن است سبب درد در این منطقه، به همراه نفخ، تهوع، استفراغ و سوء هاضمه باشد.

مشکلات ریه

پرده جنب غشایی پر از مایع و لایه ای از ریه است که حرکت را در طول تنفس هموار می سازد عفونت، تروما و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی می تواند سبب التهاب پلور شود و درد ممکن است از ریه به این منطقه در زیر پستان چپ انتشار یابد.

 

درمان درد سینه

داروهای مسکن مانند دیفلوفناک می توانند به التهاب و درد سینه کمک کنند. دیگر درمان های خانگی برای درد سینه شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده از لباس زیر مناسب
  • استفاده از کیسه آب گرم
  • حمام آب گرم
  • ماساژ سینه ها با روغن
  • پمادها و لوسیون های حاوی مسکن

زنان باردار یا شیرده نباید از لوسیون ها یا ژل های حاوی مسکن استفاده کنند.

موارد دیگری نیز هستند که می توان با رعایت آنها درد سینه را کاهش داد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • کاهش مصرف کافئین و نمک
  • پیروی از رژیم غذایی کم چربی
  • عدم مصرف لبنیات
  • مصرف مکمل های حاوی ویتامین ای
  • روغن ماهی و روغن تخم کتان

محدود کردن مصرف چربی و محصولات لبنی می توانند سودمند باشند زیرا چربی موجب تولید استروژن می شود که می تواند موجب درد و حساسیت در سینه شود.

داروهای تجویزی برای درد سینه

داروهای متعددی برای درمان درد سینه وجود دارد. داروهای هورمونی مانند قرص های ضد بارداری و مکمل های حاوی پروژسترون می توانند موجب کاهش درد سینه در برخی زنان شوند.

داروهای قوی تری نیز برای درد سینه وجود دارد اما گاهی عوارض شدیدی دارند به همین دلیل حتما باید با تجویز پزشک مصرف شوند و فرد بیمار مدام زیر نظر پزشک باشد. 

درمان درد سینه با جراحی

بیشتر توده های ایجاد کننده درد سینه معمولا خوش خیم هستند. در موارد نادری، درمان جراحی قابل انجام است. اگر ماموگرافی یا سونوگرافی نشان دهنده توده ای در سینه باشند، پزشک بیوپسی انجام خواهد داد که نشان می دهد که آیا این توده بدخیم و سرطانی است یا خوش خیم می باشد.

  • توده های خوش خیم سینه: در بیشتر موارد، پزشک توصیه می کند که مرتب برای معاینه مراجعه کنید و درمان خاصی را توصیه نمی کند.
  • فیبروادنوم: دکتر گاهی ممکن است فیبروادنوم را از طریق جراحی بردارد.
  • کیست های سینه: گاهی آسپیراسیون برای تخلیه کیست ها به کار می رود. آسپیراسیون شامل بیرون کشیدن محتوای کیست با استفاده از سرنگ است. معمولا مایع درون کیست به آزمایشگاه برای پاتولوژی فرستاده می شود. اکثرا کیست ها خوشم خیم هستند اما برخی احتمالا تبدیل شدن به سرطان سینه را دارند. اگر پس از آسپیراسیون مایع کیست باز گردد دوباره نیاز به تخلیه دارد.

جراحی معمولا برای درمان درد سینه به کار نمی رود. 

نتیجه تصویری برای علت درد سینه و زیر بغل

پیشگیری از ابتلا به درد سینه

به زنانی که مستعد ابتلا به درد سینه هستند، توصیه می شود که مصرف دخانیات را ترک کنند و لباس زیر مناسب بپوشند. پیش از مصرف هر گونه مکمل و دارو، حتما باید با پزشک مشورت کرد. مکمل ها نیز نوعی دارو هستند و عوارض جانبی دارند. با مشاهده هرگونه درد سینه و تغییر در سینه حتما به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول

آیا علت سوزن سوزن شدن پستانها می تواند از علائم بارداری باشد؟

یکی از علائم بارداری، سینه درد و درد نوک سینه ها است. هرچند که از علائم شایع قاعدگی، سینه درد و درد نوک سینه ها نیز می باشد. بنابراین چنانچه رابطه محافظت نشده داشته اید و پریودتان عقب افتاده، باید به بارداری نیز مشکوک باشید.

چگونه می توانم بفهمم که درد نوک سینه ها ناشی از بارداری است؟

چنانچه بیشتر از 10 روز رابطه‌تان گذشته است، از بی بی چک استفاده کنید، اما اگر به تازگی رابطه داشته اید بی بی چک تشخیص نمی دهد، اما می توانید از تست بارداری آنلاین اپلیکیشن مینت استفاده کنید، این تست شرایط شما را شبیه سازی کرده و احتمال بارداری را تخمین می زند.

چگونه از تیرکشیدن سینه در نزدیک قاعدگی خلاص شوم؟

راهکارهای خانگی و دارویی زیادی وجود دارند که در تسکین این درد بسیار موثر هستند. برای اطلاعات بیشتر به متن این مقاله مراجعه کنید.

آیا به جز بارداری و قاعدگی، علت سفت شدن سینه ها می تواند دلایل دیگری باشد؟

بله. به طور مثال می تواند به عفونت، آلرژی، تماس و اصطکاک با لباس، سرطان و…. اشاره کرد.