تحقیقات نشان می دهد دست کم بعضی جنبه های زندگی کسانی که زمانی را با آن ها می گذرانیم بر روی ما هم اثر گذار خواهد بود، پس اگر شخصی افکاری منفی دارد و با شما بدرفتار است، این مسأله نه تنها برای سلامت روانی شما مضر است بلکه منجر به مشکلات فیزیکی هم خواهد شد. علاوه بر این، با بالا رفتن سن پیدا کردن دوستان جدید سخت می شود (البته غیر ممکن نیست).

حالا از کجا بدانیم که وقت آن رسیده تا رابطه ی دوستی خود را تمام کنیم و چطور باید این کار را انجام دهیم؟

جر و بحث ایرادی ندارد اما گوش نکردن به حرف هایتان قابل قبول نیست

هر رابطه ی دوستی درست و صادقانه ای میان دو انسان بالغ ممکن است با مشکلاتی همراه باشد، پس اگر در مجموع رابطه ی خوبی با دوست تان دارید اما گاهی مشکلاتی به وجود می آید، باید بدانید که این مسأله کاملا طبیعی بوده و اتفاق بسیار خوبی است که شما و دوست تان توانایی صحبت آزادانه و صادقانه با یکدیگر را دارید. این نکته ی مهمی است که در یک رابطه بعد از تمام شدن مشاجره و آرام گرفتن طرفین، آن ها بتوانند با همدیگر درباره ی حل مشکل صحبت و دوباره با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

اما اگر به طور مداوم با دوست تان مشاجره می کنید و او از گوش کردن به حرف های شما یا توجه به نظرات تان امتناع می کند و یا دوست تان فقط به قصد تحریک شما دائماً مسائلی را مطرح می کند که همیشه با آن مخالفت دارید یا بدون آنکه به شما اجازه ی صحبت دهد با شما مشاجره می کند؛ تمامی این ها به معنای بی احترامی به شما است. جر و بحث صادقانه و محترمانه با تحریک و آزار طرف مقابل متفاوت است.

دروغگویی غیر قابل قبول است

اگر دوست تان به شما دروغ می گوید، درباره ی خودش، خانواده، شغل یا هر جنبه ی دیگری از زندگی اش، بدون اتلاف وقت این رابطه را تمام کنید. افراد دروغگوی خیلی زیادی در دنیا وجود دارد و اگر دوست تان نمی تواند با شما درباره ی خودش صادق باشد، مشکلات روانی او بزرگتر از دروغگویی صرف است.

اشخاص دروغگو به کسانی در زندگی شان نیاز دارند که به داستان سرایی آن ها گوش کنند و از نظر آن ها دوست فقط کسی است که داستان هایشان را بشنود و باور کند. اما این یک رابطه ی دوستی واقعی نیست. پس اگر با یک دروغگو دوست هستید، این دلیلی کافی برای تمام کردن دوستی تان است.

توهین هرگز قابل قبول نیست

نیازی به گفتن نیست اما اگر دوست تان شما را مورد توهین کلامی قرار می دهد یعنی به شما ناسزا می گوید، نیش و کنایه می زند و درباره ی شما به دوستان یا همکاران تان بدگویی می کند، این رابطه را همین حالا تمام کنید.

سوء استفاده از شما مورد قبول نیست

اگر کسی فقط به خاطر منفعتی که برایش دارید با شما دوست است، مثل دسترسی به افراد و مکان های خاص، پول، ماشین و چیزهای مجانی (غذا و کلاس)، چنین شخصی دوست شما نیست، بلکه فقط قصد سوء استفاده از شما را دارد.

کسی که رفتار دوستانه ای ندارد یعنی دوست شما نیست

اگر کارهای زیادی برای دوست تان انجام می دهید، مثلا به دیدنش می روید یا برنامه هایی برای بیرون رفتن با او ترتیب می دهید، به او زنگ می زنید یا برای تولدش هدیه می خرید، اما او در مقابل هیچ کار مشابهی انجام نمی دهد، به این معنی است که این یک رابطه ی دوستی واقعی نیست.

گاهی بعضی از این موارد را به وضوح نمی توان در یک رابطه تشخیص داد اما اگر با دوست تان احساس راحتی نمی کنید، دقت بیشتری داشته باشید و از خودتان بپرسید که آیا یکی یا بیشتر از این موارد را در رابطه ی دوستی تان می بینید. ممکن است بعد از سال ها دوستی تشخیص این مسائل سخت باشد. با خودتان صادق باشید؛ اگر محبت و توجه لازم را در رفتار دوست تان نمی بینید، تنها کاری که باید انجام دهید قطع این رابطه است.

اما چطور باید این کار را انجام دهیم؟

تنها روش موثر این است که کوتاه و بی پرده صحبت کنید. به شخص مقابل بگویید که می خواهید این رابطه ی دوستی را تمام کنید. بعد از آنکه حرف تان را زدید مقاومت خود را حفظ کنید چون ممکن است وسوسه شوید خودتان را توجیه کنید. این کار را نکنید. همه ی ما حق داریم روابطی که به ما صدمه می زنند را تنها به همین دلیل مضر بودن شان، تمام کنیم. لزومی ندارد تصمیم تان را توجیه کنید.

حالا از کجا بدانیم که قطع این رابطه ی دوستی تصمیم درستی بوده است؟

ممکن است بعد از آن احساس شادی و آزادی را با نوعی احساس گناه داشته باشید. این حالت طبیعی است. اما وقتی تصمیم درست را گرفته باشید، حتما خودتان متوجه درستی آن خواهید شد.