یکی از مشکلات بسیار شایع بین افراد و مخصوصا دختران و زنان کم خونی است. برای جلوگیری از این مشکل چند سالی است که در مدارس دخترانه با توزیع قرص آهن پرداخته اند اما این مشکل همچنان پا برجاس. در این مطلب برای شما از درمان کم خونی صحبت کرده ایم.

درمان کم خونی با نماد خوش شانسی!

یک میخ آهنی یا یک نعل اسب آهنی را به هنگام پخت غذاهای آبکی داخل ظرف غذا بیاندازید تا در طول مدت طبخ غذا، مقادیر فراوانی آهن یونیزه و قابل جذب را در غذا آزاد کند. البتّه و به طور مشخّص، منظور ما قطعه آهنی است که چکش کاری شده و داخل کوره رفته باشد؛ اینچنین قطعه آهنی، به راحتی و در مقادیر فراوان، آهن یونیزه آماده جذب آزاد می کند. در آهنگری های قدیمی، یافتن چنین چیزی کاری ساده است. فراموش نکنید که میخ های فولادی موجود در ابزارفروشی ها، برای این کار مناسب نیستند. یک راه مناسب دیگر آن است که این قطعه آهن را روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا کاملاً سرخ شود و سپس آن را در ظرف آبی بیاندازید. با چند بار تکرار این عمل، ظرف آب تبدیل به یک منبع سرشار از آهن یونیزه خواهد شد که به راحتی می توانید از آن به خصوص برای رفع کم خونی کودکان استفاده کنید.

این کار بسیار ساده و ارزان، برای درمان کم خونی فقر آهن کاملا مؤثر است و در عین حال، عوارض ناشی از مصرف داروهای حاوی آهن، مثل عدم تحمّل گوارشی و مانند آنها را به دنبال ندارد. مزیّت دیگر این کار این است که چون همه اعضای خانواده از این غذا استفاده می کنند. اگر احیانا با این کار طعم یا مزّه غذا عوض می شود؛ مدّت زمان جوشیدن آهن را کم کنید و آن را در حدّی تنظیم کنید که با عدم تغییر طعم و رنگ غذا، بتوانید این کار را ادامه دهید. البتّه فراموش نکنید که هنگام کشیدن غذا، میخ یا نعل را از آن خارج کنید!

 

درمان کم خونی با بادکش

بادکش خون‌ساز نیز برای درمان توصیه می‌شود، معمولاً با یک دوره 6‌ــ5ماهه این کم‌خونیها به‌طور کامل رفع می‌شود؛ مراکز خون‌سازی بدن استخوانهای اسفنجی هستند، بادکش روی جناق سینه و بادکش از پشت روی مهره‌های کمر روزانه یک بار توصیه می‌شود.

 

درمان کم خونی با گزنه

می‌توانید به مدت چند هفته روزانه برگ تازه‌ی گزنه مصرف کنید.

به این ترتیب که دمنوش گزنه درست کنید.

برگ‌های تازه یا خشک گزنه را در آب جوش بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد.

می‌توانید از پودر گزنه هم استفاده کنید.

توجه داشته باشید که کپسول‌های گزنه نیز در عطاری‌ها یا داروخانه‌ها وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

درمان کم خونی با رژیم غذایی مناسب

بیمارانی که کم خونی آنها به دلیل رژیم غذایی ناسالم آنهاست و رژیم غذایی آنها فاقد آهن است و یا کم آهن می باشد، باید اقدام به گنجاندن غذاهای حاوی آهن همچون سبزیجات سبز تیره برگدار، کنگر فرنگی، زردآلو، لوبیا، عدس، نخود، سویا، گوشت، آجیل، آلو بخارا و کشمش در رژیم غذایی شان نمایند.

 

درمان کم خونی به کمک ویتامین سی

ویتامین Cجذب آهن را افزایش می دهد . به همین دلیل معمولاً مصرف ویتامینC به همراه آهن پیشنهاد می گردد . البته علاوه بر درمان دارویی باید به میزان آهن قابل جذب در غذا نیز توجه کرد.

جذب آهن غذا ، اغلب تحت تأثیر شکل آهن موجود در آن می باشد. آهن موجود در پروتئین های حیوانی مانند گوشت گاو، ماهی و پرندگان ( آهن هِم) بیشتر جذب می شود در حالیکه جذب آهن پروتئین های گیاهی مانند سبزی ها و میوه ها ( آهن غیر هم) کم تر می باشد.

باید توجه داشت که ویتامین C جذب آهن سبزی ها و میوه ها( آهن غیرهم) را بیشتر می کند. مصرف چای همراه یا بلافاصله بعد ازغذا نیز می تواند جذب آهن را تا 50 درصد کاهش دهد.

 

نکات بسیار عالی برای درمان کم خونی

مصرف آب آهن‌دار(در فروشگاههای طب طبیعی وجود دارد)

 

قرار دادن قطعه ای اهن تمیز در غذاهای پختنی، از ابتدای پخت.

 

بادکش استخوان‌های دراز در اطفال و نوجوانان.(یک روز در میان تا 40 روز)

 

بادکش استخوان جناغ و لگن و مهره‌ها در بزرگسالان(یک روز در میان تا 40 روز)

 

استفاده از ظروف اهنی برای پخت غذا.

 

مصرف روزی 2 تا 3 سیب.

 

مصرف بیشتر میوه‌های مرکبات(مانند پرتقال و لیمو).

 

ویتامین B12 موجود در پروتئین‌های حیوانی مانند جگر و قلوه نقش بسیار مهمی در درمان کم خونی دارد.

 

مصرف لبو، به صورت پخته یا خام یا آب آن، یکی از بهترین درمان‌های خانگی است.

 

برای افزایش تولید گلبول‌های قرمز، قرار گرفتن در معرض خورشید به این نوع بیماران توصیه می‌شود.

 

روزی 2بار یک یا نصف قاشق مرباخوری عصاره برگ یا ریشه قاصدک مصرف کنید.

 

مصرف یک موز له و مخلوط شده با یک قاشق عسل نیز برای درمان این اختلال مفید است.

 

7 بادام را به مدت 24 ساعت خیس و آب آن را خالی کنید. بادام را پوست بکنید و به صورت خمیر در بیاورید و به مدت 3 ماه هر روز بخورید.

 

مصرف چای سیاه را بسیار محدود کنید.

 

از ظروف غذایی آلومینیومی استفاده نکنید.