هوای شهر تهران امروز پنجشنبه 19 بهمن ماه در شرایط سالم قرار گرفته است این در حالی است که طی روز‌های گذشته، به علت آلودگی شدید هوای پایتخت مدارس تعطیل و طرح زوج و فرد در کلانشهر تهران اجرایی می‌شد.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، شاخص آلودگی هوا طی 24 ساعت گذشته به روی عدد 122 قرار داشته است. در این وضعیت، گروه‌های حساس اعم از کودکان، سالمندان، زنان باردار و بیماران قلبی و ریوی بیش از سایر اقشار جامعه در خطر بودند.

بررسی روزشمار شاخص‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون در شهر تهران 12 روز هوا پاک بوده است. در 216 روز، هوای سالم در پایتخت گزارش شده، هوا در 88 روز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده و 8 روز نیز هوا برای تمام گروه‌ها ناسالم گزارش شده است.

طی سال‌های گذشته بار‌ها به موضوع لزوم کاهش آلودگی هوای شهر تهران تاکید شده، اما آنطور که باید به این موضوع پرداخته نشده است. هوای شهر در روز‌های سال عمدتا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشته، اما برای بهبود این وضعیت تنها به تعطیلی مدارس بسنده شده است.

الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: در لایحه پیشنهادی دولت برای سال آینده در بحث بودجه همچنان می‌بینیم که در این حوزه فقط به اوراق مشارکت در تقویت ناوگان حمل‌ونقل بسنده شده و خبری از توجه دولت به کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهر‌ها و تهران نیست.

وی افزاید: تهران هوا ندارد و گویی همه ما گرفتار «کاری نمی‌شود کرد» هم از طرف دستگاه‌ها و نهاد‌های مسئول و هم از طرف مردم هستیم و برای چاره‌جویی آلودگی هوا که روز به روز به فاجعه نزدیک می‌شود همه مسئول هستیم و همه باید کاری اثرگذار انجام دهیم.

همچنین زهرا نژاد بهرام، عضو هئیت رئیسه شورای شهر تهران در رابطه با آلودگی هوای پایتخت می‌گوید: دولت می‌تواند با توجه به ظرفیتی که دارد اقدامات موثری را در حوزه کاهش آلودگی هوا انجام دهد، ولی می‌بینیم عملا اقدامی در این بخش صورت نگرفته است.

وی می‌افزاید: در سال‌های گذشته شهرداری تهران به سهم خودش در بخش توسعه حمل‌ونقل عمومی سرمایه گذاری کرده که البته کافی نیست چرا که ما در تهران نیاز به 900 کیلومتر خط مترو داریم که هم اکنون حدود 200 کیلومتر خط مترو داریم و نیاز به چندین هزار اتوبوس جدید داریم، اما این اتفاق نیفتاده است.

در شرایطی که اعضای شورای شهر تهران درخواست‌هایی را از سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا داشته اند، مسئولان این سازمان مدعی هستند که شورا نمی‌تواند تقاضای ارائه برنامه از سازمان محیط زیست به منظور کاهش آلودگی هوای تهران را داشته باشد.

تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در این باره می‌گوید: شورای شهر تهران نباید وظایف خود را به گردن بقیه نیندازد. شورای شهر تهران به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد شهرداری باید از این دستگاه بخواهد برنامه اجرایی خود را برای کاهش آلودگی ارائه دهد.

وی می‌افزاید: شورای شهر تهران باید وظایفی را که بر عهده شهرداری تهران گذاشته شده و انجام نشده است؛ بررسی کند و درباره آن‌ها توضیح بخواهد. برای مثال اگر قرار بوده اتوبوس‌های جدید جایگزین شود، چرا این اتفاق نیفتاده است؟، بنابراین شورای شهر تهران به وظایف دستگاه‌ها آگاهی دقیق ندارد و به جای اینکه از زیرمجموعه خود یعنی شهرداری برنامه کاهش آلودگی هوا را مطالبه کند سراغ سازمان محیط زیست آمده است.

در شرایط کنونی دستگاه‌های متولی کاهش آلودگی هوا تقصیر‌ها را بر گردن دیگری می‌اندازند و مشخص نیست چه زمانی قرار است برای کاهش آلودگی‌ها در شهر برنامه ریزی عملیاتی صورت گیرد.