پایگاه تحلیلی خبری «پارس» - محمدعلی نجفی شهردار تهران 24 ساعت بعد از آتش سوزی ساختمان متعلق به وزارت نیرو در خیابان ولیعصر از آن بازدید کرد. این در حالی است که نیروهای آتش نشانی از صبح تا عصر روز دوشنبه درگیر اطفای حریق این ساختمان متعلق به وزارت نیرو بودند و بر اساس اطلاعات آتش نشانی چند ایستگاه بزرگ این سازمان درگیر عملیات اطفای حریق شده بودند.

محمدعلی نجفی در چندماهی که بر سر کار آمده است سه آزمون بزرگ داشته است: اولین زلزله، اولین برف و حالا اولین اولین اتش سوزی جدی. به وضوح می توان قضاوت کرد که در هر سه آزمون نمره قابل قبولی نگرفته است.

در زلزله تهران تا ساعت ها از شهردار تهران که مدیریت شهر بر اساس قانون بر عهده وی می باشد، خبری نبود. برخی روایت ها تا 12 ساعت از غیبت محمدعلی نجفی خبر دادند و برخی از حضورش در جزیره خوش آب و هوای  کیش دقیقا در زمانی که بسیاری از مردم تهران به واسطه ترس از فروریختن ساختمان هایشان به واسطه زلزله در سرمای تهران آواره خیابان ها و پارک ها شده بودند.

در اولین برف تهران هم شهرداری غافلگیر شد. تا ساعت ها خبری از برف روبی خیابان های تهران نبود و دهها و صدها درخت که سرمایه های تنفسی شهر تهران محسوب می شوند، در زیر سنگینی برف طاقت نیاورده و کمر خم کرده و شکستند.

در اولین آتش سوزی تهران هم محمدعلی نجفی به کناری ایستاده بود و نظاره گر میدان بود. از خیابان بهشت که محل کار شهردار تهران است تا میدان ولیعصر که ساختمان متعلق به وزارت نیرو در آن قرار گرفته بود در سختگیرانه ترین حالت 20 دقیقه با اتومبیل بیشتر راه نیست. یعنی شهردار تهران می توانسته نهایتا از زمان خبردار شدن از آتش سوزی تا رسیدن به میان آتش نشانان یکساعته خود را برساند. نجفی در این حوزه در میان شهرداران جهان رکورددار شده است. وی 24 ساعت بعد از یک آتش سوزی بزرگ در تهران با پالتوی اتوکشیده و دست بر جیب به دیدار آثار باقی مانده از آتش سوزی رفته است.

برخی ممکن است این شائبه را داشته باشند که مگر شهردار تهران آتش نشان است که باید در لحظات اولیه آتش سوزی های بزرگ در محل حضور داشته باشد؟ پاسخ این است که خیر؛ شهردار تهران آتش نشان نیست اما بر اساس وظیفه ذاتی خود که مدیریت شهرتهران است و سازمان آتش نشانی هم تحت مدیریت وی می باشد، باید مدیریت بحران را از لحظات اولیه بر عهده بگیرد.

درزمان آتش سوزی پلاسکو که آتش سوزی روز دوشنبه ساختمان وزارت نیرو ماکت کوچکی از آن است محمدباقر قالیباف با وجود حضور در قم در کمتر از 2 ساعت خود را به پلاسکو رسانده و در آنجا حضور داشته است. در زمان سقوط هواپیمای متعلق به خبرنگاران در ساختمان مسکونی در جنوبغرب تهران نیز قالیباف در کمتر از 20 دقیقه با موتور خود را به محل حادثه رسانده بود و مدیریت عرصه را برعهده گرفته بود. حالا چگونه است که شهردار تهران 24 ساعت بعد از یک آتش سوزی بزرگ به محل حادثه می رود؟ این بازدید دیرهنگام چه دردی از حادثه دیدگان ماجرا دوا می کند و آتش نشان هایی که دوران مدیریت قبلی شهرداری را هم تجربه کرده اند چه احساسی از این رفتار دارند؟

مدیریت عرصه ژست گرفتن و اطوارهای شرقی نیست. عرصه در میدان بودن و آستین بالا زدن برای خدمت به مردم است. رد شدن شهردار تهران در 3 آزمون ابتدایی برای تداوم این وضعیت در شهری به پیچیدگی تهران اصلا مناسب نیست. بازنده بزرگ این روند مردمی هستند که با هزار مشکل باید شاهد چنین مدیریتی هم باشند.