به گزارش پارس نیوز- خبر ساده بود.« برف تهران را سفید پوش کرد». این خبر البته هر چند برای شهروندان تهرانی که مدتها بود انتظار برف را در شهرشان میکشیدند  بسیار خوشایند بود، اما گویا برای مدیران شهری پایتخت کابوس سهمگینی بود که تعبیر آن از صبح امروز برای همه مردم شهر روشن شد. کابوسی که البته تعبیر آن گریبان شهروندان تهرانی را گرفت. شهروندانی که حداقل توقعشان از مدیریت شهری در این روزها تسهیل امکان رفت و آمد در معابر شهری است.

در حالی که از چند روز پیش سازمان هواشناسی بارش برف و باران را در مناطق شمالی کشور و همچنین پایتخت پیش بینی کرده بود با این حال مشاهده عملکرد شهرداری تهران به عنوان متولی اصلی مدیریت بحران در پایتخت نشان از آن دارد که این سازمان نتوانسته است اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد. شاخه­ های درختان شکسته، معابر فرعی بسته شده و نمک هایی که ریخته نشده نمونه هایی از این بی تدبیری در مدیریت بحران شهر است.

 خبرهای رسیده از رسانه ­ها و همچنین صحبت با مردم در سطح شهر نشان می دهد که شهرداری نتوانسته است شرایط مطلوبی را برای گذاران یک روز برفی برای شهروندان تهرانی ایجاد کند.

photo_2018-01-28_13-39-13

وقتی صدای حامیان نیز در می­آید!

عملکرد بد شهرداری تهران در مدیریت برفی که از قضا پیش بینی نیز شده بود و طبیعتا نباید سبب غافگلیری میشد، حتی صدای هم طیفان سیاسی شهردار را هم در آورد. در این راستا مجید فراهانی عضو شورای شهر همسو با شهردار تهران  در تذکرات پیش از دستور چهل و یکمین جلسه علنی شهر تهران، ری و تجریش اظهار داشت:« سطح خیابان‌های شهر علی‌رغم بودجه برف‌روبی بسیاری که در سال‌های گذشته و امسال اختصاص یافته است، برف‌روبی نشده و امکان تردد نیست و درختان زیادی شکسته شده است. عوامل شهرداری و مدیریت بحران در سطح شهر دیده نمی‌شود.»

فراهانی با اشاره به بودجه هایی که برای موضوع برف روبی در شهر تهران اختصاص یافته است گفت:  «در سال 95، 33 میلیارد تومان و در سال 96، 30 میلیارد تومان برای برف‌روبی در شهر تهران اختصاص یافته بود و سالانه هزینه برف‌روبی به پیمانکاران پرداخت می‌شود و علی‌رغم پیش‌بینی اعتبارات بالا، شهرداری در برف اخیر غافلگیر شده است و خدمات‌رسانی و حمل‌ونقل عمومی، خدمات شایسته‌ای را ارائه نداده است.»

photo_2018-01-28_11-59-33

در همین حال محمد رضا عارف رییس مجمع نمایندگان تهران نیز در اظهاراتی از عملکرد شهرداری تهران در مدیریت برف پایتخت به شدت انتقاد کرد. عارف که نتوانست در برابر بی تدبیری موجود در شهر سکوت کند این چنین لب به انتقاد از شهرداری تهران گشود:«تاسف می‌خورم از اقدامات شهرداری و استانداری که برای بارش متوسط برف، شهر به این وضع درآمده است. گله جدی داریم که چرا شهرداری آمادگی اولیه را برای ساماندهی معابر و برف‌روبی نداشت. از شب گذشته تاکنون تعداد زیادی درخت بر اثر سنگینی بارش برف شکسته که نشان می‌دهد عوامل شهرداری اقدام به برف‌روبی از درخت‌ها نکرده‌اند، ضمن اینکه شن پاشی در کوچه و خیابان‌های فرعی نیز به شکل مطلوب انجام نشده است.»

مردم چه می­گویند؟

شاید گشتی در خیابان­های شهر و صحبت با مردم پایتخت بهترین گواه بر بی کفایتی شهرداری تهران در مدیریت برفی ساده باشد. نیما جوانی حدودا 30 ساله ساکن حوالی ونک میگوید: «کوچه و خیابان منتهی به کوچه ما صبح امروز پر از برف بود و هیچ اقدامی برای برف روبی انجام نگرفته بود. اول صبح امروز با کمک چندتن از همسایه ها توانستیم مسیر کوچه را برای رفت و آمد ماشینها هموار کنیم.»

محمد،  مرد میان سالی 45 ساله و ساکن منطقه امیر آباد است. او نیز با گله از وضعیت نا به سامان معابر شهری میگوید«کوچه ما در امیر آباد شمالی کاملا مملو از برف است. شاخه های تعدادی از درختان شکسته و یکی از شاخه ها روی کابل برق افتاده است که خطر زیادی ایجاد کرده. ما وقتی صبح برف را دیدیم غافلگیر شدیم اما توقع من این بود که حداقل جاهایی که الان مسولیت دارند مثل شهرداری غافلگیر نشوند و حداقل در کوچه نمک بریزند و برف درختها را بتکانند.»

شهردار کجاست؟

اما در میانه این هیاهو و سفیدی برف در تهران شهردار تهران عملکردی همچون چند ماه گذشته از خود نشان داده است. طبیعتا از شهردار تهران که در بحران بزرگی همچون زلزله تهران نیز غایب بود و بعد از حدود 48 ساعت اولین اظهار نظر خود را با این مضمون که «همه چیز آرام و تحت کنترل است!» خطاب به شهروندان تهرانی به زبان آورد توقع نمی رود که در برف ساده پایتخت خود را درگیر کند و در میدان حاضر باشد. به نظر میرسد شهردار پیشین تهران ما پایتخت نشینان را کمی بد عادت کرده است! محمد علی نجفی در حالی که توقع می رفت تا در چنین شرایطی در میدان حاضر باشد و مدیریت عملیات را به عهده بگیرد ترجیح داد همچنان باز هم در دفتر کارش بنشیند و از مردم برای برف روبی شهر کمک بخواهد!

photo_2018-01-28_15-28-37

نجفی در دو توییتی که به ترتیب پنج و دو ساعت پیش منتشر کرد از مردم، جوانان و حتی دانش آموزانی که به خاطر تعطیلی مدارس در خانه هستند خواست تا در برف روبی درختان به شهرداری کمک کنند:

 

به نظر می رسد پایتخت نشینان باید کم کم به مدیریت «پشت میز نشین» برای شهر تهران عادت کنند. مدیریتی که نه تنها خود در میدان حاضر نمیشود، بلکه با جسارت تمام برای انجام مسولیتهای قانونی خود- مسولیتهایی که برای انجام آنها از شهروندان عوارض دریافت میکند- از خود آنها کمک می­ طلبد و این چنین از زیر بار مسئولیت شانه خانه می­کند.