به گزارش پارس به نقل از ایسنا، بیستمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری « بازار گردشگری عرب» که عنوان یکی از پنج نمایشگاه برتر گردشگری جهان را یدک می کشد در شرایطی پایان یافت که کشورهای مالزی، ترکیه، نیجریه، فیلیپین، عمان و قطر حضور پررنگی در این نمایشگاه داشتند.

در غرفه « مالزی» که بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی دولت این کشور همواره گردشگران عرب نقش چشمگیری در توسعه ی گردشگری این کشور داشته اند و براساس آمارها به طور متوسط ۲۰ برابر گردشگران این کشورها پول هزینه می کنند، علاوه بر معرفی جاذبه های گردشگری شهر زیبای « کوالالامپور» و هتل های جدیدی که در این شهر برای میزبانی خانوادگی از گردشگران مسلمان راه اندازی شده، فرصت های سرمایه گذاری در دیگر مناطق این کشور از جمله منطقه زیبای « پینانگ» به بازدیدکنندگان معرفی شد. دولت مالزی قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ درآمدهای این کشور از محل صنعت گردشگری را به ۵۳ میلیارد دلار برساند و در این مسیز توسعه گردشگری لوکس را در دستور کار خود قرار داده و حساب ویژه ای روی جذب گردشگران ثروتمند از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس کرده است.

« ترکیه» نیز با ۴۶ غرفه که در این میان ۲۵ غرفه به آژانس های مسافرتی و دیگر سازمان های فعال در صنعت گردشگری و ۲۱ غرفه در اختیار ۲۱ هتل لوکس این کشور قرار گرفته بود در نمایشگاه بازار گردشگری عرب حضور یافت. این کشور امسال پانزدهمین حضور خود در بازار گردشگری عرب را تجربه کرد و طی سال های گذشته غرفه های این کشور به دفعات به عنوان بهترین غرفه ها انتخاب شده اند. در حال حاضر ترکیه سالانه حدود ۲۵ میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد دارد و دولت این کشور قصد دارد این رقم را به ۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ برساند. در این شرایط کارشناسان پیش بینی میکنند این کشور در سال ۲۰۲۳ با قرار گرفتن در جمع پنج مقصد برتر گردشگری جهان، میزبان ۵۰ میلیون گردشگر نیز باشد.

در همین حال دولت « نیجریه» نیز که غرفه اش یکی از پربازدیدکننده ترین غرفه های نمایشگاه امسال بوده و از نظر وسعت یکی از پنج غرفه بزرگ نمایشگاه محسوب می شد، جاذبه های گردشگری این کشور از جمله جاذبه های صنعت گردشگری و همچنین امکانات سرمایه گذاری در دو شهر « آبوجا» و « لاگوس» را به سرمایه گذاران عرب معرفی کرد که حاصل آن جذب سه میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت گردشگری نیجریه بود.

« فیلیپین» هم که در سال های اخیر به یکی از مقاصد برتر گردشگران عرب تبدیل شده در نمایشگاه امسال بازار گردشگری عرب نگاه ویژه ای به جذب گردشگران عرب از کشورهای حوزه ی خلیج فارس و منطقه ی خاورمیانه داشت. این کشور که پنجمین حضور خود در این نمایشگاه گردشگری را تجربه می کرد با در اختیار گرفتن یکی از بهترین غرفه ها طبیعت بکر جزایر این کشور از جمله جزایر « نگروس» و فرصت های سرمایه گذاری در این جزایر را به گردشگران و سرمایه گذاران عرب معرفی کرد.

وزارت گردشگری « عمان» نیز با محوریت معرفی گردشگری لوکس و معرفی جاذبه های گردشگری لوکس این کشور از جمله مجتمع های گردشگری لوکس در مناطق ساحلی و جنگلی این کشور از جمله منطقه « ظفار» با جنگل های انبوه، آبشارهای زیبا، قلعه های تاریخی و تپه های شنی و همچنین بنادر ویژه کشتی های لوکس گردشگری در نمایشگاه بازار گردشگری عرب سعی در جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی و رونق بخشیدن بیشتری به صنعت گردشگری این کشور که در سالهای اخیر به منبع اشتغال هزاران تن تبدیل شده کرد.

در نهایت « قطر» نیز که به دنبال میزبانی مطلوب از مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ است، در غرفه اش که در یکی از بهترین نقاط نمایشگاه واقع شده بود، علاوه بر معرفی امکانات خط هوایی « قطر ایرویز» و هواپیماهای مجهز آن، فرصت های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری این کشور و بویژه صنعت هتلداری را به بازدیدکنندگان معرفی کرد.

هدف اصلی از برپایی نمایشگاه « بازار گردشگری عرب» که نخستین دوره آن در سال های ۱۹۹۴ برگزار شد، توسعه ی صنعت گردشگری کشورهای عرب منطقه خاورمیانه بوده و طی سال ها برگزاری نقش چشمگیری در رونق صنعت گردشگری این منطقه داشته است. نمایشگاه امسال به مدت چهار روز از تاریخ ششم تا نهم می (۱۶ تا ۱۹ اردیبهشت) میزبان علاقه مندان بود.