کامران باقری لنکرانی رئیس هشتمین سمینار بین‌المللی کاهش سوانح و حوادث ترافیکی در نشست خبری این همایش اظهار داشت: هشتمین همایش سالیانه به منظور کاهش سوانح و حوادث ترافیکی در تاریخ 11 و 12 بهمن‌ماه در شیراز برگزار خواهد شد.

وی افزود: اولین کنگره در این زمینه از سال 1389 آغاز به کار کرد. سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر در دنیا بر اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند و همچنین در این حوادث 50 میلیون نفر مجروح می‌شوند که چهار میلیون از آنها مجروحیت‌شان باقی می‌ماند.

باقری لنکرانی توضیح داد: از زمانی که اتومبیل وارد ایران شد هر ساله آمار حوادث ترافیکی افزایش داشته است و خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سال 1385 روند مرگ‌ومیر و جراحت ناشی از حوادث ترافیکی کاهش پیدا کرده که از سال 1393 این روند حالت ثابت پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در سال 1393 آمار مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی 16 هزار و 872 نفر بوده که این میزان در سال 94 به 16 هزار و 584 نفر رسیده است که این تغییرات از لحاظ آماری از اهمیت زیادی برخوردار نیست به دلیل اینکه تحقیقات میدانی نشان می‌دهد معمولاً آمار واقعی مرگ‌ومیر و جراحات ناشی از تصادفات 30 درصد وآمار ارائه شده از سوی نهادهای رسمی تفاوت دارد.

رئیس هشتمین سمینار بین‌المللی کاهش سوانح و حوادث ترافیکی ادامه داد: آمار مجروحین از سال 1393 تا 1395 روند افزایشی پیدا کرده است و این رقم از 304 هزار و 485 به 333 هزار و 71 نفر رسیده که این رقم نشان‌دهنده رشد 10 درصدی جراحات ناشی از تصادفات رانندگی است.

وزیر بهداشت سابق تصریح کرد: معنی این آمار این است که باید به روش‌های جدیدتر و راهکارهای مناسب در راستای کاهش میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات توجه ویژه داشته باشیم.

وی گفت: در سال 1390 نیز به دلیل افزایش جریمه‌ها و اعمال قانون نسبت به سال قبل 13 درصد آمار مرگ‌ومیر کاهش یافته است که از آن سال به بعد نیز تفاوت زیادی در آمار مشاهده نشده است.

باقری لنکرانی افزود: این آمارها در کشور ما نسبت به سایر کشورهای دنیا نگران‌کننده است و شاخص مرگ‌ومیر نیز نسبت به سایر کشورها باید در خور توجه قرار گیرد.

رئیس هشتمین سمینار بین‌المللی کاهش سوانح و حوادث ترافیکی تصریح کرد: اگر تعداد مرگ‌ومیر در سایر کشورها به اعضای هر 10 هزار نفر را در نظر بگیریم این رقم به عدد 9 می‌رسد در حالی که این شاخص در کشور ما روی عدد 37 قرار دارد.

وی گفت: به ازای هر 100 هزار نفر این شاخص از عدد 40 درسال95 به 19.9 کاهش پیدا کرده که این دستاورد مهمی است.

باقری لنکرانی تصریح کرد: بیشترین مرگ‌ومیر ناشی از حوادث رانندگی در سنین 20 تا 40 سال رخ می‌دهد. یعنی سنی که فرد می‌تواند زندگی طولانی‌تری داشته باشد.

وی اضافه کرد: در کنگره امسال به جنبه‌های مختلف روش‌های پیشگیری از حوادث ترافیکی پرداخته خواهد شد تا بتوانیم این آمار نگران‌کننده را کاهش دهیم.

رئیس هشتمین سمینار بین‌المللی کاهش سوانح و حوادث ترافیکی با اشاره به اینکه معابر و پیاده‌روهای سطح شهر نیز نقش مهمی در کاهش حوادث ترافیکی دارند، گفت: مجروحان 74 درصد از حوادث ترافیکی آقایان و حدود 24 درصد دیگر را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

باقری لنکرانی تصریح کرد: علل روانشناختی نیز از دیگر جنبه‌هایی است که در کنگره امسال مورد بحث قرار خواهد گرفت. به دلیل اینکه در مواقعی افراد به دلیل برتری‌طلبی و پاسخ نادرست به خطر خود را در معرض آن قرار می‌دهند.

وی گفت:‌ باید نسبت به افراد خاطی رویکرد حمایتی داشته باشیم و اینگونه نباشد که فقط با جریمه و اعمال قانون نسبت به رفتار آنها پاسخ دهیم.

رئیس هشتمین سمینار بین‌المللی کاهش سوانح و حوادث ترافیکی افزود: سمینار امسال به همت شبکه سلامت در حوادث ترافیکی مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، گیلان، زاهدان و سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار خواهد شد.

باقری لنکرانی تصریح کرد: در کنگره امسال مهمانانی از خارج از کشور دعوت شده‌اند و در این همایش 25 سخنرانی کلیدی انجام خواهد شد و میزگردهایی نیز در خصوص گواهینامه و اقدامات دریافت آن برگزار می‌شود.

وزیر بهداشت سابق با اشاره به نقش مصرف الکل در بروز حوادث رانندگی توضیح داد: الکل به عنوان یکی از عوامل خطرساز در بروز حوادث رانندگی شناخته می‌شود. در کشورهای غربی اصولاً الکل نقش بسزایی در بروز بیماری‌هایی نظیر نارسایی کبدی، سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی دارد اما در کشور ما به عنوان عاملی برای تشدید حوادث ترافیکی تبدیل شده است و 20 درصد از حوادث رانندگی به دلیل مصرف مواد روانگردان اتفاق می‌افتد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: 70 درصد حوادث ترافیکی عامل انسانی دارد و بیشترین تمرکز مرگ‌ومیرها در ورودی شهرها و فاصله 30 کیلومتری از شهرها است که علت آن ناهماهنگی دستگاه‌ها و نبود نهاد راهبر در حوادث جاده‌ای است. سالانه 22 تا 32 هزار نفر بر اثر حوادث ترافیکی فوت می‌کنند که این آمار به طول رسمی 16 هزار نفر اعلام می‌شود.