به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، براساس منابع خبری معتبر آمارها نشان می‌دهند تا کنون نزدیک به ۲۹ هزار کسب و کار اینترنتی در ایران راه اندازی شده‌اند که در شرایط فعلی و با فیلترینگ فضای مجازی از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند. با وجود آن که مدت زمان زیادی از فیلتر شدن رسانه‌های مجازی همچون تلگرام و اینستاگرام نمی‌گذرد اما در همین مدت کوتاه مشاغل وابسته به اینترنت کم رونق شده و نگرانی بسیاری برای این قشر به وجود آمده چراکه عملا با فیلترینگ تلگرام و اینستا سرنوشت کسب و کارهای مجازی در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

براساس اطلاعات موجود، کسب وکارهای اینترنتی زیان ۵۰۰میلیارد‌تومانی را در این چند وقت متحمل شده‌اند. در همین راستا علی توسلی، نایب رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در مورد اتفاقات این چند وقت و زیان کسب‌وکارهای اینترنتی گفته است که بزرگ‌ترین فعالان بازار کسب‌وکارهای اینترنتی ایران اعلام کرده‌اند که آن‌ها متحمل ۵۰۰‌میلیارد تومان زیان از اختلال‌های چند روزه اینترنت شده‌اند. به گفته او، اغتشاشات به وجود آمده در نقاط مختلف کشور، باعث زیان بزرگ‌ترین فعالان بازار کسب‌وکارهای اینترنتی شامل ارائه‌دهندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی، تاکسی‌های آنلاین و امثال‌آن‌ها شده است.

به گفته نایب رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، پیش از این اگر اختلالی در اینترنت ایجاد می‌شد، بیشترین تاثیر آن بر روی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت بوداما اکنون کسب‌وکارهای متعددی برروی اینترنت در حال فعالیت و ارائه خدمات هستند که بروز مشکل در اینترنت باعث متضرر شدن آن‌ها نیز می‌شود. در حال حاضر اینترنت فقط بستر دسترسی نیست بلکه بستری برای تجارت کالا و خدمات است و اکنون اگر برای اینترنت مشکلی به وجود آید، زیان کسب‌وکارهای اینترنتی نیز به میزان ارائه‌دهندگان اینترنت خواهد بود. اگرچه شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت در این ایام سرویس‌های خود را از قبل فروخته‌اند اما با کاهش میزان مصرف و افزایش شدید شکایت‌ها روبه‌رو شده‌اند و ممکن است فروش جدید سرویس نیز، نداشته باشند که این موضوع باعث کاهش درآمد آن‌ها خواهد شد.

این وضعیت در حالی ادامه دارد که دولت عملا در زمینه اشتغال اقدامات مناسبی را به همراه نداشته است و به بهبود وضعیت کسب و کارهای مجازی افتخار می‌کرد اما اکنون با این شرایط عملا وضعیت کسب‌وکارهای اینترنتی  در کما به سر برده و پرسشی که برای شاغلین فضای مجازی ایجاد شده این است که دولت نه تنها شغلی ایجاد نکرد بلکه کسب و کارهای مجازی را نیز به نابودی کشاند.

نقدی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که علیرغم اینکه شعارهای بسیاری برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات داده شد اما عملا پس از فیلترینگ شاهد بودیم که پیام‌رسان‌های داخلی از بسترهای لازم برخوردار نیستند و ضعف جدی در این زمینه داریم.

روحانی رئیس‌جمهور دولت دوازدهم روز گذشته در موضعی انتقادی فیلتر شدن تلگرام زیر سوال برد و اعلام کرد که کسب و کار اینترنتی نباید محدود شوند، این درحالی است که دولت مسئولیت شورای عالی فضای مجازی را برعهده دارد اما علیرغم ادعاهای خود در زمینه دولت الکترونیک، زیرساخت‌های پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت نکرده، در موضعی طلبکارانه نسبت به فیلترینگ فضای مجازی انتقاد کرد و عملا خود را قهرمان پوشالی رفع فیلتر می‌داند.