در جلسه تقدیر از مدیران عضو ستاد مرکزی اربعین که با حضور وزیر کشور برگزار شد عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: با استفاده از تجربیات و برنامه‌ریزی‌های خوب انجام شده اربعین سال جاری نسبت به سال قبل موانع و مشکلات‌مان کمتر شده و سهولت بیشتری در خدمات، حمل‌ونقل، اقدامات انتظامی، پشتیبانی، صدور گذرنامه، ارز، استانداری‌ها و همکاری با دولت عراق خوب عمل کرده و کمترین مشکل را در این زمینه داشتیم.

وی افزود: در اربعین سال جاری خروج غیر قانونی از مرزها در سال جاری وجود نداشت ضمن اینکه مدیران مستقل در کربلا و نجف هم عملکرد خوبی داشته و ستاد مرکزی اربعین مدیریتی خوبی را توانست بر کمیته‌ها داشته باشد.

وزیر کشور تصریح کرد: باید خدا را شاکر باشیم که توانستیم خدماتی را به زائرین اربعین انجام دهیم.

رحمانی فضلی گفت: اربعین گام مهم اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی در فرهنگ مردم ایران بوده، هست و خواهد بود. ضمن اینکه به مرور زمان هم این موضوع تقویت شده است. لذا باید زیرساخـت‌ها را چندین برابر کرد.

وی افزود: انگلیسی‌ها از زائرین اربعین در شهر کربلا نظرسنجی ویژه‌ای در خصوص علل حضور، خدمات و مسائل مختلف انجام داده‌اند که ترجمه آن توسط وزارت اطلاعات به دستگاه‌های مربوطه ارسال شده است.

وزیر کشور گفت: باید بازگشایی مرزهای جدید را در دستور کار خود قرار دهیم هرچند که از دو مرز جدید در سال جاری به دلیل عدم تأیید طرف عراقی نتوانستیم استفاده کنیم.

رحمانی فضلی افزود: در سال‌های آینده باید زیرساخت‌های اربعین را سه برابر کرد و تلاش‌ها را در این مسیر سوق داد.

وی گفت: امسال صددرصد پیش‌بینی ما در خصوص ممانعت خروج از زائرین غیرقانونی محقق شده و نیروی انتظامی در این زمینه بسیار موفق عمل کرد.

وزیر کشور افزود: ساماندهی زائرین از مبدأ را به صورت صددرصدی موفق به اجرا نشدیم هرچند که نسبت به سال قبل نظم بهتری پیدا کرده بود اما باید این را بدانیم که اربعین نباید دولتی شود.

رحمانی فضلی تصریح کرد: باید کمک‌های مردمی متمرکز و ساماندهی شود و ستاد بازسازی عتبات عالیات باید طوری کار کند که شبهه‌ای در اقدامات آن در بین مردم وجود نداشته باشد.

وی افزود: برای سال قبل باید از هم‌اکنون ستاد بازسازی عتبات عالیات طرحی در خصوص ساماندهی کمک‌های مردمی ارائه کند که همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف بتوانند کمک‌های خود را در یک مسیر هماهنگ قرار دهند.

وزیر کشور اظهار داشت: با اینکه بیمه زائرین اربعین به دلیل عدم متولی بر گردن وزارت کشور افتاد اما به دنبال آن هستیم در سال آینده بیمه را برعهده نگرفته و واگذار کنیم.

وی در پایان گفت: روز چهارشنبه حدود ۱۵۰ نفر از دست‌اندرکاران اربعین با مقام معظم رهبری دیدار کرده و گزارشی را در این خصوص به معظم‌له ارائه خواهند کرد.