عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه جلسه شورای اجتماعی کشور که عصر امروز سه‌شنبه (21 آذر) در وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در با ملاقات با مقام معظم رهبری و تشکیل پنجمین جلسه شورای اجتماعی با حضور سران قوا و مسئولان، ایشان با توجه به گزارشی که ستاد داده بودند، ارزیابی شان را مطرح کردند.

ابلاغ سیاست‌های رهبری در مورد آسیب‌های اجتماعی به دستگاه‌ها

وی ادامه داد: بنده باتوجه به مسئولیتم در این ستاد گزارشی دادم و نهایتا مقام معظم رهبری دستورات و سیاست‌های جدیدی مطرح کردند؛ امروز هم در این جلسه دستورات ایشان را به دستگاه ها ابلاغ کردیم.

رحمانی فضلی دستور کار دیگر جلسه امروز شورای اجتماعی را بحث بیماری ایدز بیان کرد و گفت: این بیماری اکنون به عنوان آسیب اجتماعی مطرح است، وزرات بهداشت مامور شده بود که گزارشی در اینباره آماده کند که در این جلسه ارائه شد.

وزارت بهداشت مامور تقسیم کار ملی درباره کنترل ایدز

وزیر کشور تصریح کرد: جمع بندی جلسه این بود که وزارت بهداشت برنامه جامع تقسیم کار ملی را آماده کند و دستگاه های معین و همکار را نیز مشخص کند.، همچنین هدف گذاری ها انجام شود تا به تناسب دوره های زمانی پیگیری های لازم را انجام دهیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه هر 6 ماه یکبار گزارش عملکرد دستگاه ها تقدیم مقام معظم رهبری می کنیم، ادامه داد: این بار گزارش ها در حوزه های مختلف از جمله طلاق و اعتیاد قابل قبول بود، در حوزه طلاق روند رو به کاهشی داشتیم و در بحث اعتیاد هم درمان روند خوبی را دارد.

وزیر کشور اضافه کرد: در تهران اکنون 8500 نفر معتادان متجاهر را درمان می‌کنیم؛ در حوزه مقابله نیز سال گذشته رقم 13 درصد افزایش کشفیات داشتیم.

وی همچنین درباره موضوع حاشیه نشینی اظهار کرد: در بحث حاشیه نشینی اقدامات خوبی در حوزه محتوای اجتماعی و کالبدی صورت گرفته است، البته این روند راضی کننده نیست، مقام معظم رهبری هم تاکید داشتند که باید به حاشیه نشینی با اولویت بیشتری پرداخته شود.

وزیر کشور ادامه داد: رهبری همچنین به استفاده از ظرفیت های مردمی و سمن ها در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی تاکید داشتند، لذا ضروری است که به سمن ها کمک های مالی کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه پیشگیری طبق سیاست گذاری رهبری 50 درصد منابع باید صرف امور پیشگیری شود و این موضوع عمق نگاه رهبری را به بحث کنترل آسیب های اجتماعی نشان می دهد.

دولت در بودجه 97 ردیف مستقلی 300 میلیاردی برای آسیب های اجتماعی در نظر گرفته است

رحمانی فضلی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره رقم آسیب های اجتماعی در بودجه 97، گفت: دولت ردیف مستقلی در بودجه 97 برای آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته که ارزش آن 300 میلیارد تومان است، این مهم می تواند گام موثرتری نسبت به سال قبل باشد، البته این رقم جدا از بودجه عمرانی 200 میلیارد تومانی برای حاشیه نشینی است.

وزیر کشور ادامه داد: اختصاص این مبالغ کافی نیست و دستگاه‌ها باید از منابع داخلی خودشان استفاده کنند، زیرا این وظیفه ذاتی آن‌ها است.

وی اضافه کرد: رقم پیش بینی شده در لایحه بودجه 97 بودجه برای این است که اگر اولویت هایی را تشخیص دادیم بتوانیم کمک کنیم و دستگاه ها بهتر فعالیت کنند.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه باقی مانده‌های گروه تروریستی داعش به سمت افغانستان و پاکستان حرکت کرده اند آیا تدابیری جدیدی برای این موضوع اندیشیده شده است، گفت: موضوع گروه‌های تروریستی برای ما از نظر امنیتی دارای اهمیت بسیار بالایی است؛ ما کاملا تحرکات آنان را رصد می‌کنیم و پیگیر فعالیت‌هایشان هستیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه شکست داعش در سوریه و عراق موجب می‌شود تا روش‌های جدیدی را به کار گیرند و دامنه کارشان را به سایر کشور‌ها گسترش دهند، اظهار کرد: تروریست‌ها به دنبال این هستند که در برخی مناطق عضوگیری جدیدی داشته باشند و آنجا را مرکز فعالیتشان کنند.

وزیر کشور بیان کرد: همکاری وسیعی در منطقه برای مقابله با‌ تروریست‌ها شکل گرفته است، عراق، سوریه، روسیه، ترکیه، پاکستان و افغانستان مصمم به برخورد جدی با تروریست‌ها هستند.

رحمانی فضلی بیان کرد: جمهوری اسلامی به تسلطی که به این موضوع دارد، همواره این مهم را رصد می‌کند؛ امیدوارم بتوانیم روزی در منطقه با امنیت صلح کامل و بدون تروریسم زندگی کنیم.

وزیر کشور ادامه داد: کشور‌هایی که امنیت آرامش و صلح را برای منطقه نمی‌خواهند، در پی توطئه ها، فتنه‌های جدید و تربیت تروریست‌ها هستند.

رحمانی فضلی همچنین به عملکرد دستگاه های اجرایی سمن ها در زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت: شبهه افکنی‌هایی در زمینه کمک رسانی دستگاه ها ایجاد شد که درست نبود، در روز اول زلزله 7 هزارمجروح و مصدوم از مناطق زلزله زده منتقل شدند؛ همچنین 56 هلیکوپتر برای امدادرسانی در آسمان منطقه به پرواز درآمدند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در بعد امداد رسانی رکورد بسیار خوبی را برجای گذاشت، تاکید کرد: در روز اول با وجود اینکه دو بیمارستان تخریب شده بود، پزشکان ما 350 عمل جراحی انجام دادند، در شب اول 25 هزار چادر در میان زلزله زدگان توزیع کردیم که این تعداد در روز سوم به 90 هزار چادر رسید.

قرارگاه خاتم روزانه 400 کانکس در مناطق زلزله زده مستقر می‌کند

وی اضافه کرد: بزرگترین مشکل مردم اسکان موقت است و در تلاشیم که آن را برطرف کنیم؛ وزرات راه و شهرسازی متولی مسکن موقت شده است که در قراردادی با قرارگاه خاتم بناست روزی 400 کانکس را در مناطق زلزله زده مستقر کنند، استقرار کانکس ها کار آسانی نیست و به زیرساخت نیاز دارد.

رحمانی فضلی گفت: دولت 1000 میلیارد تومان برای زلزله اختصاص داده است، همچنین مشکلات مردم زلزله زده در هوای سرد همچنان باقی است و بایستی با همکاری یکدیگر مشکلات را برطرف کنیم.

وزیر کشور در پایان از سفر احتمالیش به مناطق زلزله زده در هفته آینده خبر داد.