سیدمرتضی صفوی متخصص تغذیه با اشاره به مشکلات تشدید آلودگی هوا در فصل زمستان گفت: آلودگی‌هایی که در شهرهای بزرگ وجود دارد، علاوه بر بیماری‌های قلبی و ریوی، مشکلات دیگر را ایجاد می‌کند؛ مسئله مهم در زمان آلودگی هوا این است که از میوه و سبزیجات به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌اش استفاده کنیم، میوه‌ها به بدن کمک می‌کنند تا فلزات سنگین و آلودگی‌های محیط از بدن حذف شود.

وی افزود: پدیده‌ای به نام ایجاد رادیکال آزاد در بدن وجود دارد که به دلیل آلودگی هوا در بدن ایجاد می‌شود. رادیکال آزاد، میل ترکیبی بسیار زیادی با عناصر کنار خود پیدا می‌کند و در نهایت غده سرطانی تشکیل می‌دهد، بنابراین آلودگی هوا به مرور زمان، سرطان بافت‌های مختلف بدن را ایجاد می‌کند.

این متخصص تغذیه گفت: مصرف انواع لبنیات و به خصوص شیر در زمان آلودگی هوا کمک بسیار بزرگی به سلامت بدن می‌کند. مصرف حداقل یک لیوان شیر در میان‌وعده قبل از ظهر باعث می‌شود ریه‌ها از آلودگی پاک شوند.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود کسانی که در کارخانجاتی مانند لاستیک‌سازی، فرآورده‌های نفتی و باطری‌سازی‌ها که با مواد آلوده و سربی سر و کار دارند، روزانه حداقل یک لیوان شیر را در برنامه غذایی خود داشته باشند تا در فضای آلوده، آسیبی به بدن آنها نرسد.

صفوی افزود: استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها در مواقع آلودگی بسیار ضروری است، قوی‌ ترین آنتی‌اکسیدان محلول در آب، ویتامین C است که در مرکبات، سبزیجات، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و... به میزان فراوانی وجود دارد. مصرف زیاد این ویتامین به دلیل محلول در آب بودنش، هیچ ضرری برای بدن ندارد و با ادرار دفع می‌شود.

صفوی در ادامه به خواص ویتامین E در بدن اشاره کرد و گفت: ویتامین E قوی‌ ترین آنتی‌اکسیدان محلول در چربی است و استفاده از انواع گوشت، غذاهای دریایی، جوانه گندم، گردو و... که دارای ویتامین E هستند، برای درمان آلودگی و جلوگیری از ایجاد رادیکال آزاد برای بدن مهم هستند.

وی در خصوص اهمیت ویتامین E گفت: این ویتامین علاوه بر آنتی‌اکسیدانی بودنش، محافظت از قلب، مغز و سلول‌های ریه که دائم با اکسیژن و گلبول‌های خون برای مقابله با بیماری‌ها در تماس هستند، را بر عهده دارد.

وی در ادامه گفت: ویتامین E مانع از آسیب به ژن‌ها و DNA در زمان آلودگی هوا می‌شود. همچنین قرنیه چشم که یکی از آسیب‌پذیرترین نقاط بدن است در زمان آلودگی با ویتامین E محافظت می‌شود.

صفوی در پایان افزود: ویتامین‌های دیگر مانند A، D، زینک ، سلنیوم و... دیگر موارد ضروری بدن هستند که خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارند و با آلودگی هوا مقابله می‌کنند.