طلعت کاویانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت : این جشنواره ششم دی ماه از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان در راستای اجرای برنامه طرح تحول سلامت و به منظور ترویج زایمان طبیعی و اجرای سیاست های جدید جمعیتی در رشت برگزار می شود.
وی با بیان این که در این جشنواره در زمینه ماهیت زایمان طبیعی و مزایای آن نسبت به شیوه زایمان به روش سزارین بحث و گفت و گو می شود، افزود : از جمعی از مادرانی که طی یک سال اخیر به شیوه زایمان طبیعی فرزندشان را به دنیا آورده اند، تجلیل به عمل می آید.
سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان ، زایمان طبیعی را از جمله برنامه های طرح تحول سلامت نام برد و اضافه کرد: بر اساس این برنامه، زایمان طبیعی در مراکز درمانی تحت نظارت دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور، رایگان است.
وی با اشاره به فراخوان ارسال آثار هنری به جشنواره ترویج زایمان طبیعی افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان با ارسال فراخوانی از همه هنرمندان و صاحبان هنر و اندیشه شاغل در مراکز و واحدهای تابعه این دانشگاه خواست تا با ارایه آثار هنری خود به دبیرخانه اولین جشنواره ترویج زایمان طبیعی در برگزاری هرچه باشکوه تر این امر مهم مشارکت کنند.
کاویانی ادامه داد: علاقمندان می توانند آثار خود را با محوریت (مزایای زایمان طبیعی و عوارض سزارین) در قالب فیلم کوتاه، انیمیشن (پویا نمایی)، عکس، پوستر ، کاریکاتور، شعر ، داستان کوتاه، جملات قصار حداکثر تا 27 آذر ماه جاری به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، واحد مامایی ارسال کنند.
سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان خاطر نشان کرد: به 10 اثر برگزیده به رسم یادبود جوایزی اهدا می شود.
طرح تحول سلامت که از پانزدهم اردیبهشت ماه سال 1393 آغاز شده، طرح مهم و بزرگی است که در دولت تدبیر و امید با هدف بهبود وضعیت بهداشت و درمان در کشور به اجرا آمد.
این طرح با هدف ارتقای کیفی و کمی خدمات درمانی ، دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی درمانی بویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، کاهش پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم و در نهایت توسعه، جذب و ماندگاری پزشک متخصص در سراسر کشور به اجرا درآمد.
برنامه کاهش میزان پرداخت از جیب بیماران بستری، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان ها، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان ها، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان های تابعه ، ترویح زایمان طبیعی و حمایت مالی از بیماران صعب العلاج و خاص نیازمند از برنامه های اصلی در طرح تحول نظام سلامت است.
خبرنگار: شادی خورشیدی سدهی ** انتشاردهنده:بابایی
7286 /6030