علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین معارفه رئیس جدید کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران که پیش از ظهر امروز دوشنبه 29 آبان برگزار شد، اظهار داشت: برای من افتخاری است که امروز در اینجا حضور پیدا کردم شاهد برگزاری مراسم معارفه دکتر جعفریان به عنوان ریاست جدی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران باشم.

وی افزود: آقای جعفریان فرد پرکار و پرتلاشی است که ذهن خلاقی دارند و من به آقای نیلی به خاطر این انتخاب درست تبریک می‌گویم و امیدوارم دکتر جعفریان بتواند در جهت ارتقا سطح کیفی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران حرکت کند. البته سرعت ایشان در کارهای علمی زیاد است و اگر به ایشان میدان داده شود می‌تواند تغییرات خوبی در این مجموعه ایجاد کند چرا که در خور دانشگاه تهران است که تغییرات متناسب با شرایط امروز داشته باشد. مخصوصا دیجیتالی کردن کتابها با توجه به اینکه دانشگاه تهران یکی از ارکان علمی کشور است می‌تواند قابل توجه و پراهمیت باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد حجت الاسلام جعفریان در سمت قبلی اش در کتابخانه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته آقای جعفریان در مجلس خیلی از کتابهای خطی را در سایتها گذاشتند که در ابتدا به این کار ایشان خرده هایی گرفته شد ولی بعدا ارزشهای این کار مشخص شد و من امیدوارم با انتخاب آقای جعفریان به عنوان رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران دسترسی به کتابهای علمی اوضاع بهتری پیدا کند.

لاریجانی با اشاره به مشکلاتی که در مسیر ارتباط میان صنعت و دانشگاه‌ها وجود دارد تصریح کرد: در این تردیدی نیست که ما استادان باتجربه و خوبی در دانشگاه‌ها داریم و پهنه علمی کشور نیز بیش از حد از نظر آموزشی گسترش پیدا کرده است. اما باید به دنبال چرایی این موضوع باشیم که چرا سیستم دیوانی کشور اتصالی به بخش‌های پژوهشی دانشگاه‌ها ندارد.

وی افزود البته این قصه امروز نیست و از 30 سال گذشته مطرح بوده است که چگونه می‌شود پژوهش‌های دانشگاهی را با نیازهای روز کشور همراه کرد.

رئیس مجلس گفت: مشکل اصلی پول نفت و نظام بودجه ریزی کشور است ما در نظام اداره کشور پول را به عنوان بودجه به صنعت و دانشگاه اختصاص می‌دهیم و پس از آن این نهادها را رها می‌کنیم تا به زندگی خود ادامه دهند و در این شرایط نه دستگاه‌های اجرایی به پژوهش‌های علمی احساس نیاز می‌کنند تا به دانشگاه‌ها مراجعه کنند و متقابلا نه دانشگاه‌ها از نظر مالی احتیاجی به پشتیبانی بخش‌های صنعتی دارند. چرا که پول آنها از ردیف‌های بودجه‌ای داده شده است.

لاریجانی با بیان اینکه در این سالها روشهایی چون احداث دفتر ارتباط با صنعت و دانشگاه در راستای حل این مشکل اندیشیده شده، ولی نتیجه محسوسی نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: راه حل دیگری که در این سالها اتخاذ شده افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها بوده‌است که این موضوع نیز نتوانسته کمک قابل توجهی به ارتباط میان صنعت و دانشگاه کند و تنها سرعت پژوهش‌ها در دانشگاه را بالا برده است.

رئیس مجلس گفت: هم اکنون نظامی که محور پژوهش‌های ما هست پژوهش روی لبه علم است که البته دولت باید در این بخش سرمایه گذاری کند. اما حجم زیادی از پژوهش‌ها است که می‌تواند نیاز امروز کشور را برطرف کند و ما در سالهای اخیر جلسات زیادی گذاشته‌ایم تا به کمک پژوهش‌های دانشگاهی بیاییم. ولی تا مشکلات اتصال میان پژوهش و صنعت برطرف نشود اتفاق خاصی نیفتاده و تنها روند پیشرفت پژوهش ها را سرعت می‌بخشیم.

لاریجانی با بیان اینکه ما امسال می توانیم در دولت و مجلس این کار را سامان دهیم که ارتباط دانشگاه و صنعت برقرار شود اظهار داشت: ما می‌توانیم به بخش صنعت بگوییم که اگر بودجه ای را برای پیشرفت پروژه های دانشگاهی کاربردی اختصاص دهند این بودجه را به عنوان مالیات آنها تلقی کنیم.

وی با مورد خطاب قرار دادن مسئولین دانشگاهی حاضر در جلسه گفت شما در دانشگاه باید زیر بار این موضوع بروید که بودجه خود را از راه پژوهشهای دانشگاهی تأمین کنید که این موضوع خود عاملی برای توجه دانشگاه به پژوهشهای کاربردی می شود. بنابراین نیازی نیست که پژوهشهای دانشگاهی الزاما روی لبه علم باشد.

رئیس مجلس ادامه داد: شما باید به جایی برسید که ببینید اگر در پژوهش ها به مسئله کاربردی بودن آنها توجه نکنید نمی‌توانید بودجه خود را تأمین کنید و در بخش صنعت هم باید امتیازات و مشوق‌هایی برای سرمایه گذاری بخش‌های صنعتی خصوصی به منظور سرمایه گذاری در پروژه های دانشگاهی اختصاص یابد که آقای دکتر نهاوندیان هم موافق هستند که این ایده را پیگیری کنند اما نه به شکل دستوری و تا زمانی که دو طرف احساس نیاز نکنند چرخه ارتباط صنعت و دانشگاه لنگ خواهد ماند.

لاریجانی با انتقاد از روند ورود دانش آموزان به دانشگاه از طریق کنکور گفت: دانشگاه‌ها باید خود بتوانند شخصیت‌های برتر علمی را انتخاب کنند و این روند کنکور است که به دانشگاه‌ها آسیب می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: البته زمانی ما در مجلس تصویب کردیم که کنکور برداشته شود منتها سازوکار آن در وزارتخانه ها سامان پیدا نکرد. اما شاید اگر آقای نهاوندیان بانی شوند و سازمان سنجش را منحل کنند، مشکل حل شود چرا که تا آنها هستند مشکل حل نخواهد شد.