لوب تمپورال در دو سمت چپ و راست مغز واقع شده است و میلیاردها سلول مغزی دارد. شبکه‌های عصبی مهم برای پردازش بصری، پردازش شنوایی و حافظه نیز شامل همین سلول‌ها می‌شوند. بعضی از ماده‌های مغذی برای لوب تمپورال مفید هستند و می‌توانند در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های لوب تمپورال نقش مهم و موثری ایفا کنند.

اسیدهای چرب امگا-۳

اسیدهای چرب امگا-۳، نقش مهمی در راستای حفظ سلامتی سیستم لیمبیک (limbic) بر عهده دارند. سیستم لیمبیک، شبکه‌ای از عصب‌ها است که در لوب تمپورال واقع شده است. سیستم لیمبیک به تنظیم کنترل تکانه، تنظیم عواطف، یادگیری و ترس کمک می‌کند. یکی از مطالعات International Review of Psychiatry نشان می‌دهد که کمبود اسیدهای چرب امگا-۳ می‌تواند تکامل طبیعی و عادی سیستم لیمبیک را مختل کند و به اختلال‌های رفتاری مانند پرخاشگری غیرعادی منجر شود. بنابراین، مصرف مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ مانند ماهی‌های چرب و مغزهای خام، چه در دوره کودکی و چه در دوره بزرگسالی، می‌تواند نقش مهمی در پشتیبانی از عملکرد طبیعی لوب تمپورال در دوره‌های بعدی زندگی داشته باشند.

ویتامین B۶

دریافت ویتامین B۶ از طریق مواد غذایی می‌تواند به پشتیبانی از عملکرد مطلوب لوب تمپورال کمک کند. تعدادی از سلول‌های عصبی در لوب تمپورال برای فعالیت مناسب به سروتونین نیازمند هستند. سروتونین با ارسال سیگنال در لوب تمپورال به تنظیم خلق‌وخو کمک می‌کند و مانع از بروز اختلال‌های خلقی مانند افسردگی می‌شود. این درحالی است که ویتامین B۶ در راستای ترشح سروتونین به مغز کمک می‌کند و درنتیجه میزان سروتونین را به سطح مطلوب برای تنظیم خلق‌وخو می‌رساند. استفاده از مواد غذایی سرشار از ویتامین B۶ مانند موز، مرغ و سیب‌زمینی، میزان سروتونین لازم برای عملکرد مطلوب لوب تمپورال را تامین می‌کند.

فولات

مصرف فولات یا همان ویتامین B۹ می‌تواند به حفظ سلامتی لوب تمپورال کمک کند. هر فردی ممکن است در صورت ابتلا به بیماری‌های نورودژنراتیو مانند بیماری آلزایمر، آسیب‌دیدگی لوب تمپورال را تجربه کند. این آسیب‌دیدگی در لوب تمپورال می‌تواند به تغییرات شخصیتی، اختلالات خلقی و اختلالات حافظه‌ای منجر شود که همگی در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر مشاهده می‌شوند. طبق گزارشی که American Journal of Clinical Nutrition در سال ۲۰۰۴ منتشر کرده است، ‌کمبود فولات می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش بدهد. درنتیجه، مصرف مواد غذایی سرشار از فولات مانند اسفناج و چغندر یا لبو از ابتلا به کمبود فولات در شما جلوگیری می‌کند و درنهایت خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را هم کاهش می‌دهد.

هشدارها

درحالی که بعضی از ماده‌های مغذی برای سلامت لوب تمپورال مفید هستند، زیاده‌روی در مصرف بعضی از مواد مغذی دیگر می‌تواند خطر آسیب‌دیدگی لوب تمپورال را افزایش بدهد. برای مثال، اگر فردی به صرع مبتلا باشد و این مساله را نداند یا بیماری صرعش را به‌درستی کنترل نکند، با مصرف مقادیر زیادی از اسید گاما-لینولنیک دچار تشنج خواهد شد. اسید گاما-لینولنیک، نوعی از اسیدهای چرب امگا-۶ است که در عصاره یا روغن گل مغربی (primrose) به مقدار زیادی وجود دارد. بنابراین، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه حتما با پزشک خودتان مشورت کنید و بدون اطلاع او سراغ استفاده از ترکیبات جدید نروید.