مدیر حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان گفت: ساعت 9 و 43 دقیقه صبح امروز یک مرد 35 ساله افغان به دلیل روشن کردن ذغال داخل چادر در خانه اصفهان جان خود را از دست داد.
دکتر غفور راستین با اشاره به حادثه ای دیگر که در یزدان شهر نجف آباد رخ داده بود بیان کرد: ساعت 7 و یک دقیقه بامداد امروز یک مورد حادثه مسمومیت به اورژانس اعلام شد که بسرعت واحد امدادی پیش بیمارستانی به محل اعزام شد.
وی ادامه داد: در این حادثه یک مرد دچار مسمومیت شد که توسط نیروهای امدادی به بیمارستان فاطمه الزهرا (س) نجف آباد منتقل شد.
مدیر حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان افزود: دلیل این مسمومیت، انتشار گاز منوکسید کربن ناشی از نشت گاز بخاری بوده است.
براساس اعلام اداره کل پزشکی قانونی اصفهان، در 6 ماهه اول سال جاری آمار اجساد معاینه شده در مراکز پزشکی قانونی استان با تشخیص علت مرگ مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، 17 نفر (3 زن و 14 مرد ) بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که این تعداد 15 نفر (2 زن و 13 مرد) بوده افزایش داشته است.
مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان پیش از این گفته بود: در سال گذشته 380 نفر در اصفهان دچار مسمومیت با منوکسید کربن شدند که 26 مورد آنها منجر به فوت شد.
هرساله با آغاز فصل سرما و کاهش دمای هوا میزان مسمومیت ها با گاز منوکسیدکربن افزایش می یابد و برخلاف آموزش ها و هشدارهای مکرر آتش نشانی و اورژانس همچنان شاهد استفاده وسایل گرمایشی غیراستاندارد و بی احتیاطی در زمینه استفاده و نصب اینگونه وسایل در منازل، کارگاه ها و یا خودروهای سبک و سنگین هستیم.
با شروع فصل سرما مهمترین اقدام بررسی و کنترل راه خروج گاز حاصل سوختن بوسیله بخاری است.
مونوکسید کربن یا همان کربن مونواکسید(Carbon monoxide) نام یک گاز بی ‌بو، بی‌ رنگ و بی‌ طعم است که بر اثر ناقص سوختن کربن به وجود می‌آید.