به گزارش پارس ، سیروس زینعلی در گفت وگو با فارس، در مورد آخرین اقدامات تشخیص غربالگری ژنتیک در کشور اظهار داشت: وزارت بهداشت با جلساتی که با انجمن متخصصان خون کودکان برگزار کرد به این نتیجه رسید که فاکتورهای تشخیص تالاسمی را در زوجین پیش از ازدواج از ۲ فاکتور MCV و MCH به ۴ فاکتور افزایش دهد تا در صورت اشکال در هر ۴ فاکتور، زوجین برای آزمایش های ژنتیکی ارجاع داده شوند و بار سنگین مالی آزمایشها بیهوده به مردم تحمیل نشود.

رئیس شبکه پزشکی مولکولی کشور اجرای پایلوت غربالگری بیماری هموفیلی را یکی دیگر از کارهای مهم برشمرد و افزود: این طرح در چند سال گذشته برای خانواده هایی که یک فرزند مبتلا به هموفیلی دارند در استان اصفهان اجرا شده تا از تولد فرزند دوم مبتلا به هموفیلی یا انتقال آن به نسلهای بعدی جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین قرار است برای همه مادران باردار غربالگری سندروم داون در سه ماهه اول بارداری انجام شود.

نایب رئیس انجمن ژنتیک پزشکی ادامه داد: در مرحله اول سونوگرافی و آزمایش خون از مادران گرفته می شود و افرادی که جنین آنها مشکوک به سندروم داون تشخیص داده شود برای آزمایش های ژنتیکی ارجاع داده می شوند تا از تولد فرزند مبتلا جلوگیری شود.

به گفته این متخصص ژنتیک اگر چه غربالگری سندروم داون بیش از ۲۰ سال است که در دنیا اجرا می شود اما این طرح توسط کمیته زنان وزارت بهداشت توصیه شده و قرار است برنامه ای برای آن تدوین شود تا به صورت نظام مند در آید که برنامه ریزی و مدیریت نظام بهداشت را می طلبد.

زینعلی تصریح کرد: معمولاً از هر هزار تولد، یک کودک مبتلا به سندروم داون است که این تعداد در بارداری های بالای ۳۵ سال افزایش می یابد و غربالگری همه مادران باردار لازم است.