پایگاه خبری تحلیلی پارس - محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران اخیرا در اظهارنظری درباره تعطیلی خط هفت مترو، آن را یک کار سیاسی دانسته است. وی در بخشی از سخنرانی خود در جمع دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت به این موضوع اشاره کرد: « در 25 سال ساخت مترو، 65 کیلومتر مترو تحویل داده شد اما امروز شهرداری تهران آن را به حدود 300 کیلومتر رساند و باید بگویم که تعطیلی خط هفت مترو نیز کار سیاسی است در حالی‌که خط شش همین چند روز گذشته از بعد کیفیت جایزه جهانی دریافت کرد.»

حمل و نقل عمومی تهران از زمان ورود قالیباف به ساختمان بهشت رشد چشمگیری داشت و در این بین توانست تحول اساسی در آن ایجاد کند. احداث خطوط جدید مترو و تکمیل آن در طول یک دهه با وجود عدم تامین منابع مالی توسط دولت ها و فشارهای ناشی از تحریم های خارجی، تکمیل و راه اندازی بیش از 10 خط اتوبوس تندرو یا همان بی آر تی و توسعه و نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران، از جمله دستاوردهای شهردار سابق تهران بوده است.

رشد و توسعه حمل و نقل عمومی تهران مورد توجه سازمان ها و ناظران خارجی نیز قرار گرفت و در چند سال توانست در بخش های مختلف در همایش ها، مسابقات بین المللی و سازمان های جهانی مرتبط با مدیریت شهری، جزء چند شهر برتر دنیا در این بخش باشد. در سال 2011 در  مراسم انتخاب جایزه جهانی حمل و نقل پایدار 2011 با حضور بیش از 500 تن از مدیران شهری، شهرداران، اسانید برجسته دانشگاه های جهان، کارشناسان ارشد شهری و حمل و نقل در واشنگتن برگزار شد، مدیریت تهران در کنار چهار شهر دیگر به عنوان برترین شهرداری جهان در حوزه توسعه حمل و نقل پایدار معرفی شد. این شهرها برمبنای اطلاعاتی که ظرف یکسال گذشته از توسعه حمل و نقل پایدار با محورهای مترو، بی آر تی، دوچرخه و تلاش برای حرکت به سمت حمل و نقل پایدار و کارآمد از آنها استخراج شده بود انتخاب شدند. توسعه مترو تهران رشد چشمگیری در این سال داشت. همچنین در یکی از آخرین افتخارات مدیریت شهری سابق، خط 6 متروی تهران توانست جایزه تونل سازی Tunnelling Awards 2017 را به دست آورد که این جایزه به ابرپروژه های برتر دنیا تعلق می گرفت.

حال قالیباف به عنوان مدیری خوش سابقه و با تجربه و با چنین کارنامه ای تنها درحوزه حمل و نقل عمومی تهران آیا می تواند در اواخر تصدی پست شهرداری، دست به اقدامی بزند که تمام کارنامه وی را خدشه دار سازد و از سوی دیگر جان و مال مردم را به خطر اندازد؟ مسلما افتتاح خط 7 متروی تهران یکی از دستاوردهای غیرقابل انکاری بود که از همان زمان افتتاح مورد هجمه و تخریب رسانه ها و فعالین اصلاح طلب قرار گرفت. این خط در حالی افتتاح شد که رحمت الله حافظی، عضو پرحاشیه شورا نسبت به ایمنی آن ایجاد تردید کرد و رسانه های اصلاح طلب نیز با پیگیری این خط بر انحراف افکار عمومی دامن زدند. این درحالی بود که بسیاری از اعضای شورای شهر چه اصلاح طلب و چه اصولگرا به همراه کارشناسان از خط 7 بازدید کردند و نسبت به ایمن بودن آن اذعان داشتند. حال آنکه منتقد اصلی یعنی حافظی حتی حاضر به بازدید نیز نشد و با اصرار بر اظهارات خود، دامنه تخریب ها را افزایش داد.

در همان زمان قالیباف در مقابل تخریب ها موضع گرفت و عنوان داشت: "سیاه نمایی کردن کارها بی انصافی است . اینکه بخواهیم یک کاری را ضایع کنیم، ضایع کردن یک فرد نیست بلکه ضایع کردن فرهنگ و دستاورد یک ملت و شهر است. کارهای عمرانی زحمت‌های بسیاری برای شهروندان دارد و ما نیز تلاش می‌کنیم پروژه‌ها را در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسانیم و از شهروندان بابت زحمات عذرخواهی می‌کنیم. لازم نیست افراد تلاش کنند برای اثبات کارآمدی خود بگویند دیگران ناکارآمد هستند و ما می‌بینیم که کارها چطور پیش رفته است."

اما در نهایت مدیریت جدید شهری سه ماه بعد از افتتاح خط 7 و در 8 آبان ماه تصمیم به تعطیلی خط هفت مترو علی رغم مسافرگیری و تست های اولیه گرفت. نکته جالب آنجاست که با وجود اذعان اعضای شورای شهر  به ناایمن بودن خط هفت و تعطیلی آن در اولین روز کاری شهردار جدید، این خط 3 ماه بعد از این اظهارات به کار خود ادامه می داد! حال اگر این خط نا ایمن بود چرا در همان روز نخست آن را متوقف نکردند و سه ماه با جان مردم بازی شد! یا اگر برای تعطیلی آن نیاز به بررسی بود، پس چرا اصلاح طلبان همزمان با افتتاح خط 7 معتقد به ناایمن بودن آن بودند؟ در حالیکه پس از 3 ماه تصدی امور و نظارت به قول خود دقیق به این موضوع پی بردند!؟

تمامی این شبهات نشان می دهد هدف اساسی انکار دستاوردی است که شهردار جهادی تهران آن را افتتاح کرده است. در این میان زمزمه هایی به گوش می رسد که مدیران اصلاح طلب تهران به دنبال تعطیلی خط 8 متروی تهران نیز هستند و بار دیگر عدم وجود فاصله استاندارد با اتوبان تهران – قم را بهانه کرده اند، در حالیکه تمامی اقدامات ایمنی ساز از جمله نصب حفاظ های ایمنی پیش از افتتاح اجرایی شده اند.

در حالیکه انتظار می رفت اعضای جدید ساکن بهشت، برای تکمیل ایستگاه های جدید خط 7 دست به کار شوند و با توجه به روابط نزدیک با دولت در پی وصول طلب حمل و نقل عمومی تهران و تزریق واگن های جدید باشند، بهترین راه را پاک کردن صورت مساله یافتند. به گفته ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر چهارم تهران، با توجه به وجود 3 قطار و سرفاصله زمانی 35 دقیقه حرکت قطارها، سیگنالینگ و هواکش مورد نیاز در نظر گرفته شده بود و همزمان با افتتاح ایستگاه های جدید می بایست تجهیزات بیشتری به خط 7 تزریق می شد.

 حال در این میان کسی مسئول حمل و نقل عمومی تهران شده و نسبت به تعطیلی خطوط مترو موضع گیری سیاسی می کند که خود مسئول مستقیم حادثه قطار سمنان – مشهد در 5 آذر 95 بود که 47 کشته و 103 زخمی بر جای گذاشت. در آن زمان یکی از افتخارات مدیریت راه آهن جمهوری اسلامی و وزارت  راه و شهرسازی بهره برداری از سیستم ۴۰۰ میلیارد تومانی کنترل هوشمند بود تا به صورت اتوماتیک مانع از برخورد یا ایجاد حوادث برای قطارها شوند، ولی این سیستم تحت مدیریت آقایی نتوانست مانع از حادثه مرگبار 5 آذر شود. حال چنین مدیری با سابقه ای مرگبار برای شهروندان ایرانی، یکی از دستاوردهای مهم پایتخت را ناایمن در نظر گرفته و برای اثبات ادعای خود نیز هیچ مدرک یا سندی نیز ارائه نمی کند و تنها به بیان کلی گویی می پردازد.

در مجموع باید عنوان کرد، آنچه در طول چند ماه مدیریت اصلاح طلبان در شهر تهران شاهد بوده ایم، برآیندی از بی عملی و عدم داشتن برنامه ای مدون برای ادامه توسعه و پیشرفت پایتخت است. بسیاری از پروژه های عمرانی و زیرساختی یا متوقف شده اند یا با روند بسیار کندی به پیش می روند. تا به امروز هیچ افتتاح عمده ای از سوی نجفی به عنوان شهردار تهران صورت نپذیرفته در حالیکه قالیباف تنها چندماه پس از ورود به ساختمان بهشت، توانست تونل رسالت را که در 3 دوره شهرداری یعنی از زمان کرباسچی، تنها 40 درصد پیشرفت داشت را تکمیل کند! نکته آخر آنکه کارنامه قالیباف در تهران شامل بیش از 140 ابرپروژه در قامت افتتاح خط 7 و 6 متروی تهران مانند پل طبیعت، برج میلاد، دریاچه شهدای خلیج فارس و ... می شود، اگر احداث آنها به صورت غیراستاندارد و غیراصولی بود در 12 سال گذشته ناکارآمدی خود را نشان می دادند ولی این ابرپروژه ها به قوت خود باقی اند و همچنان به خدمات رسانی به شهروندان تهرانی ادامه می دهند.