با بالا رفتن سن، در افراد تغییرات جسمی و روحی ایجاد می شود و این امر کاملا طبیعی است. در این مقاله نکاتی را مطرح می کنیم که افراد با پا گذاشتن به سن، کم کم آنها را تجربه خواهند کرد.

دانش و مهارت زیاد

دوران پیری از چند جهت سالهای طلایی زندگی نامیده می شود. پیر شدن مزایای خودش را دارد. برای نمونه، شما به خوبی آنچه را که یادگرفته اید استفاده می کنید. این مسئله هوش کریستال نامیده میشود، و با گذشت زمان بهتر میشود، حتی زمانی که شما ۶۵ یا ۷۰ سال سن دارید.

مهربان شدن

با این همه، معلوم میشود که میتوانید پیرمرد یا پیرزن بد خلقی شوید یا نه. همان طور که سن شما بالا میرود، حداقل در سن ۶۰ سالگی، احتمالا دوست داشتنی تر خواهید شد. همچنین به احتمال زیاد شادتر میشوید و کمتر تمایل دارید عصبانی شوید. دانشمندان کشف نکرده اند دقیقا به چه دلیلی این اتفاق رخ میدهد، اما چندین نظریه دارند. افراد مسن تر بهتر میتوانند احساسات خود را کنترل کنند، و تمرکز بیشتری در مورد چگونگی استفاده از زندگی خود دارند.

  ارتباط خوب با دیگران

در ۴۰ سالگی بیش از هر زمان دیگر در زندگی، خود را با احساسات افراد دیگر هماهنگ میکنید، این بصیرت در مورد چگونگی تفکر و احساس دیگران، زندگی با عزیزان را آسانتر می کند و همچنین به شما کمک میکند بهتر با همکاران خود همراه شوید.

تغییر طعم و مزه

با افزایش سن، داروها، بیماری (سرماخوردگی، آنفولانزا، بیماری لثه، و غیره) و آلرژی همگی می توانند احساس شما را نسبت به بو و طعم تغییر دهند. و این مسئله می تواند بر رژیم غذایی و سلامت شما تاثیر بگذارد. اگر فکر میکنید غذایی نیاز به ادویه دارد، مقداری روغن زیتون و سبزیجاتی مانند رزماری و آویشن، سیر، پیاز، فلفل، و یا خردل را امتحان کنید. فقط از نمک پرهیز کنید.

تغییر رشد موها

در طول زمان مو بر روی سر شما شروع به کم شدن میکند، اما می تواند در عجیب ترین مکان ها خود را نشان دهد. موهای بلندی در بینی و گوش های افراد مسن دیده میشود. زنان مسن تر ممکن است متوجه موهای ریز روی چانه خود شوند. این ها همه ناشی از تغییر در هورمون های ما هستند.

برخیز و بدرخش

۶۰ سالگی فرصت خوبی برای شماست که تبدیل به شخصی سحر خیز شوید که همیشه می خواستید. الگوهای خواب ما می توانند با بالا رفتن سن تغییر کنند، بنابراین افراد مسن زودتر میخوابند و زودتر از خواب برمی خیزند. و به نظر می رسد این دوران برای انجام تمرین بدنی خوب باشد. مطالعه ای نشان داد حتی اگر افراد بالای ۶۵ سال در طول شب بیدار باشند، اکثر آنها اذعان دارند که به طور منظم خواب خوب شبانه دارند.

خداحافظ میگرن

هنگامی که به سن ۷۰ سال میرسید، آن دسته از میگرن هایی که بخش بزرگی از زندگی شما را تحت الشعاع قرار میدادند، از بین میروند. تنها ۱۰ درصد از زنان و ۵٪ از مردان بالای ۷۰ سال اظهار دارند که هنوز دچار میگرن میشوند. خبر بهتر: حتی اگر شما میگرن داشته باشید، ممکن است در واقع با سردرد همراه نباشد. همانطور که سن بالاتر میرود میگرن به جای سردرد به صورت اختلال بینایی یا حسی خود را نشان خواهد داد.

شغل روزانه خود را از دست ندهید

بازنشستگی پیش از موعد ممکن است برای سلامتی شما خوب نباشد، مگر اینکه شغل دوم سرگرم کننده داشته باشید. مطالعه ای تحت عنوان “پروژه طول عمر” نشان داد افرادی که سخت مشغول کار هستند از طولانی تر شدن عمر خود لذت میبرند. همراهی با دوستان خوب و داشتن یک ازدواج خوب، برای لذت بردن از زندگی اهمیت بسزایی دارند.

ترس، دوست شما نیست

با بالا رفتن سن ممکن است در مورد شکستن استخوان ها نگرانی داشته باشید. اما اگر از افتادن واهمه داشته باشید بیشتر احتمال دارد بیفتید. مطالعه ای نشان داد حدود یک سوم از بزرگسالان بالای ۶۵ سال این ترس را دارند. این ترس قابل درک است، چرا که افتادن و سقوط جزو علل منجر به صدمات برای افراد مسن می باشد.

اعتماد به نفس

مطالعات نشان میدهند، با افزایش سن عزت نفس اوج میگیرد و با ثروت، تحصیلات، سلامت خوب و اشتغال افزایش می یابد. اما بعد از ۶۰ سالگی این روند تنزل می یابد. این کاهش ممکن است بدین دلیل باشد که افراد کم کم مشکلات مربوط به سلامتی را تجربه میکنند و حس جدیدی نسبت به هدف خود پس از بازنشستگی پیدا میکنند. با افزایش طول عمر، سبک زندگی سالمتر، و کار کردن در دوران پیری، میتوانیم این تغییرات را ببینیم.

استرس کمتر

به گفته انجمن روانشناسی آمریکا در گزارش ارزیابی استرس سالانه امریکا، افراد در سن کودکی و افراد مسن استرس کمتری از همتایان جوان تر خود را گزارش کردند. این بدان معنی نیست، که استرس از بین میرود. مشکلات سلامتی و مشکلات مادی به وجود خواهند آمد. اما، به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، ۹ نفر از ۱۰ نفر فرد مسن اظهار دارند که به اندازه کافی میتوانند استرس را مدیریت کنند.

کوتاه شدن قد

هر چقدر عمر شما طولانی تر میشود، قد شما کوتاه تر میشود. با بالا رفتن سن فضای بین استخوان ها در ستون فقرات شما – که مهره نامیده می شوند – به هم نزدیک تر میشوند. بنابراین با افزایش سن حدود ۲٫۵ سانتی متر قد شما کوتاه تر میشود.

قدرت در رای دهی

افراد مسن در امریکا در رای گیری ها گروه مهمی محسوب میشوند. افراد ۶۰ سال و بالاتر از آن بیش از هر گروه سنی دیگری تمایل به رای دادن دارند. این روزها، آنها جزو رای دهندگان اصلی در آمریکا به شمار می روند. این به معنی قدرت رای دهی بیشتر در موضوعاتی که برای گروه سنی شما حائز اهمیت هستند مانند شبکه بهداشت و درمان و امنیت اجتماعی، می باشد.