پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- معاون اول دولت دوازدهم در روز بعد از زلزله مهیت کرمانشاه اظهارنظری کرد که تمرکز اطلاع رسانی حیاتی را در ساعات اولیه بهم ریخت و سوژه زلزله به حاشیه رفت و مسکن مهر به متن حوادث زلزله تبدیل شد.

اسحاق جهانگیری که در دولت دوازهم به زیر سایه برخی از دولتمردان رفته، بازگشت شکوهمندی با یک گزاره سیاسی داشت. بازگشتی که در اوج مصیبت های مردم زلزله زده غرب کشور بر سر آنها آوار شد و پس لرزه های آن تا به امروز ادامه داشته است.

معاون اول دولت بدون اینکه از پایتخت تکانی به خود دهد و به مناطق زلزله زده سرکشی و نظارت کند، با ابراز تاسف از اینکه بیشتر خانه های تخریب شده در زلزله یکشنبه شب متعلق به ساختمان های مسکن مهر بوده است از وزیر راه و شهرسازی خواسته بود که دلیل آن را پیگیری کند. هرچند در هفته اخیر کمترین خیری از عباس آخوندی نیست و وی ترجیح داده به جای آنکه پس از یک حادثه مرگبار برای مردم ایران در مقابل دوربین ها حاضر شود و با بیان صحبت هایی مانند «بیمه بودن مسافران قطار سمنان – مشهد» نمک بر روی زخم ها بپاشد، کنج عزلت را اختیار کرده تا آب ها از آسیاب بیفتاد. اما این رواداری و شاید بتوان گفت ابتکار را معاون حاشیه ساز دولت به کار نبرد و اولین سخنان وی پس از زلزله به تسویه حساب های سیاسی و حواله دادن مسئولیت ها به دولت قبل خلاصه شد.

این در حالی بود که اولین نیروهایی که پس از وقوع حادثه به محل زلزله رسیدند، نظامیان بی ادعایی بودند که جانانه در مقابل ویرانی های زلزله جنگیدند و از سرباز تا سردار همدم و همیار مردم شدند. در این میان سازمان مدیریت بحران با بودجه های کلان غافلگیر از زلزله کرمانشاه در ساعات نخست هیچ برنامه ای برای ورود مدیریت شده به حادثه نداشت. نابسمانی ها و بی پناهی مردم مصیبت زده در چند شب اولیه زلزله نتیجه این مدیریت بحران زده بود. این نقطه دقیقا همان مساله کلانی است که کارشناسان و مدیران کارشته بارها به دولت در زمینه مدیریت بحران هشدار داده اند ولی سیاسی کاری های دولت به حدی است که آنها را نسبت به بلاخیز بودن کشور در برابر سیل، زلزله و طوفان غاقل کرده است.

نگاهی به حاشیه سازی های صورت گرفته در شش روز پس از حادثه زمین لرزه در غرب کشور نشان می دهد، بذر نفاق و بازی سیاسی که معاون اول دولت در روز نخست کاشت، به سوژه نخست رسانه های معاند و حامیان بی دغدغه دولت دوازدهم تبدیل شد و در عین حال هیچ برآورد اولیه نیز نسبت به تخریب مسکن مهر و کشته شدن هم وطنان کرد وجود نداشت. تناقض گویی ها در بازار شایعات و اظهارات جعلی در فضای مجازی به اوج خود رسید. جاییکه اخباری از زبان برخی از مسئولان استان کرمانشاه از مرگ 100 تا 300 نفر در خانه های مسکن مهر منشتر می شد و به عنوان سند تناقض گویی ها به کار گرفته می شد. آش تا آنجا شور می شد که مسئولان دولتی مجبور می شدند تا این آمارها را تکذیب کنند.

مجتبی نیک‌ کردار عصر روز شنبه  در حاشیه نشست ستاد بحران سرپل ‌ذهاب با تکذیب خبر مربوط به کشته شدن 100 نفر در مسکن مهر که به نقل از وی منتشر شدهبود اظهار داشت:" خبر کشته شدن 100 نفر در مسکن مهر کرمانشاه را به شدت تکذیب می‌کنیم. این آمار به جان‌باختگان منازل خودمالکی اطراف مسکن مهر است و هیچ ارتباطی به مسکن مهر ندارد."

در همین حال به گفته احمد اصغری مهرآبادی، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، در شهرستان سرپل ذهاب ۲ پروژه ۲۰۰ واحدی و ۵۷۶ واحدی توسط تعاونی‌های مسکن احداث شده که پروژه اول هیچگونه آسیبی ندیده و پروژه دوم که دارای ۲۴ بلوک بوده نیز از نظر سازه‌ای سالم و حتی یک سقف نیز از کل پروژه فرو نریخته است و بنابر آمار 2 نفر کشته در این ساختمان ها بوده اند.

باید این نکته را نیز در نظر گرفت که بیش از 30 هزار واحد مسکونی در شهرستان های زلزله زده کرمانشاه 90 تا 95 درصد آسیب دیده اند و بیشترین بار کشته شدگان و مجروحین در ساختمان هایی غیر از مسکن مهر بوده اند.  با وجود آنکه مسئولان خود دولت درباره مسکن مهر در سرپل ذهاب بر مقاوم بودن سازه های آن اذعان کرده اند، بی مهری مقامات ارشد و رسانه های حامی آن همچنان ادامه دارد و دریغ از شفاف سازی پیرامون مسکن های مهری که در سرتاسر کشور بیش از 10 میلیون نفر را صاحب خانه کرده و با اظهارنظر معاون اول دولت درباره ناایمن بودن آنها، تشویش ذهنی صاحبان این خانه ها را به دنبال داشته است. با این وجود نه معاون اول و نه رئیس جمهور در سفر استانی خود به کرمانشاه هیچ اشاره ای به بیمارستان نوساز مربوط به طرح تحول نظام سلامتی نکردند که تنها سه ماه پس از افتتاح در زلزله اخیر ویران شد! بیمارستانی که باید خود در برابر حوادثی چون زلزله از اماکن ایمن و مقاوم در برابر آن باشد!

باید اعتراف کرد متاسفانه سیاسی کاری دولت در برخورد با حوادث طبیعی و غیرمترقبه سابقه درخشانی ندارد. هنوز از یادها نرفته که در زمان حادثه پلاسکو، رئیس جمهور با فراخواندن رحمانی فضلی از سفر استانی، در نامه ای در همان ساعات اولیه خواهان برخورد با مقصران اصلی حادثه شده بود و این در حالی بود که هیچ سازمان یا نهاد نظارتی درباره علت حادثه یا دلایل فرو ریختن پلاسکو، برآوردی ارائه نداده بود و ستاد مدیریت بحران حادثه مجدانه به دنبال نجات جان مصدومان و کسانی بود که زیر آوارها گرفتار آمده بودند. برخورد قهری دولت با حادثه پلاسکو و تلاش برای تسویه سیاسی با شهردار وقت تهران در نهایت براساس گزارش کمیته ملی حادثه شش ارگان و سازمان را مسئول معرفی کرد که از قضا بیشتر آنها دولتی بودند!

باری نمی توان از مسئولان دولتی که تمام تحولات و حوادث را با عینک سیاسی رصد می کنند، انتظاری بیش از این داشت. اسحاق جهانگیری نمونه ای از مدیرانی است که تجربه زیادی در عرصه سیاسی دارد و امتحان خود را نیز به خوبی در آزمون سیاسی مناظرات انتخاباتی پس داده است. او یک کارگزارانی کارکشته ای است که با لوث کردن فضای انتخاباتی به عنوان نامزد پوششی و با اظهارات شاذ و بی اساس در آن زمان قند در دل اصلاح طلبان آب کرد تا جاییکه بر حسن روحانی ترجیح داده شد. با این حال جهانگیری نمی تواند واقعیات را منحرف و زمان را مدیریت کند. وی در حالی در مناظرات از زباله های تهران ناله می کرد که نمی دانست معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور  کارخانه تولید برق از زباله احداث شده توسط شهرداری را افتتاح کرده است! نامزد پوششی در حالی از 30 برابر شدن وام ازدواج به عنوان سند حمایت دولت از جوانان در انتخابات فریاد سر داد که نمی دانست ریال را تومان در نظر گرفته است! وی در ماه گذشته در حالی از ایجاد یک و نیم ملیون شغل در 6 ماه نخست سال گفت که اظهارات کمکی وزیر کار و مسئولان مراکز آمار در ماله کشی این ادعای بزرگ نیز چاره ساز نشد و نشان داد معاون اول تا چه حد از واقعیات پرت است و در آمارسازی رتبه اول کلاس دولت تدبیر و امید است!

در پایان باید یادآور شد که آنچه در این روزها نمک بر زخم مردم بی پناه زلزله زده و میلیون ها انسانی که با هزاران آرزو سقفی چون مسکن مهر برای خود اختیار کرده اند، پاشیده و اذهان را از مصیبت زلزله به سوی یک سوژه سیاسی یا تسویه حساب های شخصی و جناحی کشانده، نقطه آغازش را معاون اول دولت کلید زد و رئیس جمهور نیز بر بار آن افزود. کاش مسئولان دولت یاد می گرفتند در بلایا و مصیبت هایی چون زلزله کمتر حرف بزنند و بیشتر برای یاری رسانی عمل کنند و یا حداقل با سکوت خود بگذارند دیگران به نحو احسن به کار خود در خدمت رسانی برسند، همان کاری که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پیشه کرده و با محو شدن در این فضا، کمک بسیاری به مردم مصیبت زده کرده و بر درد آنها نیافزوده است!