نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، دانش‌آموزان مبتلا به دیابت، حداقل 7 برابر بیش از دیگران در معرض مرگ زودرس هستند.

بر اساس آمار ارائه شده در انجمن علمی قلب آمریکا در نوامبر 2017 و به منظور تبادل جهانی آخرین پیشرفت‌های علوم قلب و عروق برای کاهش شمار مرگ و میر در اثر چنین بیماری‌هایی، کودکان و نوجوانان، در صورت داشتن دیابت، شدیدا در معرض مرگ زودرس هستند.

به گفته محققان، مرگ ناگهانی قلبی ناشی از عملکرد بد در سیستم الکتریکی قلب است و معمولا بدون هیچ هشدار و نشانه‌ای اتفاق می‌افتد.

نتایج پژوهش‌ها همچنین ننشان می‌دهد: «کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت به علت اختلالات عروق خونی ناشی از این بیماری در معرض خطر مرگ ناگهانی هستند».

جاسپر سوان، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کپنهاگ، در این باره می‌گوید: «پزشکان و متخصصان باید آگاه باشند که بیماران نوجوان مبتلا به دیابت در معرض ریسک بالا مرگ و میر قرار دارند و این ریسک عمدتا با افزایش ریسک مرگ ناگهانی قلبی قابل توضیح است».

پژوهشگران با تأکید بر اینکه ورزش روزانه و منظم به همراه رژیم غذایی مناسب می‌توانند مهم‌ترین عامل بازدارنده از ابتلا به دیابت باشند، اضافه می‌کنند:‌ «مرگ ناشی از بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، پنج برابر بیشتر و در افراد مبتلا به دیابت نوع 1، 12 برابر بیشتر است».

با توجه به نتایج این مطالعه، کنترل شدید و درمان مؤثر چربی‌های خون، فشار خون و قند خون در بین کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت بسیار حائز اهمیت است.