دکتر بیژن نقیب زاده رئیس انجمن راینولوژی ایران با اشاره به علل بروز خون دماغ، اظهارداشت: از علل سیستمیک که از علائم آنها خونریزی از بینی باشد می شود به مشکلات انعقادی خون، هموفیلی، برخی بیماری های کبدی، مصرف بعضی داروها مثل آسپرین تومورهای بدخیم و حتی خوش خیم بیماری های قلبی و عروقی دیابت فشارخون اشاره کرد.

وی افزود: سن، جنس محل زندگی شرایط آب و هوایی و محیط جغرافیایی و به خصوص هوای خشک وآلوده و شرایط و محل کار زمینه های ژنتیک و ارثی فرد ممکن است باعث خونریزی از بینی شود که ممکن است با علامت های مختلف مثل خون دماغ، خونریزی لثه و زیر پوست و یا قسمت های مختلف بدن همراه باشد.

نقیب زاده گفت: خونریزی از بینی گاهی ممکن است خطرناک بوده وَ یَا نشانه وضعیت وخیمی در بیمار باشد لذا در صورتخون دماغ و به خصوص تکرار آن باید حتما به پزشک مراجعه شود.

رئیس انجمن علمی راینولوژی ایران ادامه داد: از علل موضعی خون دماغ می شود به ضربه به بینی، دستکاری بینی، التهاب، خشکی بینی انحراف تیغه بینی وجود بعضی توده های خوش خیم یا بدخیم بینی، شکستگی قاعده جمجمه در تصادفات است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین گفت: بعضی بیماری ها مثل سل سیلفیس جذام و بیماری های التهابی در عروق هم می تواند باعث خونریزی از بینی شوند.

ششمین کنگره بین المللی انجمن علمی راینولوژی ایران، یکم تا سوم آذر ۹۶ در سالن همایش های رازی تهران با حضور اساتید و صاحبنظران داخلی و خارجی برگزار می شود.