به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر ابوالحسن فقیه ظهر امروز در مراسم" افتتاحیه نخستین و بزرگترین بیمارستان توانبخشی خاورمیانه" با بیان اینکه حرکت، نیاز اصلی جامعه بشری است، گفت: هر اختلال در حرکت موجب می شود که کارهای بشر به کندی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه هر کاری برای پیشرفت نیازمند حرکت است، گفت: بر همین اساس هر اقدامی که برای پیشگیری در راستای اختلال حرکتی یا بازتوانی صورت گیرد، جزو اولویت های جوامع بشری محسوب خواهد شد.

فقیه با بیان اینکه اختلالات حرکتی تاثیر بسیار مهمی در جوامع بشر خواهند گذاشت، گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، از هر سه تن در تهران، یک تن دچار کمردرد است و مهم ترین علت غیبت از محل کار نیز اختلالات و درد حرکتی مشخص شده است.

رییس جمعیت هلال احمر ایران با بیان اینکه اختلال حرکتی نیمی از بیماری های مزمن را تشکیل می دهد، گفت: تاثیر و هزینه ای که این اختلالات حرکتی روی افراد می گذارد، بر هیچ فردی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه بیمارستان فوق تخصصی نورافشار در چهار سطح آموزش، پژوهش، بازتوانی و پیشگیری فعالیت خواهد داشت، گفت: سال ها تاسیس یک بیمارستان فوق تخصصی در راستای توانبخشی و بازتوانی و همچنین در حیطه پزشکی ورزشی احساس می شد به گونه ای که در سال های قبل قرار بود بیمارستان هایی همچون شفایحیاییان یا رُفیره تبدیل به بیمارستانی برای اختلالات حرکتی شود که این امر محقق نشد.

فقیه با بیان اینکه زمین این بیمارستان چهار هکتاری ۵۰ سال پیش از سوی آقای نورافشار وقف شده بود، گفت: با تفاهم نامه ای که با دانشگاه علوم پزشکی تهران برای حمایت علمی، پژوهشی و آموزشی این بیمارستان انجام شد، سرانجام پس از سال ها این بیمارستان با ۱۶ تخت آی سی یو، چهار اتاق عمل و… راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه ماموریت ما، ارائه خدمات پیشگیری، درمانی، بازتوانی و آموزشی – پژوهشی در راستای بهبود حرکت افراد جامعه است، گفت: رسالت ما درمان و بازتوانی کودکان دارای اختلال حرکتی، بزرگسالانی که درد یا مشکلات عضلانی – اسکلتی و عصبی و مشکل در حرکت دارند، است.

به گفته رییس جمعیت هلال احمر ایران، با راه اندازی دپارتمان پزشکی ورزشی که متخصصان برجسته این علم در این دپارتمان فعالیت دارند، ورزشکارانی که به علت آسیب یا هر مشکل دیگر توانایی حرکت و کارایی مطلوب را ندارند، می توانند از این امکانات بهره بگیرند.

فقیه با بیان اینکه ۲.۵ میلیون ورزشکار در جامعه وجود دارد، گفت: تابحال مرکز جامع و فوق پیشرفته ای که خدمات پزشکی ورزشی به ورزشکاران ارائه دهد، در کشور وجود نداشت؛ به گونه ای که بسیاری از ورزشکاران برای درمان به کشورهای خارجی سفر می کردند.

به گفته وی، این مرکز جامع آماده ارائه خدمات فوق پیشرفته در حیطه پزشکی به ورزشکاران است.

رییس جمعیت هلال احمر ایران همچنین در پایان با اشاره به فراز و فرودهای تاسیس این بیمارستان، گفت: از سال ۱۳۳۹ که مرحوم نورافشار این زمین را که پیش از این به قصر جمال آباد شهرت داشت، وقف جمعیت کرد، تاکنون این منطقه تقریبا به صورت نیمه کاره رها شده بود، تا اینکه در سه سال گذشته با پیگیری های صورت گرفته و همچنین اعتبارات خوب دولت، این مهم تحقق یافت.