مطهره علامه با تاکید بر تحرک جسمانی در زنان گفت: فعالیت فیزیکی عاملی است که در همه ابعاد سلامت زنان از سلامت جسمی تا سلامت روانی و سلامت باروری موثر است. مهمترین و شایع‌ترین علت ناتوانی‌ در زنان افسردگی و اضطراب است که با انجام فعالیت‌ جسمانی می‌توان از آن پیشگیری و شادابی، نشاط، اعتماد به نفس، عزت نفس زنان و کیفیت زندگی آنان را افزایش داد.

وی افزود: ورزش و فعالیت‌ فیزیکی در کاهش بیماری‌های کشنده زنان از جمله بیماری قلبی عروقی و سرطان‌ها نیز اثر پیشگیری‌کننده دارد. با افزایش فعالیت‌ ورزشی با صرف هزینه بسیار ناچیز  می‌توان از هزینه‌های زیادی که بیماریهای فوق بر خانواده تحمیل می‌کنند، پیشگیری کرد.

رییس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت با تاکید براینکه بیماری‌های قلبی و عروقی مهمترین و اولین عامل مرگ و میر در زنان کشور است، تصریح کرد: تمام عوامل خطر که یک خانم را به بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون بالا، چربی خون بالا، چاقی، دیابت و...  مبتلا می‌کند با فعالیت‌ جسمانی منظم و مستمر قابل کنترل، قابل پیشگیری و قابل درمان است.

وی تصریح کرد: یک زن می‌تواند با انجام تمرینات ورزشی به مدت ۳۰ دقیقه در روز یا حداقل در ۵ روز هفته و البته با توجه به شرایط و بیماری خود از بسیاری از مشکلات قلبی و عروقی و عوامل خطر آن پیشگیری کند.

علامه بیان کرد: متاسفانه زندگی بدون تحرک در زنان ایران دو برابر مردان است و این خطر ابتلا به بیماریها را برای زنان بیش از مردان افزایش می‌دهد.کم‌تحرکی در زنان بیشترین فاکتور خطر برای زنان است که نقش مهمی در مرگ و میر و ناتوانی زنان دارد. بنابراین اگر قرار باشد برنامه‌ای برای اولویتهای سلامت زنان در نظر گرفته شود، اولین و مهمترین اقدام، افزایش فعالیت‌ جسمانی و ورزشی در زنان در گروه‌های سنی مختلف است.

او به مشکلات باروری در زنان اشاره کرد و ادامه داد: مسئله ناباروری یکی از مشکلاتی است که جامعه زنان با آن روبروست که اگر به علت سندرم متابولیک، تخمدان پلی کیستیک و مقاومت به انسولین باشد با انجام  فعالیت‌ جسمانی قابل پیشگیری و قابل درمان است و سبب می‌شود زنان از  کیفیت زندگی مناسب برخوردار باشند، مسئله ناباروری حل شده و استحکام در روابط خانوادگی‌ برقرار شود. بنابراین هیچ جنبه‌ای از سلامت زنان نیست که فعالیت فیزیکی در آن تاثیر مستقیم و بسزایی نداشته باشد.

رییس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت معاونت بهداشت وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری گفت: در چارچوب پیشگیری از بیماری‌ها نیز یکی از عوامل بسیار مهم مسئله کنترل عوامل خطر است، مهمترین عوامل خطر شامل تغذیه نامناسب، استعمال دخانیات و زندگی بدون تحرک  هستند که در هفته سلامت زنان در سال جاری به ترویج فعالیت جسمانی در نظر گرفته شده است.

علامه با اشاره به گرفتاری‌های اسکلتی عضلانی در زنان گفت: بیماریهای اسکلتی عضلانی از  پوکی استخوان تا آرتروز زانو یا کمردردهای ساده و ... با فعالیت‌ ورزشی و تمرینات مناسب قابل پیشگیری و درمان و کنترل هستند. بویژه در پوکی استخوان که یک بیماری خاموش است، اصرار داریم که زنان ورزش‌های متحمل وزن را انجام دهند تا توده استخوانی‌شان افزایش پیدا کرده و مبتلا به این بیماری و شکستگی استخوان ناشی از آن نشوند.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه عمده زنان بویژه مادران، مدیر سلامت خانواده هستند، این اطلاع‌رسانی برای ترویج فعالیت فیزیکی و اقدام عملی زنان برای انجام فعالیتهای ورزشی می‌تواند الگویی برای سایر اعضای خانواده باشد تا فعالیت جسمانی در خانواده نهادینه شود و به الگوی رایج روزمره در برنامه‌های خانواده‌ها تبدیل گردد.

او با اشاره به آمارهای موجود درباره سلامت زنان گفت: براساس آمار بروز سرطان پستان روند صعودی داشته است، اما سرطان پستان یک سرطان قابل پیشگیری و قابل درمان است و زنان ایران بدون ترس از آن باید برای غربالگری اقدام کنند. خوشبختانه امید به زندگی زنان در این سال‌ها افزایش داشته اما نکته مهم این است که با افزایش سن، زنان دوره طولانی‌تری را با بیماری‌ها مواجه هستند، بنابراین مراقبت‌ها هم از جانب خودشان و هم از سوی سازمانهای ارایه دهنده خدمت باید جدی‌تر گرفته شود و پیشگیری به عنوان یک اصل در اولویت قرار گیرد.