نوشیدن سرکه سیب حتی زمانی که رقیق شده است، به برخی افراد که به بیماری های خاصی از جمله دستگاه گوارش مبتلا هستند توصیه نمی شود، زیرا می تواند موجب تشدید بیماری شود.

آیا نوشیدن سرکه سیب Apple vinegar بی خطر است؟

سرکه سیب یکی از محصولات پر استفاده در جهان است. این ماده برای بهبود عطر و طعم غذا در آشپزی استفاده می شود و همچنین از چاشنی های محبوب برای سالاد است.

یکی از دلایل محبوبیت سرکه سیب اثر مثبت آن در کاهش وزن است و از این رو روند رو به رشد نوشیدن این محصول برای کمک به کاهش وزن، بهبود گوارش و بسیاری فواید سلامت دیگر را شاهد هستیم.

نوشیدن سرکه سیب در چه مواردی خطرناک است؟

1. نوشیدن سرکه سیب به صورت مستقیم از بطری و بدون رقیق کردن آن بی خطر نیست. در شرایطی که سرکه سیب حاوی میکروب های مفید فراوانی است - انواع مختلف باکتری و مخمر - اما قند طبیعی موجود در آن توسط برخی از این میکروب ها (به طور خاص، استوباکتر) به اسید استیک Acetic acid تبدیل می شود. این نام شیمیایی سرکه است، که بو و مزه متمایزی را به سرکه سیب می بخشد.

اسیدیته اسید استیک برای دستگاه گوارش لطیف انسان با غشاهای مخاطی در دهان و سراسر این دستگاه بسیار قوی است. هنگامی که قدرت اسیدی به معده، اندامی که برای سر و کار داشتن با اسیدیته قوی شکل گرفته است، می رسد، این اندام می تواند آن را تاب بیاورد. اما تا پیش از آن، امکان تجربه احساس سوزش وجود دارد. در نتیجه، رقیق کردن سرکه سیب با آب پیش از مصرف الزامی است.

2. نوشیدن سرکه سیب حتی زمانی که رقیق شده است، برای افرادی که به زخم/اولسر ulcer یا دیگر اختلالات دستگاه گوارش مبتلا هستند، توصیه نمی شود، زیرا می تواند موجب التهاب دستگاه گوارش شود.

3. اگر از یک بیماری دیابتی به نام *گاستروپارسیس Gastroparesis رنج می برید بهتر است از نوشیدن سرکه سیب پرهیز کنید. بنابر پژوهش منتشر شده در نشریه European Journal of Clinical Nutrition، سرکه سیب می تواند مدت زمان باقی ماندن غذا در معده را افزایش دهد، که این شرایط می تواند گاستروپارسیس را تشدید کند. با این وجود، اگر به گاستروپارسیس دیابتی مبتلا نیستید، اما گوارشی ضعیف دارید، این اثر می تواند بسیار مفید باشد، زیرا هرچه غذا مدت زمان بیشتری در شیره های گوارشی معده باقی بماند، احتمال گوارش درست آن زمانی که معده را ترک کرده و وارد روده کوچک شود، افزایش می یابد.

*گاستروپارسیس Gastroparesis: در واقع این وضعیتی است که در آن ماهیچه‌های معده از کار می‌افتند، به بیان دیگر غذا به شکل مناسبی از معده خالی نمی‌شود.در این شرایط اعصاب معده به خوبی کار نمی کنند و از این رو غذا برای مدتی طولانی در معده باقی می ماند.

شاید اکنون این گونه به نظر برسد که نوشیدن سرکه سیب به هیچ عنوان بی خطر نیست، که البته این گونه نیست. در صورتی که سرکه سیب را رقیق سازید و به بیماری مبتلا نباشید که می تواند در نتیجه مصرف این محصول تشدید شود، سرکه سیب می تواند فواید سلامت قابل توجهی را ارائه کند.

فواید مصرف سرکه سیب:

- تنظیم حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت یا آنهایی که از سندرم متابولیک رنج می برند.

- کشتن باکتری بیماری‌زای ای کولای موجود در غذا

- بهبود کاهش وزن 

- کمک به ایجاد تعادل در شیمی خون در افراد مبتلا به بیماری قلبی به لطف محتوای اسید کلروژنیک آن.

اما همانند هر چیز دیگری، مصرف به اندازه سرکه سیب بهترین گزینه محسوب می شود. برای کمک به تقویت گوارش خود می توانید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان 8 اونسی (237 میلی لیتر) آب رقیق کرده و 10 دقیقه پیش از وعده های غذایی مصرف کنید تا از فواید سلامت آن بهره‌مند شوید.

توجه: اگر با توجه به بیماری هایی که به آنها مبتلا هستید درباره بی خطر بودن مصرف سرکه سیب تردید دارید، پیش از انجام هر کاری با پزشک خود مشورت کنید.