دکتر مهیار منصوری  ، با بیان اینکه کم‌خونی یا آنمی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول‌های قرمز و یا هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد، گفت: هموگلوبینی که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد باعث می‌شود تا اکسیژن به گلبول قرمز متصل شده و توسط مویرگ‌ها به بافت‌های مختلف بدن برسد.

وی افزود: از آنجایی که تمام سلول‌های بدن انسان برای زنده ماندن به اکسیژن وابسته‌اند، کمبود آن باعث هیپوکسی شده و گستره وسیعی از مشکلات را به‌همراه دارد. کم خونی انواع گوناگونی دارد که هر یک علت خاص خود را دارند. این بیماری بر اساس‌های گوناگونی طبقه‌بندی می‌شود، مثل ریخت‌شناسی گلبول‌های قرمز، مکانیسم‌های اتیولوژیک و غیره. سه دسته اصلی کم‌خونی شامل از دست رفتن حجم زیادی از خون (خون‌ریزی‌های حاد یا مزمن)، از بین‌ رفتن سلول‌های خونی (همولیز) و کمبود تولید سلول‌های خونی هستند.

منصوری با اشاره به علت کم‌خونی در افراد گفت: از دست دادن خون و کمبود آهن در رژیم‌های غذایی، از دلایل کم خونی است و البته خانم‌های باردار مخصوصا کسانی که در حال شیردهی هستند، به دلیل سیستم عملکردی بدن چند برابر بیشتر از آقایان به آهن نیاز دارند و رژیم غذایی آنها باید غنی از آهن باشد.

وی مهم‌ترین علامت کم‌خونی را احساس خستگی زودرس و فرسودگی دانست و یادآور شد:علائم دیگر این عارضه شامل ضعف، رنگ پریدگی پوست، ضربان نامنظم یا تند قلب، کوتاهی نفس، درد قفسه سینه، احساس سبکی در سر و یا سرگیجه خفیف، بی‌حسی، بی‌خوابی درشب، کرختی یا سردی انتهای اندام‌ها و سردرد است. ممکن است در ابتدا کم‌خونی آنقدر خفیف باشد که متوجه علائم آن نشوید اما شدت علائم با پیشرفت کم‌خونی افزایش می‌یابند.

این فوق تخصص آنکولوژی و خون مطرح کرد: عموما پزشک، آزمایش شمارش کامل خون را جزو آزمایش‌های نخستین برای تشخیص کم‌خونی درخواست می‌کند و علاوه بر گزارش شمار گلبول‌های قرمز و مقدار هموگلوبین، دستگاه خودکار شمارنده اندازه گلبول‌های قرمز را با فلوسیتومتری اندازه می‌گیرد که یک عامل مهم در افتراق میان علل گوناگون کم‌خونی است.

منصوری تصریح کرد: گلبول‌های قرمز جوان اندکی بزرگتر از گلبول‌های قرمز پیر بوده و ویژگی پلی کرومازی(polychromasia) از خود بروز می‌دهند، حتی اگر منبع ازدست رفتن خون مشخص باشد، ارزیابی خونسازی می‌تواند کمک کند بفهمیم آیا مغز استخوان تواناست و خون ازدست رفته را جبران می‌کند یا خیر.

وی ادامه داد: وقتی علت کم‌خونی مشخص نباشد، پزشک معالج آزمایش‌های دیگری را درخواست می‌کند.
انتهای پیام