«محسن ارشدزاده» در نشست تخصصی با خبرنگاران، در خصوص افتتاح رسمی نخستین خانه‌ی امن دختران و زنان، اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی جزو نخستین استان‌هایی است که به طور پایلوت طرح خانه‌ی امن را برای دختران و زنان به طور غیررسمی اجرایی می‌کند. از اواخر سال 94 تاکنون حدود 64 نفر زن که در معرض خشونت بودند، در این مجموعه پذیرش شده‌اند.

وی افزود: در گذشته خشونت خانگی به‌عنوان رفتار نابهنجار فردی بشمار می‌رفت، اما هم‌اکنون جزو پدیده‌های اجتماعی تلقی می‌شود. هدف از ایجاد این مرکز، تأمین محل امن ،حمایت و توانمندسازی زنان و دخترانی است که در معرض خشونت قرار می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که برای بروز خشونت عوامل متعددی وجود دارد، افزود: اعتیاد، پوشش نامناسب زنان، بیکاری، تعصبات نابهنجار، اعتقاد به الگوی مردسالاری و ... موجب خشونت علیه جامعه‌ی زنان می‌شود.

وی با اشاره به این‌که افراد می‌توانند برای اسکان موقت و دائمی تا سه ماه در این مرکز تحت حمایت قرار بگیرند، خاطرنشان کرد: در این مرکز مددکاران و مشاوران با خانواده مداخله کرده و برای حل و بازگشت افراد به خانواده جلسات مشاوره‌ای برگزار می‌کنند.

ارشدزاده افزود: مسأله‌ای که از اهمیت بالایی برخوردار است، این است که نباید هیچ دختر فراری یا زنی که به‌علت اختلاف با همسرش مورد خشونت قرار گرفته، بی‌خانمان و بدون سرپناه بماند، چون طرح محل امن و مطمئن و تأمین سلامت زنان و دختران در استان ما اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به نحوه‌ی دسترسی به مرکز خانه امن دختران و زنان، یادآور شد: پذیرش در خانه‌های امن سلامت توسط خود فرد یا از طریق دستگاه‌های قضایی و نیروی انتظامی اجرایی می‌شود. افراد می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز با مراجعه به اورژانس اجتماعی(123) در این خانه‌ها مستقر شوند و از کلاس آموزشی مهارت‌های زندگی، اشتغال و حرفه‌آموزی در این مرکز برخوردار شوند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که اقدامات سازمان بهزیستی در خصوص جمع‌آوری معتاد متجاهر نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است، یادآور شد: با ورود جدی دستگاه‌های مسئول برای توانمندسازی و جمع‌آوری متکدیان، کودکان خیابانی و کار و معتادین متجاهر افزایش یافته است، هم‌چنین اقدامات بهزیستی برای مداخلات پیشگیری از خودکشی توسط اورژانس اجتماعی نیز نسبت به سال گذشته رشد 50 درصدی داشته است.