پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- نتانیاهو طی سفری بی‌سابقه وارد بوداپست، پایتخت مجارستان شد. این اولین سفر یک مسئول از رژیم صهیونیستی به مجارستان از زمان سقوط کمونیسم در این کشور در سال 1989 است.

نتانیاهو نیز در کنفرانس مطبوعاتی با همتای مجارستانی خود، ضمن تشکر از مجارستان برای حمایت از تل‌آویو در مجامع جهانی، گفت: «مجارستان محل تولد صهیونیسم است. نمی‌توان به اسرائیل امروزی بدون دیدگاه تئودور هرتزل نگاه کرد...درباره نگرانی‌های جامعه یهود با نخست‌وزیر اوربان صحبت کردم و او به من اطمینان داد که دولتش از یهودیان حمایت خواهد کرد.»

اما سخنان اوربان نخست‌وزیر مجارستان در ابتدای این نشست خبری تعجب برانگیز بود. وی با بیان اینکه مجارستان خواستار سیاست احترام دوجانبه با رژیم صهیونیستی است و با ادعای اینکه یهودیان دوران سختی را در تاریخ گذراندند، گفت: «به نتانیاهو اطمینان دادم که کابینه من ضمن تامین امنیت یهودیان، هیچ تحملی برای تروریسم (علیه یهود) نخواهد داشت...دولت قبلی مجارستان با حمایت نکردن از یهودیان، گناه بزرگی مرتکب شد. ما در جنگ جهانی دوم بجای دفاع از جامعه یهودی، تصمیم به همکاری با نازی‌ها گرفتیم. این اشتباه دیگر تکرار نخواهد شد.»

1- یکی از حاشیه‌های این سفر تشکیل یک «ائتلاف مانند» از کشورهای ناراضی اروپای شرقی در مسئله مهاجرت هاست. یک روز پس از سفر نتانیاهو؛ نخست وزیران چک، اسلواکی و لهستان نیز به جمع نخست وزیران رژیم صهیونیستی و مجارستان پیوستند تا همگی علیه پذیرش مهاجران همانند ترامپ موضع‌گیری نمایند.

2- این سفر را می‌توان در ادامه راهبرد سیاست خارجی تل‌آویو دانست که سعی دارد تیره شدن روابطش با برخی کشورهای اروپایی را با ایجاد توازن و ارتباط با کشورهای نوظهور مانند هند و آرژانتین، کشورهای آفریقا و همچنین ناراضیان شرق اروپا جبران نماید.

3- سخنان نتانیاهو  نشان می‌دهد اصلی‌ترین «اصل» در سیاست خارجی رژیم صهیونیستی علی‌رغم گذشت دهه‌ها از آغاز اشغالگری، همچنان القای مظلومیت توأم با یکسان جلوه دادن هر انتقاد از تل‌آویو با یهودستیزی است.