به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران، معصومه ابتکار روز پنجشنبه  هدف از تدوین این لایحه را ایجاد مشوق های اقتصادی برای جذب سرمایه گذاری مردمی و بخش خصوصی در حوزه پسماند اعلام کرد.

وی افزود: تدوین این لایحه مراحل پایانی خود را می گذراند و پس از تصویب در هیات وزیران به مجلس شورای اسلامی ارائه می شود تا به قانون تبدیل شود.

ابتکار گفت: در حال حاضر معافیت های مالیاتی برای بسیاری از طرح های اقتصادی و صنعتی در کشور اجرایی می شود و به نظر می رسد که طرح های حفاظت از محیط زیست که جنبه انتفاعی نیز دارد، باید در اولویت این معافیت ها قرار گیرد.

وی افزود: ما باید زمینه ای را فراهم کنیم تا گرایش به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و زیست محیطی افزایش یابد تا بتوانیم با سودآوری در این حوزه با رعایت ضوابط زیست محیطی اشتغالزایی پایدار داشته باشیم.

تدوین برنامه جامع پسماند

معاون رئیس جمهوری همچنین گفت که سازمان حفاظت محیط زیست از طرح های توسعه ای که با ضوابط زیست محیطی مغایرتی نداشته باشد، همراهی می کند و برنامه جامع پسماند نیز همسو با این برنامه عملیاتی شده است.

وی افزود: اگر ما به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور برای ایجاد اشتغال و افزایش معیشت مردم هستیم، باید به مدیریت پسماند به عنوان سرمایه بزرگ در حوزه اقتصادی توجه بیشتری داشته باشیم.

ابتکار گفت: در شرایط فعلی، دنیا به سمت اقتصاد دایره ای حرکت می کند به گونه ای که تولید زباله ها به حدود صفر می رسد و با الگوی درست مصرف، تمام پسماند به مرحله تجدید پذیری می رسد و پسماندی بر روی طبیعت قرار نمی گیرد.

وی افزود: در ایران هم ما باید با تغییر الگوی مصرف و تفکیک زباله از مبداء به خصوص پسماند خانگی، ساختمانی و حتی بیمارستانی زمینه اقتصادی کردن آن را از طریق ایجاد واحدهای کمپوست فراهم کنیم.

فاجعه زباله در روستاها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نسبت به وضعیت زباله در روستاهای کشور هشدار داد و گفت: امروزه تولید زباله در روستاهای کشور نیز به دلیل الگوی مصرف نامناسب به سمت فاجعه پیش می رود و این مناطق را نیز در معرض تهدید جدی قرار داده است.
وی افزود: این در حالیست که حداقل تا ۳ دهه پیش الگوی مصرف در خانوارهای روستایی به گونه ای بود که تولید زباله ای در آن وجود نداشت و یا به گونه ای از آن استفاده می شد که آسیبی برای محیط زیست نداشته باشد ولی هم اکنون دیگر پسماند تنها معضل شهرها نیست و روستانشینان ما را نیز تهدید می کند و این تهدید در برخی استان ها از جمله مازندران سرباز کرده است.

حمایت محیط زیست از طرح های توسعه ای ضابطه مند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یکی از سیاست های سازمان متبوعش را حمایت جدی از تمامی طرح های توسعه ای ضابطه مند و همخوان با محیط زیست و توسعه پایدار برشمرد و اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست در برابر طرح های توسعه ای که بخواهد عوارض جانبی بر محیط زیست و آینده مردم داشته باشند و محیط زیست را به خطر اندازد، مقاومت می کند.

وی اضافه کرد: اجرای طرح های بی ضابطه و مخرب زیست محیطی، کشور را در آینده با مشکل بزرگ زیست محیطی مواجه می کند و محیط زیست در برابر این طرح ها عقب نشینی نمی کند.

اشتغال، اولویت دولت یازدهم و دوازدهم

معاون رئیس جمهوری ایجاد اشتغال را دغدغه اصلی دولت یازدهم و کابینه دوم روحانی برشمرد و تاکید کرد: البته این دغدغه ملی در حفاظت محیط زیست نیز دنبال می شود و تسهیل در صدور مجوز برای طرح های توسعه پایدار هم نمونه ای از رویکرد محیط زیست در حمایت از اشتغال است.

وی افزود: ما مخالف توسعه صنعتی در هیچ یک از مناطق کشور از جمله مازندران نیستیم، ولی طرح ها باید ضابطه مند و مطابق با رویکرد حفاظت از محیط زیست باشد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور اجرای طرح قرق اختصاصی در اراضی جنگلی خارج از مناطق حفاظتی را هم از برنامه های مهم این سازمان به منظور جذب سرمایه گذاری و رونق اقتصادی و توسعه اشتغال پایدار اعلام کرد.

ابتکار گفت: در صورتی که تقاضا برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و نهادهای مردمی برای این کار وجود داشته باشد؛ سازمان حفاظت محیط زیست با رعایت ضوابط موافقت خواهد کرد.