معصومه ابتکار در این جلسه که صبح امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با تاکید بر اینکه پیوند و هم‌افزایی بین محیط زیست و مقوله مهم امر به معروف و نهی از منکر اتفاق خوبی است، گفت: این موضوع در جهت منویات امام راحل و نگاه مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در 17 اسفند سال 93 در حوزه محیط زیست سخنرانی مشهوری داشتند، اظهار کرد: ایشان در این جلسه به صراحت بر ضرورت حفظ محیط زیست به عنوان یکی از مصادیق امر به معروف تاکید داشتند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آقای روحانی نیز در روز جهانی محیط زیست تعبیر مشابهی را به کار بردند، گفت: رییس جمهور بر حفظ خیرجمعی و ضرورت حفظ محیط زیست به عنوان مصادیق امر به معروف و مقابله با تخریب و آلودگی محیط زیست به عنوان مصادیق نهی از منکر اشاره کردند. این خط مشی و نگاه نسبت به حفظ محیط زیست در کشور حاکم بوده و امیدواریم بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.

ابتکار با اشاره به بیانات رییس ستاد امر به معروف  و نهی از منکر اظهار کرد: خوشحالیم که این ستاد معتقد است باید نگاهمان را در حوزه محیط زیست تغییر بدهیم. انقلاب با ارزش‌های متعالی که فراتر از مرز زمان و مکان بود، شکل گرفته است، بنابراین امر به معروف  و نهی از منکر نباید به موضوعات خاص و عده خاص محدود شود، زیرا در این صورت امر به معروف از تاثیرگذاری و جنبه اصولی خود خارج می‌شود.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه از جمله ارزش‌های والای انقلاب و جمهوری اسلامی که کارآمدی نظام را در عرصه‌های مختلف نشان می‌دهد مقوله‌های امر به معروف و محیط زیست است، گفت: در حوزه محیط زیست کارآمدی دولت‌ها و حکومت‌ها به حفظ محیط زیست و فراهم کردن محیط زیست سالم برای شهروندان، مقابله با تخریب و برنامه‌ریزی و سازوکار برای حفظ محیط زیست با مشارکت مردم بستگی دارد و از ملاک‌های موفقیت دولت‌ها است.

به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست ، بحث رفتاری در موضوع امر به معروف،  مقوله مهمی است و اساسا امر به معروف تنها گفتاری نیست. منظور از رفتار برخورد نیست، بلکه به معنای عمل درست و معرفی یک امر مثبت و خیر است که در حوزه محیط زیست مفهوم پیدا می‌کند.

ابتکار با اشاره به اینکه مدرنیته و پیشرفت اقتصادی با مصرف‌گرایی گره خورده است، افزود: زمان زیادی طول نکشید که مردم دنیا متوجه شدند که زمین ظرفیت و کشش این همه تخریب و مصرف‌گرایی را ندارد. در 100 سال اخیر بشر همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کره زمین را در معرض خطر قرار داد؛ 70 درصد گونه‌های جانوری طی 50 سال گذشته منقرض شده‌اند. نرخ انقراض گونه‌های گیاهی و به طور کلی تنوع زیستی تبدیل به هشدار شده است و این بدین معناست که انسان در حال نابودی طبیعت است.

وی با تاکید بر اینکه در جوامع صنعتی نگاه‌ها در حال تغییر است، گفت: ضرورت دارد ما ایرانی‌ها نیز به ارزش‌های تاریخی ایرانی و اسلامی خود بازگردیم. امروزه دنیا به موضوعات اصلاح الگوی مصرف توجه نشان می‌دهد. در حال حاضر کشور ما در دوره گذار تاریخ قرار دارد و متاسفانه مصرف‌گرایی از ملاک‌های توسعه‌یافتگی محسوب می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ایران دارای یک درصد خاک جهان، یک درصد جمعیت جهان و 0.4 درصد آب جهان است، گفت: الگوی مصرف آب در کشور ما 2 درصد جمعیت است. یعنی مصرف آب در کشور ما 2 برابر است. کشاورزان حوزه دریاچه ارومیه 3.5 برابر نیاز آبی، آب برداشت کرده‌اند. علاوه بر این در حوزه انرژی نیز الگوی مصرف ما 3.5 تا 4.5 برابر کشورهای توسعه یافته است.

ابتکار با بیان اینکه برای امر به معروف و نهی از منکر در حوزه محیط زیست اشکال و روش‌های مختلفی وجود دارد و امر به معروف صرفا برخورد و مقابله نیست، گفت: یکی از روش‌ها، روش عملی است. آمران به معروف باید سعی کنند با رفتار نگاه‌ها را به محیط زیست تغییر دهند. همچنین باید از روش‌های به‌روز برای امر به معروف در حوزه محیط زیست استفاده کنیم. استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تشکیل پویش‌ها و کمپین‌ها از جمله پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در زمره روش‌های نو قرار دارد که کار امر به معروف را انجام می‌دهند.

معاون رییس جمهور در ادامه با اشاره به تشکیل کمپین ضد گواهینامه در برخی کشورهای توسعه یافته اظهار کرد: جوانان در برخی کشورها از اخذ گواهینامه خودداری می‌کنند، چون به این نتیجه رسیده‌اند که باید استفاده از خودروهای شخصی را کاهش داده و برای انجام فعالیت‌ها از دوچرخه یا پیاده‌روی استفاده کنند. چالش 18 درجه زمستان که سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست شروع کرد، از جمله مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در حفاظت محیط زیست محسوب می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در مورد کاهش گازهای گلخانه‌ای با بیان اینکه گرمایش جهانی یکی از معضل‌های جهانی محسوب می‌شود، گفت: دمای ایران در سال 94 نسبت به سال‌های گذشته حداقل 1.5 درجه افزایش یافته است. همچنین بارندگی‌های کشور ما رو به کاهش بوده است. بنابراین ایران نیز از گرمایش جهانی متاثر است. از این رو ضرورت دارد که کشور ما نیز به پویش‌های جهانی کاهش گازهای گلخانه‌ای و مقابله با گرمایش جهانی بپیوندد.

ابتکار در ادامه با اشاره به دیگر مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در حوزه محیط زیست اظهار کرد: در مورد حفظ گونه‌های جانوری در حال انقراض نیز حرکت‌هایی صورت گرفته است به عنوان مثال به منظور حفظ گونه‌های ارزشمند دریایی قرار است تصویر آنها روی کشتی‌ها حک شود که همین مقوله از جمله مصادیق امر به معروف محسوب می‌شود.