محسن پیرهادی در مورد اینکه گفته بود صحنه انتخابات در حال تبدیل به «استیضاح رئیس‌جمهور» است، گفت: این نکته را در توئیتر نوشتم، زمانی که هنوز نه آقای جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، کاندیدا شده بودند و نه دیگر اصلاح‌طلبان به میدان آمده بودند. تحولات نشان داد که احتمال «عبور از روحانی» آنقدر قوی هست که حتی نزدیک‌ترین فرد به او در دولت به میدان انتخابات آمد.

وی افزود: وقتی در سطح عالی دولت ما با یک شگفتی، یعنی کاندیداتوری معاون اول، مواجهیم، این شکاف در سطوح دیگر بسیار بیشتر است. از ساختار رسمی و آرایش احزاب بیرون بیائیم. من به واسطه عضویت در شورای شهر ارتباط روزانه و دائم با مردم دارم و مردم می‌گویند وقتی معاون اول یک رئیس‌جمهور او را قبول ندارد، این نشان می‌دهد که همه گلایه‌های ما از دولت به جا بوده است.

پیرهادی ادامه داد: از این جهات، انتخابات فعلی برای مردم معنای جدیدی پیدا کرده است. وقتی مردم می‌بینند که وزیر راه و شهرسازی به خاطر قصورهای متعدد مدیریتی باز هم از مجلس رای اعتماد می‌گیرد، وقتی مردم می‌بینند نمایندگان آنها در برخی حوزه‌ها به جای توجه به مطالبات عمومی، وکیل‌الدوله شده‌اند و به اسم «امید» آن‌ها را «ناامید» کرده‌اند، طبیعتا ساکت نمی‌نشینند و طبیعتا به جای انتخاب، استیضاح می‌کنند.

وی گفت: ما چنین فضایی را در هیچ دوره‌ای شاهد نبوده‌ایم که در چهارسال نخست، مردم این چنین منتقد دولت شده باشند. این اولین بار است که نارضایتی از دولت با شیب تندی در افکار عمومی در حال رشد است.

پیرهادی در مورد شیب تند نارضایتی از دولت گفت: اساسا معادلات انتخابات از عوامل مختلفی تبعیت می‌کند، اما شما عامل نارضایتی مردم را دست کم نگیرید. در یک زمان ممکن است مردم از یک دولت نارضایتیِ سیاسی داشته باشند.

وی افزود: این نوع نارضایتی، عموما قابل کنترل است، اما نارضایتی امروز مردم صرفاً سیاسی نیست. درست است که دهان منتقدان را می‌بندند و یک فضای تک قطبی را حاکم کرده‌اند، اما مساله مردم بحران کارآمدی در همه سطوح دولتی است.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: این دولت، دولتِ مدیریت بحران نیست و برای همین حتی تصمیمات آنی مناسب هم نمی‌تواند بگیرد و اخیرا شما در ماجرای سیل در سه استان کشور این را بهتر حس کردید. خب، دولتی که از اتخاذ تصمیم عاجز است، چگونه می‌خواهد براساس آینده‌نگری، برای بحران‌ها چاره‌اندیشی کند؟ مردم درباره این مسائل سوال دارند و وضع حاکم را بسیاری هوشمندانه تحلیل می‌کنند.

وی تصریح کرد: مردم متوجه می‌شوند که ناکارآمدی همه زندگی آن‌ها را فلج کرده است، اما طبعا نمی‌خواهند وضع دولت از این بدتر شود و به دنبال رئیس‌جمهوری هستند که بتواند این بحران را در درون دولت مدیریت کند و قدرت ساماندهی به همه اجزاء دولت برای گره‌گشایی از مشکلات داشته باشد. از این جهت، بله الزاما نارضایتی عمومی منجر به تغییر دولت نمی‌شود، اما وقتی نارضایتی و ناکارآمدی و ناراستی با هم جمع می‌شود و در مقابل گزینه‌های کارآزموده‌ای با کارنامه و برنامه روشن وجود دارند، قدرت انتخاب پیدا می‌کنند.

پیرهادی در مورد پیش‌بینی دولت بازنده در انتخابات گفت: کسی که پیش‌بینی کند، عقل ندارد. دیدیم که آقای روحانی نیز همین را گفت! ولی می‌توانم بگویم اگر روی نامزدی که کارنامه و برنامه دارد، اجماع حداکثری صورت بگیرد، مردم نتیجه مطلوب خود را خواهند گرفت و پیروز خواهند شد. پیروزی ناشی از عوامل مختلفی است و این اجماع یکی از آنها است.

وی ادامه داد: این عزم در اصول‌گرایان وجود دارد که از همه تجربه انقلابی خود برای عبور از وضع موجود بهره‌ بگیرند. در سطح مدیریت عالی جریان اصول‌گرایی، تحولاتی اتفاق افتاده که در 10 سال گذشته کم سابقه است و یک وحدت حداکثری را شاهد هستیم و انصراف برخی از نامزدها به این وحدت کمک بسیاری کرد.

پیرهادی گفت: روز گذشته در بحثی گفتم که همه می دانند کار لیبرال‌ها تمام شده است، اما دانستن کافی نیست و باید پیکار برای عبور از وضع موجود را با تحرک بیشتر پیش ببریم و راه آن هم این است که برنامه عملیاتیِ اصول‌گرایان برای دولت آینده سریع‌تر دست مردم برسد و فضای بحث و گفتگو را ایجاد کند.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: ما در زمان تبلیغات برای انتخابات شورای شهر، این برنامه عملیاتی را ارائه خواهیم کرد تا مردم فرق شعار و عمل را ببینند و قضاوت کنند. به نظرم برای انتخابات ریاست جمهوری نیز این اتفاق خواهد افتاد و مردم به صورت ملموس با گزینه‌های روشن مواجه می‌شوند.