احمد کوشا مدیرکل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در مراسم رونمایی از نرم‌افزار موبایل «راهنمای خطرسنجی سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان» گفت: متأسفانه در سالیان گذشته شاهد مرگ زودهنگام جوانان به دلیل بروز بیماری‌هایی نظیر سرطان و بیماری‌های قلبی هستیم که در گذشته اینگونه نبود.

وی افزود: معمولاً مرگ در سنین مثل 80 و 90 سال یک موضوع طبیعی است اما مرگ افراد در سنین جوانی برای همه تعجب‌آور است و باید بدانیم که بیشتر مرگ‌ها در سنین جوانی به دلیل بروز بیماری‌های غیرواگیر است که هدف اصلی از تولید نرم‌افزار خطرسنجی سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان پیشگیری از رخ دادن این حوادث است.

کوشا توضیح داد: ارائه نرم‌افزارهای خطرسنج سکته‌های قلبی و همچنین سایر نرم‌افزارها در بحث سلامت به عنوان یک طرح جهانی مطرح است و براساس این طرح امیدواریم تا سال 2025 میزان مرگ و میرها براثر بیماری‌های غیرواگیر 25 درصد کاهش یابد. در نظام بهداشتی علاوه بر مراقبت از مادر و کودکان، برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر خدمات مطلوبی ارائه می‌شود که در قالب این طرح همه افراد بالای 30 سال می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی محل خود یک آزمایش قند خون و گلسترول رایگان بدهند و همچنین نیاز است با ارائه یک شرح حال از وضعیت جسمانی و سلامت خود این اطلاعات را درون یک چارت ثبت کنند.

مدیرکل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: این برنامه با نام «PEN» در سطح جهانی اجرا شده است که وزارت بهداشت این طرح را به نام «IRA PEM» در کشور ما اجرایی کرده است.

وی در ادامه درخصوص عوامل مرگ زودهنگام جوانان توضیح داد: علل متعددی در بروز مرگ زودرس جوانان دخالت دارد که مصرف سیگار، غذای ناسالم، کم‌تحرکی و مصرف الکل از جمله این فاکتورهای خطر هستند. باید بدانیم از زمان کودکی ریشه بیماری‌های غیر واگیر در انسان نهادینه می‌شود و در مواقعی حتی می‌توان با تغذیه مناسب کودک از بروز این بیماری‌ها در آینده پیشگیری کرد.

وی تصریح کرد: در حقیقت نمی‌توان گفت مقدار فاکتورهای خطر در افراد کمتر باشد آنها از بیماری‌ها در امان هستند بلکه باید گفت بیشتر افرادی که فشار خون متوسط دارند در معرض بروز بیماری‌ها و مرگ‌ومیر قرار دارند و این موضوع بیراه نیست، افرادی که فشار خون متوسط دارند باید تحت مراقبت‌های درمانی قرار گیرند به دلیل اینکه مرگ و میر در تعداد افرادی که فشار خون متوسط دارند نسبت به سایر افراد بیشتر است.

وی در پایان گفت: وزارت بهداشت در جهت پیشگیری از مرگ و میر در سنین جوانی اقدام به راه‌اندازی این نرم‌افزار موبایلی کرد تا بتواند گامی موثر در جهت بهبود سلامت جامعه برداشته باشد.