به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روز یکشنبه روزنامه ای سوئیسی در گزارشی اعلام کرد پزشکان سوئیسی دو قلوهای به هم چپسبیده ی 8 روزه ای را که از ناحیه ریه و قفسه سینه به هم متصل بودند، از هم جدا کردند.

به گفته ی هفته نامه «لا ماتین دیمانشی » در این عمل 4 ساعته که ماه گذشته انجام شد دو پرستار و 6 متخصص بیهوشی به 5 جراح این عمل کمک کردند. 

دوقلوهای به هم چسبیده، مایا و لیدیا در کنار قل سومشان سارا روز دوم دسامبر زودتر از موعد در بیمارستان بِرن متولد شدند. در آغاز وضعیت کودکان پایدار بود و پزشکان قصد داشتند چند ماه بعد آن ها را از هم جدا کنند.

اما پس از یک هفته شرایط کودکان بحرانی شد؛ یکی دچار فشار خون بالا شد و دیگری فشار خون پایین. شرایط این نوزادان ظریف که هر کدام فقط 1.1 وزن داشتند خطرناک شد و پزشکان تصمیم گرفتند تنها شانس زنده ماندنشان امتحان عمل جراحی است که البته تا به آن روز روی نوزادانی به این کم سنی انجام نشده بود. 

باربارا وایلدهابر، سرپرست بخش جراحی کودکان در بیمارستانِ دانشگاهِ ژنو رهبری تیم جراحی دوقلوها را در 10 دسامبر بر عهده داشت. او می گوید: ما خود را برای مرگ نوزادان آماده کرده بودیم. شرایط فوق العاده دشواری بود اما نتیجه کار موفقیت آمیز بود.

این مجله در ادامه اضافه می کند: حال دو قلوها روبه بهبود است و وزن گرفته اند و دیگر از سینه مادرشان شیر می خورند. این دو نوزاد جز 200 نفر از دوقلوهای سراسر دنیا هستند که اخیرا از هم جدا شده و زنده مانده اند.