به گزارش پارس به نقل از فارس، علی اسماعیلی رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران حاضر و به سؤالات آنها پاسخ گفت.

* کتاب های جمع آوری شده از نمایشگاه کتاب

اسماعیلی در پاسخ به این سؤال فارس که گویا مواردی از تخلف در نمایشگاه کتاب دیده شده و آثار جمع آوری شدند، توضیح داد: تمام موارد در جلسه شب گذشته شورای سیاست گذاری مطرح شده تأکید ما بر این است که کمیته نظارت محتوایی به وظیفه خود عمل و به خوبی آن را انجام دهد و اگر مواردی وجود دارد که نیازمند اصلاح است قرار شد طبق مقررات با آنها برخورد شود.

* واکنش ارشاد به حذف صدور مجوز آثار تجدید چاپی

اسماعیلی در واکنش به سخنان یکی از کاندیداهای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری که گفته بود پروسه صدور مجوز برای کتاب های تجدید چاپی باید برطرف شود، اضافه کرد: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اعطای مجوز تجدید چاپ صدور مجوز را نداریم اتفاقاً کتاب ها را در یک مرحله مجوز می دهیم و تجدید چاپ آن نیازمند مجوز نیست، عمدتاً کتاب که چاپ شد اعلام وصول می کنیم اگر مغایرتی با موازین با آن برخورد می کنیم فقط یک بار به کتاب مجوز می دهم و هر دفعه که این اثر چاپ شود تنها به ما اعلام وصول خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که چند کتاب از سطح نمایشگاه جمع آوری شده، ابراز داشت: هم در بخش بین الملل و هم در بخش داخلی کتاب های کمی جمع آوری شده اند که این موضوع جای تشکر از ناشران را دارد چرا که ضوابط نشر را رعایت کردند و انصافاً امسال ما کمترین موارد را در این زمینه داشته ایم.

* بازگشایی مجدد سایت ثبت نام دانشجویان وعده تازه ارشاد

این مقام مسئول در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه شنیده شده سایت ثبت نام دانشجویان ظاهراً قرار است ۲ ساعت باز شده و امکان ثبت نام مجدد برخی دانشجویان وجود دارد، گفت: اگر ظرفیتی که پیش بینی شده به حد نصاب نرسد این کار را انجام می دهیم ما تازه روزهای ابتدایی نمایشگاه را سپری می کنیم اما این قول را می دهیم که به محض اینکه احساس کنیم ظرفیت اعلام شده تکمیل نشده حتماً مجدداً در این راستا اطلاع رسانی می کنیم.

رئیس نمایشگاه کتاب در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در جلسه شورای سیاست گذاری مسائل بخش بین الملل بررسی شده، گفت: تمام مسائل به صورت مستند بررسی و به مدیران ابلاغ شده است و در حال حاضر مشکلی وجود ندارد.

* بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب و لحظه شماری این دیدار

وی ضمن تأکید براینکه مقام معظم رهبری امسال نیز از نمایشگاه کتاب بازدید خواهند داشت، افزود: ما آمادگی میزبانی حضور ایشان را داریم و برای این لحظه دیدار لحظه شماری می کنیم.

* بخش بین الملل و ارز مبادله ای

این مقام مسئول درباره یارانه بخش بین الملل اظهار داشت: حمایت یارانه ای ما براساس نرخ مبادله ای است، حمایتی که از حوزه نشر در بخش بین الملل صورت می گیرد براساس نرخ مبادله ای ۲۴۵۰ تومان است. یعنی ۹۵۰ تومان را ما حمایت می کنیم اما در موضوع خرید و فروش کتاب ۱۰ درصد تخفیف الزامی است و برخی از ناشران حتی تا ۵۰ درصد تخفیف را هم در نظر گرفتند و درصدد مهیا کردن مکانیزم هایی هستیم تا با دستور مساعد رئیس جمهور خرید خوبی را در بخش داخلی و خارجی برای مؤسسات، دانشگاه ها و کتابخانه ها انجام دهیم، برای اساتید دانشگاه ها هم با درجه استادیار، دانشیار و مربی هم یک سقف یارانه ای را در بخش ارزی تخفیف داده ایم که اطلاع رسانی آن انجام می شود تا این مشمولان به کمیته داخلی مراجعه و از این یارانه استفاده کنند این بن ها از ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

اسماعیلی در پایان و در پاسخ به فارس مبنی براینکه چرا امسال رئیس نمایشگاه پس از گذشت چند روز از برگزاری نمایشگاه کتاب نشستی با اهالی رسانه ندارد، وعده داد به زودی نشستی را با خبرنگاران در نمایشگاه کتاب برگزار می کند.