به گزارش پارس به نقل از مهر، هفته جاری بسیاری از مسوولان حوزه های مختلف آموزش و پرورش برنامه های خود را همزمان با آغاز هفته معلم" پنج شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه" اعلام کردند.

امسال بر خلاف سال های گذشته قرار است آمار تجلیل شدگان معلمان نمونه براساس برنامه پنجم توسعه افزایش پیدا کند.

بر اساس این برنامه سالانه می بایست ۲.۵ درصد از معلمان کشور در هفته معلم تقدیر و تجلیل شوند.

اسدالله گرمارودی قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت روز معلم در این زمینه گفته بود: امسال ستاد بزرگداشت مقام معلم درصدد تجلیل از ۲۴ هزار ۵۳۲ نفر از معلمان در سه سطح شهرستان، استان و کشور تجلیل می ش ود که از این تعداد ۲۰ هزار و ۹۰۸ نفر معلمان شهرستانی، ۳۵۰۰ نفر معلمان استانی و ۶۸ نفر به صورت کشوری تجلیل خواهند شد.

بیعت با آرمان های امان راحل، اهدای گل به نمایندگان فرهنگی دولت و مجلس از دیگر برنامه های هفته معلم است که در هفته پیش رو برگزار می شود.

نظام ۶.۳. ۳ با چشم انداز تعلیم و تربیت اسلامی همخوانی ندارد

نظام جدید آموزشی که از سال تحصیلی ۹۲-۹۱ به منظور اجرای سند تحول بنیادین آغاز شد، از همان ابتدا مخالفانی داشت که معتقد بودند اجرای ۶.۳. ۳ در شرایط فعلی به نفع دانش آموزان نیست.

ایراندخت فیاض عضو سابق کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره گفت: برای تحول در نظام آموزشی کشور باید کارهایی فراتر از ایجاد نظام جدید آموزشی انجام می شد و ایجاد نظام ۶.۳. ۳ در قالب نظام جدید آموزشی به هیچ عنوان با چشم انداز نظام تعلیم و تربیت اسلامی در کشور همخوانی ندارد.

به گفته او، هدف از تصویب سند تحول بنیادین تحقق تعلیم و تربیت اسلامی بود اما این نگاه در مدارس و محافل تربیتی ما دیده نمی شود و تنها هدف آموزش و پرورشی ها تغییر ساختار آموزشی بود.

عقبگرد سیستم آموزشی با اجرای نظام ۶.۳. ۳

همچنین شیرزاد عبداللهی کارشناس مسائل آموزشی نیز معتقد است که اجرای نظام ۶.۳. ۳ طرحی شکست خورده است که با آمدن وزیر بعدی احتمال این طرح از نظام آموزشی حذف می شود.

او توضیح داده است که اجرای ۶.۳. ۳ به نوعی نشان دهنده عقب گرد سیستم آموزشی به سالهای قبل از ۱۳۴۵ است که هیچگونه نوآوری نیز در آن دیده نمی شود. بر خلاف صحبت های انجام شده و تاکید وزیر آموزش و پرورش هیچ گونه نوآوری در نظام جدید آموزشی دیده نمی شود و بسیاری از معلمان ابتدایی معتقدند در سال تحصیلی آینده با آمدن وزیر جدید کلاس ششم ابتدایی حذف می شود.

عبدالهی معتقد است: بهتر است پروژه کوتاه و یا بلند کردن دوره های آموزشی که بازی مورد علاقه وزیر است کنار گذاشته می شود، متاسفانه اجرای نظام ۶.۳. ۳ مدارس ابتدایی و راهنمایی را دچار آشفتگی کرد. تعداد زیادی از معلمان دوره راهنمایی که اغلب در یک درس تبحر و تخصص دارند، سر کلاس ششم دبستان با ۱۰ ماده درسی رفتند.

سرمایه گذری ۶ هزار میلیارد تومانی خیرین در مدرسه سازی

یکی از مهمترین برنامه های این هفته آموزش و پرورش برگزاری جشنواره های خیرین مدرسه ساز در استان های مختلف بود. هشتم اردیبهشت ماه نیز خیرین استان تهران گرد هم آمدند تا بار دیگر تعهدات خود را برای ساخت مدارس جدیدتر در شهر و استان تهران افزایش دهند. در این مراسم وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: با همت خیرین مدرسه ساز در طول ۱۶ سال گذشته خیرین شش هزار میلیارد تومان به ما خدمت رسانی کرده و در مجموع آموزش و پرورش ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای مدرسه سازی در کشور اختصاص داده است.

واگذاری ۶۸۰۰ پروژه نیمه تمام دولت به خیرین

دولت این بار نیز دست به دامن خیرین مدرسه ساز برای اتمام پروژه های نیمه تمام شده است. به گفته رئیس نوسازی و تجهیز مدارس کشور دولت آمادگی دارد که برخی از پروژه های عمرانی نیمه تمام را که در حدود۶۸۰۰ پروژه است در اختیار خیرین قرار دهد که آنها پس از اتمام به نام خود نامگذاری کنند.

این طرح در حال حاضر به مجلس پیشنهاد شده است و اگر مجلس آنرا تصویب کند پروژه های نیمه تمام دولت توسط خیرین به اتمام می رسد.

شرکت یک میلیون دانش آموز در انتخابات

آموزش و پرورش در حال آماده سازی این وزارتخانه و دانش آموزن برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.

حسین هژبری معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش اعلام کرد که در این دوره از انتخابات در حدود یک میلیون دانش آموز امکان رای دادن به کاندیدای مورد نظر خود را دارند. همچنین هیچ مدرسه ای نیز حق تبلیغ کاندیدای مورد نظر ندارد.

به گفته او آموزش و پرورش تلاش می کند با مشارکت حداکثری فرهنگیان و دانش آموزان در انتخابات حماسه سیاسی را در این دوره از انتخابات بوجود آورد.

امسال همزمان با یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری قرار است جشن تکلیف سیاسی برای دانش آموزانی که برای نخستین بار امکان رای دارند برگزار می شود.

فعالیت ۲۰ هزار پایگاه برای اوقات فراغت دانش آموزان

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با توجه به نزدیک شدن به آغاز فصل تابستان از آغاز به کار ۲۰ هزار پایگاه برای اوقات فراغت دانش آموزان خبر داد و گفت: شعار امسال در بحث اوقات فراغت « هر دانش آموز یک مهارت» است و درصدد هستیم مهارت آموزی و کارآفرینی دانش آموزان را در دستور کار خود قرار دهیم ضمن آنکه درصددیم سهم خانواده را در بحث اوقات فراغت افزایش دهیم.

اختصاص ۳۰ درصد از پرداخت مشترکین گاز به تجهیز سیستم گرمایشی مدارس

تجهیز سیستم گرمایشی مدارس بالاخره مورد حمایت مجلسی ها قرار گرفت و در این هفته در کمیسیون تلفیق مجلس طرحی با عنوان اختصاص ۳۰ درصد از پرداخت مشترکین گاز برای تجهیز بخاری های مدارس تصویب شد.

به گفته غلامرضا کاتب عضو این کمیسیون راساس مصوبه مجلس مشترکین گاز در هر مترمکعب ۱۰۰ ریال پرداخت می کنند که درآمد حاصل از آن قرار بود صرف گازرسانی در روستاهای کشور شود. با صحبت های انجام شده در کمیسیون تلفیق قرار شد که ۳۰ درصد این درآمد به تجهیز سیستم گرمایشی مدارس اختصاص پیدا کند و ۷۰ درصد مابقی صرف گازکشی مناطق روستایی شود.

۷ میلیون دانش آموز دختر و زن فرهنگی در آموزش پرورش

مدیرکل امور زنان آموزش و پرورش همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن از حضور هفت میلیون دانش آموز دختر و زن فرهنگی در آموزش پرورش خبر داد.

رویا جهاندوست اعلام کرد: ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دانش آموز دختر و مابقی فرهنگیان زن در آموزش و پرورش حضور دارند. ضمن آنکه با توجه به آنکه ۵۰۰ هزار نفر از فرهنگیان آموزش و پرورش را زنان تشکیل می دهند می توان از این ظرفیت برای تدریس مسائل خانواده محور به ویژه به دانش آموزان دختر استفاده کرد.