به گزارش پارس ، به نقل از فارس، هنر سینما متشکل از جمیع هنرهاست و در این حوزه زیبایی شناسی بصری از اهمیت خاصی برخوردار است. اولین اجزای فیلم فیلمنامه است که باید به دقت طراحی و آماده شود اما چگونگی به تصویر کشیدن آن و نگاهی که فیلمنامه را به فیلم بدل می کند ناشی از همفکری و تعامل کارگردان و مدیر فیلمبرداری است.

در این هنر _ صنعت همیشه زمانی یک فیلم می تواند موثر و موفق عمل کند که نگاه کارگردان و فیلمبردار تکمیل کننده یکدیگر باشد تا بتوانند با انتخاب بهترین تصاویر مفاهیم مورد نظر خالق اثر را به درستی به مخاطب انتقال دهند. برای رسیدن به یک نگاه منطقی و درست، فیلمبرداری و کارگردان ساعت ها درباره موضوعی مطرح شده درباره فیلمنامه به بحث و تبادل نظر می نشینند و آنچه که از تفکر و نگاه هر دو منتج می شود چیزی است که بر پرده سینما یا بر صفحه تلویزیون نقش می بندد.

تورج اصلانی مدیر فیلمبرداری خوبی است او توانسته است قاب تصویری بسیار خوبی را بر اساس مضامینی که در فیلمنامه به او ارایه شده است به منصه ظهور برساند اما زمانی بهترین ها خلق می شود که بتواند با آن اثر ارتباط خوبی برقرار کند. در حوزه سینما همه معتقدند زمانی اثری می تواند موفق باشد که همه عوامل به آن اثر باور داشته باشند.

فصل کرگدن فیلمی به کارگردانی بهمن قبادی است که تورج اصلانی آن را فیلمبرداری کرده است. فیلمی که به گفته قبادی هیچ کدام از بازیگران ایرانی حاضر به بازی در آن نشدند چراکه این فیلم علاوه بر وجود صحنه های غیر اخلاقی، نگاهی کاملا سیاه و غیر واقعی به انقلاب اسلامی دارد.

وقتی فصل کرگدن را از نگاه مخاطب خارجی مورد ارزیابی قرار دهیم می بینیم که مخاطب غیرایرانی چگونه به وضعیت و شرایط ایران با نگاه و از زاویه دوربین بهمن قبادی و تورج اصلانی نزدیک می شود و چگونه در وجودش از ایران و اسلام گریزان خواهد شد.

اگر همانگونه که حمید بهمنی مدیرعامل موسسه شهید آوینی با غرور اعلام می کند میزان حال فعلی افراد است بهتر است یک بار دیگر به این فیلم نگاه کند که این فیلم چه تاثیر مخربی بر مخاطب جهانی آن می گذارد. وی بهتر می داند که فیلم سینمایی سالها تاثیر گذار خواهد بود و این جمله درباره یک فیلم یا سازنده یک اثر که این گونه مخاطب جهانی دارد صدق نمی کند.

سخنان مدیرعامل موسسه آوینی و تهیه کننده آن در حالی صورت گرفته که تورج اصلانی هیچ گاه از حضور در این فیلم ابراز تاسف یا پشیمانی نمی کند و از مردم ایران به خاطر به تصویر کشیدن چنین صحنه های غیرواقعی و دهشتناکی که با هنر وی به زیبایی خلق شده عذر خواهی نکرده است. در صورتیکه بوده اند افرادی که به اشتباه در پروژه هایی حضور داشته اند اما پس از آن کار خود را به نوعی اصلاح کرده اند.

اگر نگاهی به اتفاقات سال گذشته و نمایش فیلم « یک خانواده محترم» در فستیوال کن و تاثیر آن بر مخاطب جهانی و حضورش در فستیوال های مختلف بیاندازیم مصداق « میزان حال فعلی افراد است» در مورد عوامل سازنده اثر را بهتر درک می کنیم. به عقیده نگارنده فیلم مسعود بخشی تاثیر فیلم « فصل کرگدن» را بر مخاطب غیرایرانی و حتی ایرانی ندارد.

حال چگونه موسسه آوینی که نقش ترویج انقلاب اسلامی را برعهده دارد با بکارگیری فیلمبردار این پروژه که هیچگاه از کار خود ابراز ندامت هم نکرده وارد کار می شوند و با اصرارهای عجیب و جوابیه های احساسی و عجیب تر حضور او را نه تنها توجیه می کنند بلکه به آن افتخار هم می کنند و این به آن معنی است که یک فرد می تواند در خارج از کشور با یک کارگردان بدنام در یک فیلم ضد ایرانی کار کند و در ایران هم مورد لطف کثیر یک موسسه انقلابی قرار بگیرد و با آن قرارداد ببندد.