به گزارش پارس به نقل از ایسنا در دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر معصومه ابتکار در دوازدهمین کنگره شنوایی شناسی تهران گفت: آلودگی صوتی از جمله عوامل محیطی است که در طبقه بندی آلاینده ها با آن مواجه هستیم. این پدیده در شهرهای بزرگ رو به افزایش بوده ولی در سیاست های ملی و محلی به آن توجهی نشده و جایگاهی نیز ندارد.

وی با بیان اینکه طبق محاسبات انجام شده آثار آلودگی هوا در سلامت سالیانه ۹ میلیارد دلار است افزود: عوارض آلودگی صوتی نیز به هم میزان است ولی محاسباتی برای آن انجام نگرفته است. آخرین جمع بندی که طی ۱۰ سال گذشته انجام شده است فشار آلودگی صوتی را ۷۲ درصد اعلام کرده است که منشا آن موتورسیکلت و خودروهای سنگین و سواری است. سهم موتورسیکلت ها از آلودگی صوتی نیز ۳۰ درصد عنوان شده است.

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: استانداردهایی که در این زمینه تکلیف قانونی بوده و باید انجام می شده است متوقف شده است.

وی تصریح کرد: مرز مناطق مسکونی در بزرگراه ها رعایت نمی شود این امر نیاز به یک همکاری جدی از طرف دولت و شهرداری در بحث اعمال استانداردها دارد تا آلودگی صوتی مهار شود. شورای شهر، شهرداری را ملزم کرده است تا برنامه عملیاتی کاهش آلودگی صوتی در شهر تهران را ارائه کند اگر تا دو ماه آینده این برنامه ارائه شود آن را تصویب کرده و اجرایی می کنیم.