محمدباقر قالیباف در آیین افتتاح پروژه‌های تقاطع‌های غیرهمسطح کاروانسرای سنگی یک و دو، گفت: همه مردمی که به شهر تهران وارد و یا خارج می‌شوند از پروژه کاروانسرای سنگی 1 و 2 بهره‌مند خواهند شد که در بزرگراه‌های شهید حکیم، لشکری و بزرگراه فتح واقع شده است و امروز با تمامی رمپولک‌ها مورد افتتاح قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد:‌ ادامه بزرگراه شهید حکیم با دو کیلومتر از شهدای غزه به کاروانسرای سنگی متصل می‌شود.

شهردار تهران هزینه ساخت پروژه‌های کاروانسرای سنگی 1 و 2 را 200 میلیون تومان اعلام کرد و گفت:‌در منطقه 3 نیز پروژه گردش به راست چمران مورد بهره‌برداری قرار گرفت که مردم با این پروژه برای دسترسی نیایش به چمران نیاز نیست از پارک‌وی و ترافیک آن عبور کنند.

قالیباف در مورد 55 پروژه باقی‌مانده در شهر تهران و محدویت‌های مالی موجود نیز اظهار داشت: ما قولی که می‌دهیم قول ما محسوب می‌شود و نباید بهانه بیاوریم. البته باید دولت به تعهدات خود نیز عمل کند و از ظرفیت‌های قانونی و موجود نیز استفاده کنیم تا کارها انجام شود.

وی افزود: از دوشنبه هفته قبل تا امروز 620 میلیارد تومان پروژه در حوزه حمل‌ونقل افتتاح شده است. وقتی که می‌خواهند پروژه‌ای را افتتاح کنند به ریال می‌گویند البته سر سفر مردم نه ریال اثر می‌گذارد نه تومان، این بالا و پایین بودن ارز است که موجب گرانی و ارزانی می‌شود.

قالیباف گفت: امروز محدوده شهر تهران را مشخص کرده‌ایم و شهر تهران از 750 کیلومتر مربع محدود و به 440 کیلومتر مربع رسیده است.

وی یادآور شد: اگر چالش تهران آلودگی هوا، آب و خاک است خلاصه در تهران نمی‌شود و امروز افرادی که در دشت تهران زندگی می‌کنند که حدود 17 تا 18 میلیون نفر هستند سرنوشت‌ آنها به هم گره خورده است و در حوزه مسائل مختلف از جمله اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و خدماتی با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

شهردار تهران یادآور شد: دو موضوع شغل و حمل‌ونقل از موضوعات مهم است و مشکلات آلودگی آب، هوا و خاک قطعاً برای تمامی این 18 میلیون نفر است.

قالیباف افزود: 23 درصد از جمعیت کشور در 1.5 درصد خاک کشور متمرکز شده‌اند که تمرکز جمعیت در این فضای محدود یعنی بحران هوا، آب و خاک. باید برای دشت تهران تدبیری شود و مشکلات آن تعیین و تکلیف شود و نباید برای تمامی منطقه یک نسخه بپیچیم.

وی به حمل‌ونقل عمومی تأکید کرد و گفت: روزها 3 میلیون سفر به تهران انجام می‌شود و نباید توجه به حمل‌ونقل عمومی را نادیده بگیریم.

شهردار تهران افزود: افتتاح پروژه‌های کاروانسرای سنگی 1 و 2 موجب شده است شاهد ترافیک در محدوده ورودی شهر تهران از غرب نباشیم چرا که با ورود روزانه هزار خودرو به سطح شهر این ترافیک نیز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: مردم زیاد با تقسیمات کشوری کاری ندارند و حس‌شان این است که شهروند یک کشور محسوب می‌شوند و باید از امکانات لازم برخوردار شوند. با تمامی تحریم‌ها و مشکلاتی که وجود داشت هیچ کدام از اقدامات متوقف نشده است و به وظایف خود در حوزه‌های مختلف عمل کرده‌ایم.

شهردار تهران ابراز امیدواری کرد تا پایان دوره شورای شهر فعلی همه پروژه‌های‌ نیمه‌تمام به اتمام برساند.