به گزارش پارس ، ناصر مقدسی در گفت وگو بافارس اظهار داشت: روش بهره برداری و اکتشاف معادن در کشور عمدتاً به شکل صادرات مواد خام است و از این رو این امر نمی تواند کمک چندانی را برای بهبود وضعیت اشتغال و درآمدزایی ملی داشته باشد.

مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بخشی از معادن که به امر اشتغال به افزایش درآمد ملی کمک می کند در جهت فرآوری مواد معدنی حرکت کرده اند.

وی ادامه داد: باید در سیاست های معدنی کشور به مسئله فرآوری مواد معدنی و صنایع وابسته به معادن توجه ویژه ای شود و فقط توجه ها به سمت کمیت ها در این بخش سوق نیابد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مناطق حفاظت شده فقط ۱۰ درصد از خاک کشور را به خود اختصاص می دهند، سئوال اینجاست که آیا از تمامی معادنی که در ۹۰ درصد باقی مانده از خاک کشور وجود دارد بهره برداری شده است که هم اکنون نوبت به معادن موجود در مناطق حفاظت شده رسیده باشد.

مقدسی با اشاره به مصوبه هیئت دولت که در روزهای پایانی سال گذشته مصوب شد، بیان داشت: فعال سازی معادن راکد و بلااستفاده و شناسایی ظرفیت های معدنی در مناطق حفاظت شده از موارد مطروحه دراین مصوبه است.

این مقام مسئول بیان داشت: لازم به یادآوری است که سازمان محیط زیست با این مصوب دولت مخالف است و هم اکنون نیز این سازمان اقدام به اصلاح این مصوبه کرده است.

مقدسی با بیان اینکه هر گونه اکتشاف معادن در پارک های ملی اساساً ممنوع است افزود: براساس قانون ضوابط زیست محیطی معادن در مناطق حفاظت شده هیچ گونه بهره وری جدید معادن در این مناطق نخواهیم داشت.

مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: محیط زیست رسماً نامه ای را به دولت ارائه کرده است که براساس آن این سازمان خواستار اصلاح مصوبه مذکور شده است در این میان به تمامی استان ها نیز ابلاغ شده که کار معدن در مناطق حفاظت شده مشمول ضوابط قبلی است.

مقدسی یادآور شد: رئیس سازمان محیط زیست در این باره نامه ای را به دولت ارائه داده و خواهان اصلاح مصوبه سال گذشته شده است.

وی متذکر شد: نیازی نیست که از معادن مناطق حفاظت شده بهره وری شود چرا که مناطقی که به عنوان ذخیره گاه هستند می تواند ذخیره گاه تنوع زیستی کشور باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه معادن و ذخایر معدنی جزء منابع تجدیدناپذیر هستند از این رو مناطق حفاظت شده علاوه بر اینکه می توانند ذخیره گاه تنوع زیستی باشند، می توانند ذخیره گاه منابع طبیعی کشور و حفظ آن برای نسل های آتی نیز باشند.

مقدسی خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان اجازه فعالیت های معدن کاوی در مناطق حفاظت شده داده نمی شود.