محمدباقر مینابی متخصص طب سنتی اظهار داشت: مغز، قلب و کبد سه عضو داخلی هستند که حرارت بدن را تنظیم کرده و به این ترتیب گرمای لازم بدن را در فصل سرما تامین می‌کنند.

 

وی افزود: بافت مغز که 2 تا سه سال پس از تولد تکامل پیدا کرده و نیز جزو اعضای رئیسه بدن است، به وسیله جریان خون حرارت بدن را به تمام سلول‌های تشکیل دهنده بدن انتقال می‌دهد. 

 

این متخصص طب سنتی افزود: دیگر عضو حیاتی تامین کننده حرارت بدن بافت کبد است که تمام مواد غذایی مورد نیاز سلول‌‌ها را تامین و توسط جریان خون به بدن انسان منتقل می‌کند. در صورت بروز عارضه برای این عضو، پروتئین‌های مورد نیاز سلول‌ها تامین نشده و حرارت بدن انسان کاهش پیدا می‌کند و سوخت‌ وساز سلول با مشکل مواجه شده و لرزهای غیر عادی برای بدن ایجاد می‌شود.

 

مینابی تاکید کرد: برای اینکه حرارت و گرمای بدن در فصل‌های سرد به خوبی تامین شود، لازم است با تغذیه مناسب عملکرد کبد و سوخت و ساز این عضو حیاتی بدن را با تغذیه مناسب تنظیم کرده و مانع از کاهش حرارت بدن شویم.

 

وی گفت: در فصول سرد سال لازم است تغذیه متفاوتی نسبت به فصل بهار و تابستان داشته باشیم چرا که در فصول سرد پاییز و زمستان حرارت طبیعی انسان متاثر از فعل و انفعالات درون بدن است. به این ترتیب در این فصل لازم است بیش‌تر از مواد غذایی دیر هضم استفاده شود تا حرارت بدن به خوبی تامین شود.

 

مینابی با بیان اینکه غذاهای مصرفی در فصل زمستان نسبت به بهار و تابستان باید متفاوت باشد، اظهار داشت: غذاهای مصرفی در این فصل باید کامل باشد و در وعده ناهار بهتر است از غذاهای دیر هضم نظیر آبگوشت به همراه بلغور و شب هنگام نیز از غذاهای سبک نظیر شیربرنج حلیم فرنی یا شل زرد به همراه شیره انگور یا عسل مصرف شود‌.

 

وی تاکید کرد: بهتر است ترکیب آبگوشت در پاییز و زمستان به گونه‌ای باشد که سبب لینت مزاج انسان شود. برای این منظور، می‌توان آبگوشت را با آب انار یا دانه‌های آن و یا برگه زرد آلو که مسبب تامین لینت مزاج است، صرف کرد تا به این ترتیب از یبوست جلوگیری و حرارت لازمه بدن تامین شود.