فضانورد آمریکایی ناسا برای سومین ماموریت خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی راهی مدار زمین شده و در این سفر امیدوار است یک رکورد تازه ثبت کند.

 
پگی ویتسون فضانورد با تجربه ناسا اولین زنی است که ایستگاه فضایی بین المللی را سرپرستی کرده و رکورد دار طولانی ترین اقامت یک زن در فضا است.

 

با این ماموریت خانم ویتسون که در فضا 57 ساله می شود مسن ترین زنی است که در فضا بوده است. او صبح جمعه از پایگاه روسی بایکنور در قزاقستان سوار بر کپسول سویوز راهی فضا شد. اولگ نوویتسکی فضانورد روس و توماس پسکه فضانورد تازه کار فرانسوی همسفران خانم ویتسون هستند.

 

انتظار می رود آنها روز شنبه وارد ایستگاه شوند جایی که یک فضانورد آمریکایی و دو روس آنجا منتظرشان هستند. آنها تا ماه مه 2017 در ایستگاه خواهند بود و یک رشته آزمایش های علمی انجام خواهند داد.

 

پگی ویتسون که متولد ایالت آیوواست متخصص بیوشیمی است. او پیش از آنکه در سال 1996 نامزد رفتن به فضا شود چند پست مهم در زمینه علوم پزشکی و پژوهشی در ناسا داشت.

 

او ابتدا در سال 2002 یک ماموریت فضایی انجام داد و در سال 2007 اولین زنی شد که ایستگاه فضایی را هدایت می کند.

 

او در ماه فوریه بار دیگر هدایت ایستگاه را به عهده خواهد گرفت.

 

زمانی که ماموریت او به پایان برسد بیش از هر فضانورد آمریکایی دیگری در فضا وقت گذرانده است. این رکورد با 534 روز هم اکنون در اختیار جف ویلیامز است.

 

او پیش از پرتاب در یک کنفرانس خبری گفت: 'مهم ترین چیز در مورد ایستگاه دوستی ها و کاری است که آنجا به انجام می رسانیم.'