فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش امروز در مراسم آیین معارفه‌اش که در تالار حجاب کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان برگزار شد با تشکر از همه وزرای آموزش و پرورش از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون اظهار داشت: آموزش و پرورش مسائل و مشکلات مختلفی از جمله در بخش‌های ساختاری، بودجه و نیروی انسانی دارد و یاد گرفته‌ام در بحث‌های استراتژیک، خود را غرق این مسائل نکنم.

احمدی دانش‌آشتیانی با بیان اینکه معتقدم باید نگاه دیگری به آموزش و پرورش و مدیریت آن داشت، گفت: مهم این است که در مسیر درست حرکت کرده و ریل‌گذاری کنیم و آیندگان نیز در این مسیر حرکت کنند و آموزش و پرورش را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش دردهای مزمنی دارد، یادآور شد: در حال حاضر همه در داخل آموزش و پرورش و بیرون از آن نسبت به آموزش و پرورش انتقادات و نقطه‌نظراتی دارند و نگاه انتقادی بر همه چیز و علیه همه است.

احمدی دانش‌ آشتیانی گفت: ضرورت دارد تغییرات اساسی در این خصوص به وجود آوریم و مهم‌ترین مسئله این است که نگرش و بینش ما به این موضوع باشد و اعتقاد داشته باشیم مدرسه محور تحول و توسعه است.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: اگر بخواهیم حرکتی در این جهت داشته باشیم باید تمام فکر خود را در داخل مدرسه به عنوان کانون اصلی آموزش و پرورش ببریم.

وی با اشاره به دومین مسئله مهم آموزش و پرورش یادآور شد: مشکل عمده‌ای که در آموزش و پرورش از آن رنج می‌بریم سیطره آموزش به پرورش است.

احمدی دانش آشتیانی با اشاره به وضعیت آموزش و پرورش در دنیا تصریح کرد: در تمام دنیا نسبت به آموزش و پرورش تفاوت عمده‌ای رخ داده است و مدرسه به عنوان جایگاهی است که دانش‌آموز باید ابتدا پرورش یابد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه این پرورش در مهارت‌های زندگی جمع می‌شود، خاطرنشان کرد: باید دوره‌ای را برای آموزش مهارت زندگی در نظر بگیریم اما مهارت‌های زندگی در کلاس و در همه دروس باید اتفاق افتد و هدف اصلی معلمان در کلاس درس این مهارت‌ باشد.

وی با تاکید بر اینکه اولویت اول ما باید اجرای مهارت‌های زندگی در برنامه درسی مقاطع ابتدایی باشد، متذکر شد: در جامعه شاهدیم که سیطره آموزش و در انتهای آن بحث کنکور به عنوان بلای بزرگی که آموزش و پرورش به آن مبتلا شده است، ایجاد شده و متأسفانه بازار داغ آموزش در این قسمت فعال است.

دانش آشتیانی با تأکید بر اینکه به شدت رنج می‌برم از اینکه می‌بینم حتی در مقطع دبستان کتاب‌های کنکور توزیع می‌شود، گفت: این موضوع فشار زیادی به دانش‌آموزان و اولیا وارد می‌کند و تا زمانی که این سیطره وجود داشته باشد نمی‌توانیم به امر پرورش بپردازیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آسیب‌های اجتماعی بیان داشت: اگر این موضوع را ریشه‌یابی کنیم، ریشه آن در همین مسئله است و اگر قدرت تفکر، اعتماد به نفس، حل مسئله ، مقابله با مشکلات و راستی و صداقت در دانش‌آموز شکل گیرد حال چرا باید آسیب‌ اجتماعی وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه آسیب اجتماعی از اینجاست که جوان با ناملایمات روبرو می‌شود که در محیط مدرسه است، گفت: دانش‌آموز در این خصوص توان مقابله با آن را نمی‌تواند داشته باشد در نتیجه به ناهنجاری‌ها روی می‌آورد و مسائل آموزش و پرورش این است که ما بستری برای کسب مهارت در مدرسه در دانش‌آموز ایجاد نکرده‌ایم.

احمدی دانش‌آشتیانی با اشاره به اینکه در تمام دنیا هدف اصلی آموزش کسب این مهارت‌هاست، یادآور شد: در برنامه توسعه نیاز به انسان مولد داریم و این تحقق نمی‌یابد مگر اینکه رویکرد خود را در این خصوص عوض کنیم.

وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: بحث اصلی ما این است که جایگاه آموزش و پرورش را به جایگاه اصلی خود بیاوریم و زمانی می‌توانیم که نگاه خود را به آموزش و پرورش عوض کنیم.

وی با اشاره به اهمیت طرح تحول گفت: این سند تمرکز بیشتری در مسئله آموزش و پرورش دارد ضمن اینکه آموزش و پرورش توسط تنها دولت نمی‌تواند اداره شود و نیاز دارد علاوه بر دولت خانواده‌ها و نهادهای مدنی و عمومی به آن وارد شوند.