آیین تودیع و معارفه علی‌اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش و فخر‌الدین احمدی دانش آَشتیانی وزیر فعلی آموزش و پرورش امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، غلامعلی حداد عادل مشاور رهبر معظم انقلاب، معاونان و مدیران ارشد این وزارتخانه و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تالار حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. 

علی‌اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش با تشکر از همه معاونان، مدیران کل، رؤسای آموزش و پرورش مناطق کشور، معلمان، مربیان و مدیران مدارس و با اشاره به وضعیت آموزش و پرورش در سال 92، اظهار داشت: باید وضعیت آموزش و پرورش در سال 92 را ترسیم کرد تا اقدامات صورت گرفته تحلیل شود.

وی با اشاره به اجرای نظام آموزشی «3ـ3ـ6» در سال 91،‌ افزود: این موضوع به موجب سند تحول بنیادین باید شکل می‌گرفت اما بسیار بد آغاز شد.

فانی با بیان اینکه تحول در نظام آموزش و پرورش باید از پایه اول صورت می‌گرفت، گفت: این موضوع از پایه ششم شروع شد که عوارض فراوانی به دنبال داشت و هنوز نیز ادامه دارد. 

وزیر سابق آموزش و پرورش یادآور شد: مدارس در دوره ابتدایی مضربش 5 است و وقتی نظام آموزشی در ابتدایی 6 ساله می‌شود با کمبود فضا و معلم مواجه می‌شویم ضمن اینکه اجرای نظام «3ـ3ـ6» نیاز به قریب 40 هزار نیروی انسانی داشت و بدون تجهیزات کلاس درس، این موضوع را اجرا کردیم. 

وی اضافه کرد: ناچار شدیم نمازخانه،‌ کتابخانه و انبارها را تبدیل به کلاس درس کنیم و برای تأمین نیروی انسانی از دوره راهنمایی نیروها را بدون آموزش به دوره ابتدایی بیاوریم.

فانی گفت: بر اساس هدف‌گذاری‌ها باید کتاب‌ها را تألیف می‌کردیم حال کتاب پایه ششم ابتدایی را با چه هدفی تألیف کردیم.

وزیر سابق آموزش و پرورش عنوان کرد: به لحاظ نیروی انسانی فضا و محتوای آموزشی در سال 92 یعنی آغاز دولت یازدهم و به خصوص مسئولیت بنده که از 28 مرداد 92 شروع شد، دچار مشکل بودیم. 

وی متذکر شد: در همان ابتدا نیز مدیر کل ابتدایی وقت به بنده اعلام کرد برای شروع مهر، 24 هزار نیروی ابتدایی کم داریم.

فانی با اشاره به وضعیت آموزش و پرورش در سال 92، تأکید کرد: آموزش و پرورش در این سال شکل دیگری داشت و آ‌ن عدم تعادل نیروی انسانی به لحاظ جنسیت، رشته و دوره تحصیلی بود که به شدت در این خصوص مشکل داشتیم. 

وزیر سابق آموزش و پرورش با برشمردن مشکلات دیگر آموزش و پرورش در سال 92، متذکر شد: در مناطق محروم با کمبود نیرو و در مناطق برخوردار با تورم نیرو مواجه بودیم ضمن اینکه حقوق معلمان نیز در مقایسه با سایر کارکنان دولت اختلاف داشت و در حالی که تورم به حدود 40 درصد رسیده بود درصد رشد حقوق معلمان 11 درصد بود و این وجود فاصله به معلمان فشار می‌آورد.

وی کسری بودجه حداقل 4 هزار میلیاردی آموزش و پرورش در سال 92 را از جمله مشکلات این وزارتخانه دانست که با آن مواجه بوده است.

فانی با اشاره به زمینه‌سازی‌ها برای فعالیت و مشارکت دولت در آموزش و پرورش، بیان داشت: ایجاد آرامش در آموزش و پرورش یعنی وزارتخانه‌ای که گستره آن 107 هزار مدرسه است، ایجاد آرامش در مدارس و برقراری سیاست امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی را از جمله برنامه‌های خود برشمرد. 

وزیر سابق آموزش و پرورش افزود: در دولت قبل وقتی معلمان اعتراض کرده و در مقابل وزارتخانه جمع شدند با چماق‌هایی که در زیرزمین بود آنها را زدند و چماق‌زنان را نیز ناهار دادند. 

وی با برشمردن اهمیت استفاده از نظرات کارشناسان، خاطرنشان کرد: در حوزه زمینه‌سازی، حاکمیت نظرات کارشناسی کم بود و به جای آن دستوری برخورد کردن بود اما آموزش و پرورش دستورپذیر نیست بلکه باید بر اساس دیدگاه کارشناسی اداره شود. 

فانی سومین محور فعالیت‌های خود را جلوگیری از شتاب‌زدگی برشمرد و گفت: این سه محور یاد شده زمینه‌سازی بود که در دولت یازدهم شکل گرفت.

وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه مسأله‌شناسی،‌ تعیین راهبرد و سیاست‌ها برای اولین بار انجام شد، متذکر شد: به جای اینکه وزارتخانه هر روز با مسأله‌ای روبه‌رو شود چالش‌های آن را احساس کرده و 750 چالش در ‌آموزش و پرورش شناسایی شد. 

وی با اشاره به این چالش‌ها، یادآور شد: راهبرد موردنظر تعیین شد که راهبرد ما ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی بود.

فانی با بیان اینکه در سال 90 مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد همین که وزارت آموزش و پرورش تا سال 1398 امور جاری خود را اداره کند هنر بسیاری است، گفت: سیاست‌هایی مانند ساماندهی، بهسازی منابع انسانی، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، تمرکززدایی و مدرسه‌محوری،‌ عملیاتی کردن بودجه و ارتقای کیفیت مدیریت آموزشی از جمله اقدامات ما بود.

وزیر سابق آموزش و پرورش با تشکر از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور، مجلس شورای اسلامی، فرهنگیان و سایر اقشار مردم، تصریح کرد: رشد 83 درصدی بودجه آموزش و پرورش در سال 95 نسبت به سال 92 و افزایش اعتبارات هزینه‌ای به اعتبارات هزینه‌ای دولت از 12.2 به 13.8 درصد تا سال 95 صورت گرفت ضمن اینکه دولت در بحث رتبه‌بندی در اواخر سال 93 کمک‌های خوبی را انجام داد.